Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varning för matskålsupphängning.  (läst 1178 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Varning för matskålsupphängning.
« skrivet: 17 apr-09 kl 14:35 »
Vill varna alla för att använda plåtmatskål med upphängningsring (avsedda för fåglar?) till sina kaniner.
Kom ut till kaninerna idag och fick se att min ena hona lyckats få ringen runt bakkroppen, ljumskarna.
Ena baktassen var klämd mellan ringen och kroppen.
Det gick bra som tur var. Hon skuttade på tre ben ett tag men nu rör hon sig som vanligt igen.
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 19:06 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Gille

• -
SV: Varning för matskålsupphängning.
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 20:57 »
Vill varna alla för att använda plåtmatskål med upphängningsring (avsedda för fåglar?) till sina kaniner.
Kom ut till kaninerna idag och fick se att min ena hona lyckats få ringen runt bakkroppen, ljumskarna.
Ena baktassen var klämd mellan ringen och kroppen.
Det gick bra som tur var. Hon skuttade på tre ben ett tag men nu rör hon sig som vanligt igen.
Bra du berättar!
Jag har haft en kanin som fastnat och dött i en vanlig höhäck man köper i djuraffär och hänger på insidan.
Kaninuppfödare och pelargontant.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #2 skrivet: 07 maj-09 kl 02:31 »
Jag har använt sådana skålar med hängare under vintermånaderna sedan 2005, och aldrig haft någon som fastnat (trots att dom flesta älskar att riva ner hållaren ::) ). Men det gäller ju att man då har en bra storlek på skålen, så att kaninen inte kan fastna i hängaren.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

lundbykanin

« Svar #3 skrivet: 08 maj-09 kl 08:58 »
Jag har använt sådana skålar med hängare under vintermånaderna sedan 2005, och aldrig haft någon som fastnat (trots att dom flesta älskar att riva ner hållaren ::) ). Men det gäller ju att man då har en bra storlek på skålen, så att kaninen inte kan fastna i hängaren.
Jag brukar använda stripes när jag har såna skålar, då kan de inte rycka loss dem.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #4 skrivet: 08 maj-09 kl 13:17 »
"Ringens" diameter är ca 9,5 cm. Och kaninen väger drygt 3kg.

Ringen satt jättetajt och helt fast...
det var omöjligt att "dra" loss den från kaninen, varken framåt eller bakåt.

Jag fick loss den genom att hålla kaninen med bakbenen fritt hängande ner mot marken så att kroppen "sträcktes" då gled ringen av, av sig själv.

Jag förstår inte hur hon kunnat få ringen runt bakljumskarna, det verkar omöjligt när man ser på ringen och kaninen.

Jag kommer inte att ta risken att använda dessa som de är igen, det hade kunnat gå riktigt illa.
Kanske kommer jag att svetsa fast skålen i ringen så att de inte går att dela på.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #5 skrivet: 08 maj-09 kl 13:21 »
Citera
Jag har haft en kanin som fastnat och dött i en vanlig höhäck man köper i djuraffär och hänger på insidan
Tråkigt att höra, hur såg den ut?

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 2 användare
Hästberoende, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser