Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ingripa?  (läst 1943 gånger)

Sätterbron

• Värmland
När ingripa?
« skrivet: 21 apr-09 kl 10:50 »
Imorse fick vår ungtacka ett lamm. Efterbörden har kommit och hon har slickat lammet. De pratar också med varann. Nu till problemet, lammet får vad jag har sett inte dia. Tackan backar undan hela tiden. Jag höll i tackan ett tag och då sög lammet men inte stod tackan still för det. Det kommer mjölk och juvret känns inte varmt. Vad göra? Is i magen, eller?
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: När ingripa?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 10:54 »
Nej, ingen is i magen, här gäller det att skynda sig!

Lammet MÅSTE få i sig råmjölken. Om det inte funkar så mjölka ur lite och ge lammet. Annars finns det risk att lammet inte orkar ens försöka om mamman är besvärlig!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sätterbron

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 11:00 »
Lammet fick i sig råmjölk när jag höll i tackan men jag ska gå ut nu igen och försöka! Tack!
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 11:02 »
Be någon hålla i tackan eller så sätt henne i klippstolen om du har en och låt lammet dia.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 21 apr-09 kl 11:07 »
Det kan vara så att tackan är irriterad för att du är där. Mitt råd är; gå ut och håll fast tackan varannan timme under dagen och se till att lammet diar då. Sitt inte där och vänta hos dem utan låt dem ha tid att lära känna varandra för sig själva. Ungtackan kan behöva komma underfund med vad som har hänt. Fri tillgång till mat och vatten åt tackan såklart. Låt dem klara sig själva under natten och kolla imorgon om lammet får dia själv. Jag förutsätter att du har stängt in dem.
Karin på Sagolika Höö

Sätterbron

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 21 apr-09 kl 11:45 »
Jag har nu varit ute igen och lammet diade under tiden som jag höll i tackan.
Marygold, min plan är att göra som du tipsade om. Jag är hemma själv med min bebis ( varför händer sånt här alltid då!) och kan inte vara ute hos fåren så ofta.
Jag tror (läs hoppas!) att det är som jag läst i nån bok, att förstagångslammerska som hon är så vill hon inte släppa lammet så långt från sig och att det kommer att bli bättre när hon kommer in i rollen!

missfoppa

« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 12:16 »
Sätt fast tackan med en rem så kan lammet dricka utan att hon kan flytta sig särskilt mycket.
Har hänt många gånger och detta funkar mycket bra  ;D

Mvh Missfoppa

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 21 apr-09 kl 17:21 »
Ett typiskt fall för vovven. Löste ett liknande problem för en vecka sedan så.
In med tackan i lammet i en box, helst trång. Sedan in med en hund i boxen. Ras spelar mindre roll. (Ja kanske inte en Chihuahua). En kaxig hund är bra.
Hunden hotar tackan. Det brukar ofta trigga hennes modersinstinkter. Men det gäller att ha örnkoll hunden får ju inte angripa. Inte tvärt om heller. En ilsken gutetacka kan slå ihjäl en hund om man inte är med.

Ett annat tips är att kolla juvret. mycket noga. Råkade en gång ut för en tacka som betedde sig som er. Det visader sig att hon hade en pinne inkilad mellan ett bakben och juvret. Det gjortde jätteont varje gång lammen tuttade. Pinne bort, problemet löst.javascript:void(0);
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 21 apr-09 kl 17:48 »
Fast en del tackor (speciellt ungtackor) är så noga med sina lamm att dom vill ha dom under absolut uppsikt hela tiden, lammen får inte ens gå bak och dia. Då är inte en hund lösningen, snarare tvärt om. När jag får en sån där 'övermoderlig' tacka brukar jag hålla fast henne några gånger eftersom lammen precis som Frances skrev måste få i sig mjölk annars tappar dom orken. Det brukar snabbt gå över när tackan fattat att lammen inte försvinner bara för att hon inte har dom mitt framför näsan utan vid juvret istället.                 Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

agge

« Svar #9 skrivet: 21 apr-09 kl 18:31 »
Håller med Charlotte.
De tackorna brukar dessutom bli väldigt bra mödrar nästa år.

texelmatte

« Svar #10 skrivet: 21 apr-09 kl 20:17 »
Vad jag förstår är tackan snäll mot lammet, men låter det inte dia? Isåfall tror jag att hon inte förstått "sitt uppdrag" och att hon behöver få tid på sig att göra det. Du måste förståss hjälpa lammet så att det får dia, men på ett sätt som inte stressar tackan utan får henne att förstå att det är OK att lammet inte är framför henne hela tiden. Håll i tackan, mata henne, klia henne eller gör något annat som hon trivs med, så ska du se att hon snart "landar" i sin nya roll.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 21 apr-09 kl 20:43 »
Det har jag varit med om flera gånger... Bind fast tackan och stoppa dit lammet. Det brukar lösa förr eller senare. har man tur räcker det med några gånger. Skam den som ger sig....

Sätterbron

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 21 apr-09 kl 20:44 »
Vi har varit ute ett par gånger under kvällen och lammet var inte ett dugg intresserad av att dia! Jag mjölkade tackan och gav lammet i nappflaska. Hon var inte intresserad av det heller. Då började jag att misströsta! Lammet verkade trött också. Jag lämnade dem en timme och gick sen tillbaka. Då stod lammet upp och luktade på höet. Jag mjölkade ur lite till och tänkte ge i flaska. Då gick lammet självmant till spenen och började leta! Jag höll ett lätt tag i halsbandet på tackan och lammet diade.
Jag tror helt enkelt att lammet nog har fått dia och helt enkelt var mätt :-[ Vi kommer hålla noggrann koll senare i kväll och även i morgon :D
Ett stort tack till alla som tagit sig tid att svara en gröngöling som mig!
« Senast ändrad: 21 apr-09 kl 20:46 av Sätterbron »

Ulla Krull

« Svar #13 skrivet: 22 apr-09 kl 07:04 »
Typiskt fall av förstagångslammare  ;)

Jag har alltid lite koll på ungtackor att de står still och inte snurrar med baken. Det ser man ganska snabbt; en del står så fint och krumpar med ryggen så att lammet riktigt ska komma åt medan andra bara vill titta och slicka på lammet och den lilla stackarn bara kämpar för att nå den där spenen som flyttar sig hela tiden... :P

Ofta tycker jag att det räcker med att man håller i ungtackan direkt när man ser att hon flyttar sig och ser till att lammet får dricka sig riktigt mätt medan tackan nosar i rumpan. Då brukar de flesta ungtackor fatta vad det går ut på.

Om lammet är varmt i munnen och runt om magen så har det säkert fått mat :)

Birgit

« Svar #14 skrivet: 22 apr-09 kl 07:36 »
Vill bara återknyta till Marygold, det kan vara att hon störs av att någon är där ock stökar.
Mina gute-ungtackor var sådana. Försökte jag hjälpa till (när jag tyckte de misskötte sig) så stötte de bort lammet. Med mina tidigare finull var sådant inga problem.
Mina gutar har ofta en typ av "dans" med lammen, där de backar när lammet kommer fram till juvret, det stångas omkull ett antal gånger osv. I början höll jag på att bryta ihop, men lärde mig att detta var deras sätt att kolla om lammen var livsdugliga.
Mina gutar har aldrig gått att stänga i box eller låsa fast för att släppa fram lamm, för dels släpper de ingen mjölk och dels stöter de ofelbart bort lammet när fängelset upphör. Om de inte stångar ihjäl det.
Om lammet är piggt och kämpar, skulle jag nog ändå försöka låta dem vara och kolla dem på distans. Vill de ha sina lamm, brukar de släppa fram dem till slut, om de inte har juverproblem.

Sätterbron

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 22 apr-09 kl 08:53 »
Imorse stod tackan stilla när lammet åt! Vi håller nog dem i egen box ett par dar till sen ska de få återförenas med vår lilla flock.
Det är inte lätt att veta när man ska "lägga sig i", jag kanske la mig i för tidigt men hellre det än att stå med ett för svagt lamm senare. Övning ger färdighet, eller hur ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser