Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  newcastlesjuka  (läst 1705 gånger)

Monica L

  • Gäst
newcastlesjuka
« skrivet: 01 dec-05 kl 09:45 »
Detta är hämtat från jordbruksverkets hemsida.

2005-11-23
Ny misstanke om newcastlesjuka i Östergötland
Jordbruksverket har spärrat ytterligare en gård i Östergötland efter misstanke om newcastlesjuka. Gården ligger i närheten av den gård som spärrades i början av november efter misstanke om newcastlesjuka. Newcastlesjuka är en virussjukdom som endast angriper fåglar och inte kan drabba människor.
I går avlivades de 40 000 värphöns som fanns på den nu aktuella gården. Hönsen skickades därefter till destruktion. Besättningen har provtagits av Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) och den preliminära undersökningen visar att hönsen hade paramyxovirus. Det virus som orsakar newcastlesjuka tillhör familjen paramyxovirus. Virus ska nu uppförökas på SVA. Därefter kommer proverna att skickas till ett referenslaboratorium i England för klassificering om virus är av den variant som orsakar newcastlesjuka. Det kan dröja några veckor innan det definitiva provsvaret kommer. Det är ännu oklart varifrån smittan kommer, men en spridning från vilda fåglar är trolig.
Newcastlesjuka är en allvarlig virussjukdom hos fjäderfä. Sjukdomen är mycket smittsam och kan orsaka explosiva utbrott i besättningarna. Den uppträder hos tamfjäderfä, som tamhöns, kalkon, fasan, duva och vaktel. Ankor och gäss är också känsliga men det är sällan man ser allvarligare utbrott hos dessa arter. Sjukdomen ska inte förväxlas med fågelinfluensa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 4 användare
ärt, Freddy Rindehed, beekeepern, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser