Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Harpest  (läst 1721 gånger)

Fiat

• -
Harpest
« skrivet: 17 apr-09 kl 10:42 »
Hum! Började riva väggar i mitt kommande kaninhus. Utrymmet har varit en gammal spannmålstork så det är fullt med spån och spannmålsrens som ska ut. Dagen efter jag började riva blev ja jätte sjuk feber, frossa och extrem huvudvärk. (Detta stämmer med harpest.) Det värsta gick över efter ett par dagar men helt återställd blev jag först efter en vecka. Nu till min fråga vad händer med mina kaniner?Det har nu gått 1,5 vecka sedan jag insjuknade och nu imorse låg en av mina kaninhonor död i buren :'( . Kan det va pest och dör då alla mina kvarvarande kaniner (2st)?  Honan va bara drygt ett år. Hon åt dåligt igår annars såg hon pigg ut kunde inte se något fel på henne nu när ja tog ut henne ur buren. HJÄLP ??? ???

Kerstin Linnea

SV: Harpest
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 11:00 »
Jag skulle ställa ut den kvarvarande kaninen ute  någonstans där den inte kan få noskontakt med andra djur och hålla koll på den....
Sen skulle jag ta en grövre dammsugare eller grovavskiljare och ta bort allt damm och spån, spruta på någon form av bakteriedödande medel typ virkon s eller något, ring och fråga en veterinär...Och ta i i överkant så träytorna blir ordentligt våta...

Fiat

• -
SV: Harpest?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 18:32 »
Vågar inte flytta den andra honan då hon har tio dagar gammla ungar och buren som är en fyrfacksbur där honan med ungar sitter bredvid den nu döda honan. Hanen sitter ensam på övervåningen. Kaninerna är inte i det blivande kaninhuset men jag undrar om jag kan ha smittat dom. Om jag nu hadde en liten släng av harpest :P

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 19:25 »
Vågar inte flytta den andra honan då hon har tio dagar gammla ungar och buren som är en fyrfacksbur där honan med ungar sitter bredvid den nu döda honan. Hanen sitter ensam på övervåningen. Kaninerna är inte i det blivande kaninhuset men jag undrar om jag kan ha smittat dom. Om jag nu hadde en liten släng av harpest :P

En liten släng av harpest har du nog inte, det är antingen eller, och är det harpest är det tyvärr kört(för kaninerna).  Harpest kan smitta till människa, men inte människor emellan(ännu), dödligheten bland kaniner är mycket hög, bland människor under en procent. Sjukdomen är anmälningspliktig.
« Senast ändrad: 17 apr-09 kl 19:41 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 17 apr-09 kl 20:15 »
Tror inte heller att jag har harpest, men min sambo envisas med att symtomen stämmer. Jag är nu frisk men jag är lite orolig för mina kaniner. Borde inte kaninungarna dö först om det är något smittsamt, dom är väl känsligast? Jag är fortfarande nybörjare på det här så jag vet ingenting ???

Melica

« Svar #5 skrivet: 18 apr-09 kl 00:09 »
Annat man kan få av att vara och riva i gammalt skrot är ju sorkfeber. Bland annat samma symptom. Alla i familjen utom jag har haft det de senaste åren (men jag tror att jag själv hade det en gång för många år sedan, långt innan det talades allmänt om den sjukdomen)
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 18 apr-09 kl 21:19 »
Kan kaniner få harpest?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser