Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt samtal till sjv.  (läst 1789 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Mitt samtal till sjv.
« skrivet: 17 apr-09 kl 09:40 »
Tänkte dela med mig av mitt samtal till jordbruksverket angående omärkta gotlandskaniner i genbank.

Ringde jordbruksverket igår för att fråga om dom hade några synpunkter på om det skulle komma att användas/registreras omärkta gotlandskaniner i genbanken.

Veterinären jag fick prata med svarade utan att tveka att nej det bryr vi oss inte ett dugg om.
Det är helt och hållet upp till föreningen och genbanksansvarig att besluta om omärkta kaniner.
Det enda vi bryr oss om är ifall något "ingrepp" sker (tex: örontatuering, chipmärkning) och detta av djurskyddsskäl.

Jag frågade vidare om det alltså inte heller kunde bli några problem i någon högre instans.
Veterinären svarade att nej det kan inte bli några problem i någon högre instans, inte heller i EU.
Gotlandskaniner, genbank.

Evendim

• -
SV: Mitt samtal till sjv.
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 22:21 »
Jag har förstått det så att man märker kaninerna för att kunna hålla koll på vilka de är och var de härstammar ifrån.
Och det för att bevara gotlandskaninen så som den är på bästa sätt.

Visst kan man ha omärkta kaniner, men det kommer ju att resultera i att gotlandskaninen till slut inte är någon gotlandskanin längre.
Nu kommer det säkerligen protester!

Men jag menar att vad är det som garanterar att den omärkta kanin jag köper är just en renrasig gotlandskanin?
Se bara på "dvärgkaninerna" i djuraffärerna!
Nu vill jag inte dra alla över en kam och säga att folk är oärliga, men sådana finns faktiskt!

Med märkning känns det säkrare att veta att kaninen jag har är en gotlandskanin.

Och naturligtvis bryr sig inte Jordbruksverket om kaninerna är märkta eller inte!
En kanin är en kanin är en kanin är en kanin........

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 18 apr-09 kl 10:20 »
Vad det handlar om är att föreningen diskuterat att använda omärkta djur med genbanksintyg kompletterat av utförlig beskrivning av djuret.
Det tills något bättre alternativ förhoppningsvis blir godkänt.
Det har i samband med det diskuterats om jordbruksverket tillåter det.

I dagens läge är det inte tillåtet att märka kaniner själv vilket medför en del problem.
Gotlandskaniner, genbank.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 apr-09 kl 14:01 »
Men alltså, förneingen får bidrag av sjv för att organisera genbankerna. Föreningens styrelse säger att sjv måste godkänna deras avelsplan och hur de garanterar genbanksarbetet, dvs sjv måste godkänna sättet vi håller reda på kaninerna. Har jag missuppfattat detta?

Snälla styrelsen! Har ni lite tid över så att ni kan informera mer? Det verkar som om alla behöver löpande info om varje möte som ni har med sjv. Och datum på när något kan hända, om det finns några.

Du som skrev att det inte står så mkt på föreningens hemsida, det som står där är det helt aktuella som jag har förstått det. Varför tänker du att det inte är det som gäller? Att sidan inte är uppdaterad? De har inte fått besked från sjv än, så läger är oförändrat sen flera månader.

« Senast ändrad: 18 apr-09 kl 14:04 av Stabon »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-09 kl 18:21 »
Hej!

Föreningens hemsida är uppdaterad. Diskussionen med jbv är precis där den var före sista styrelsemöte i mars. Ett problem med att far en uppfattning om vad jbv vill är faktumet att det är 2 olika delar avmyndigheten som är inblandad: djurskyddsfolket och bevarandefolket. Deras synpunkter och betänkligheter är inte nödvändigtvis domsamma. Klart, deras uppdrag är ju olika.

Det gäller fortfarande rekommendationen att ta det lugnt med kullar och beskriver utförligt om ungar säljes eller märker djur hos veterinär. Nästa tidning kommer med uppdatering, givetvis.

Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 18 apr-09 kl 21:18 »
Att godkänna enbart beskrivning av en kanin går ju inte. Alla är inte fläckiga...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Januschka

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-09 kl 21:25 »
Att godkänna enbart beskrivning av en kanin går ju inte. Alla är inte fläckiga...

*suckar*

Jag vet jag vet. Min invändning ocksa. Samtidigt. Bätre har en övervikt av brokiga/japanfärgade ungar under ett ar än förlora hela arskullen för aveln. :-(

Januschka

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 apr-09 kl 11:12 »
Men infon på hemsidan behöver fördjupas, folk fattar inte vad som är grejen.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 19 apr-09 kl 11:36 »
Jag tänker inte kommentera det som tråden egentligen handlar om (även om jag har åsikter), jag lägger mig inte i märkningsdebatten mer utan kör efter det som finns beslut om.

Mer detaljerad information kommer in på hemsidan idag (den 19 april) under Aktuellt. Fick informationen direkt från våran genbanksansvarige idag per mail. Jag lägger in det frampå kvällen då jag måste utnyttja dagsljuset till utomhusarbete.
Ni kommer bli vidare informerade framöver, all info kommer på ovan nämnda ställe. Fram till dess att ny info utkommit gäller det "senaste". Allt som läggs ut beträffande märkningen kommer direkt från genbanksansvarig, ingen annan.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Januschka

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 19 apr-09 kl 20:59 »
Stabon,

det som är grejen är det som sryrelsen har beslutat om och som sedan diskuterats i styrelsen och drevs vidare gentemot jbv. Alla medlemmar far information sa snabbt som möjligt och utförligt som möjligt. Därför har Föreningen hemsidan och medlemstidningen.
Sedan far man funderar över vilken effekt det har om manga medlemmar tar upp kontakt med jbv själva men det är upp till var och en att bedömma.

Januschka

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 apr-09 kl 09:41 »
jag är själv medlem men förstod ingenting förrän jag fick en personlig genomgång av en från styrelsen. Där redovisade han vilka myndigheter som kontaktats om vad, vad det är för överklagandeärenden som ligger osv.

Det är ett jävla jobb att driva en ideell förening så jag vill inte sätta nån press, hur  man än gör så räcker inte tiden, men faktum är nog att det behöver mer detaljer för att folk ska förstå.

Infon på hemsidan är ju mest "inget har hänt, gör inget förrän vi vet". I tidningen var det ett utdrag från ett möte med olika argument, men gången i ärdendet har inte framgått, det som jag fick personligen.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 20 apr-09 kl 10:19 »
Men är det nödvändigt att redovisa precis allt som sägs och görs till alla medlemmar? Jag tycker texten som jag la ut igår på hemsidan var informativ och lagom lättförståelig, mer behövs inte för att fortsätta sitt genbanksarbete.

Det där med föreningsarbete och ideellt arbete är som sagt begränsat. Familjen, lönearbetet och huset går först, blir det tid över kan man lägga man lägga den på ideellt arbete, så är det alltid. Vi är mellan 200 och 300 medlemmar, ingen jättestor förening alltså och därmed inte jättemycket föreningstid.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Januschka

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 20 apr-09 kl 13:05 »

Det där med föreningsarbete och ideellt arbete är som sagt begränsat. Familjen, lönearbetet och huset går först, blir det tid över kan man lägga man lägga den på ideellt arbete, så är det alltid. Vi är mellan 200 och 300 medlemmar, ingen jättestor förening alltså och därmed inte jättemycket föreningstid.

200 till 300 medlemmar men varje arsmöte är det svart att hittar frivilliga som vill sköta mer än sin egen lilla genbank och visst är det besvärligt att begränsa sina ansprak pa funktionärena. *shrugs*  Just let people do the job for a year or two and they will appreciate more what is done.

Januschka

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 20 apr-09 kl 13:42 »

200 till 300 medlemmar men varje arsmöte är det svart att hittar frivilliga som vill sköta mer än sin egen lilla genbank och visst är det besvärligt att begränsa sina ansprak pa funktionärena. *shrugs*  Just let people do the job for a year or two and they will appreciate more what is done.

Januschka

Vi har en genbanksansvarig som gör ett jättejobb, vi ska vara sååå tacksamma över honom!

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 apr-09 kl 15:34 »
Nya texten verkar jättebra! Läste halva, men det var supertydligt.

Såklart ni gör ett jättejobb, jag vet hur det är med ideella föreningar. Det var liksom bara en konsvekvensanalsys. Eftersom kanintråden här fylls oavbrutet av frågor, nya idéer, upprepningar osv så saknar väl kaninägarna nåt. Men, de borde ha fått vad de behöver nu med nya texten ändå.

Januschka

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 20 apr-09 kl 18:40 »
Stabon,

visst saknar de nagot.

Men ibland blir jag bara less, otroligt less pa allt klagande och fragande och önskande - och om, när det är tillfälle att blanda sig in och göra jobbet - bättre - eller bara hjälpa till, jo, da är det tyvärr tidsbrist eller man tycker sig inte har tillräcklig med kunskap eller mormor har dött eller vilka skäl det kan finnas för att inte blir aktiv. I föreningar eller politiken eller när grannfamiljen misshandlar barn/djur osv.

Men det är bara hur jag känner ibland.. inget viktigt...

Januschka

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser