Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rex päls  (läst 1384 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
Rex päls
« skrivet: 17 apr-09 kl 08:17 »
Har ju 7 små oranga kaninungar nu som är en vecka gamla ungefär. De flesta av ungarna är blankoranga och mjuka i pälsen som jag kommer ihåg av mina andra kaniner jag har haft. Men en är lite gråare men mest tror jag att det beror på att den har en tätt lite styvare päls som står rätt ut  ??? Så jag undrar om det kan vara så att den kommer att den har rexpäls? Nån som vet hur de ser ut som små? Anlaget finns ju längre tillbaks i stamtavlan.

Charlotte

• -
SV: Rex päls
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 08:21 »
Kolla morrhåren, dom är 'krulliga' på rexar.               Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 17 apr-09 kl 08:27 »
Ok, tack! Ska genast gå ut och kolla dem  :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 17 apr-09 kl 08:46 »
På de blanka ungarna står morrhåren rätt ut och på de som har annorlunda päls är de lockiga. Så då har jag 2 rexar ser jag nu. De 2 var lite mindre när de föddes och det har tagit lite längre tid för dem att sätta päls också och det anske beror på rexpälsen?

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 17 apr-09 kl 09:30 »
 Jag vet inte hur det är med "äkta" rexar...
Men dom Gotlandsrexar jag har haft har varit senare med pälsen och någon period kan dom ha varit nakna på vissa delar av kroppen.
Visst ser det kul ut med morr och ögonhår? :) Det ser ut som om någon varit där och eldat på kaninerna.
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 17 apr-09 kl 09:54 »
Eldat på kaninungarna  ;D Jo, det ser faktiskt så ut. Jag får hem en dräktig ren rex om några veckor så jag får jämföra de ungarna med dessa sen. Det var 2 mindre från början som var naknare och jag tänkte ta bort dem men tyckte det var synd för de hade runda goa magar som de andra och nu är de ju nästan i kapp i storlek nu.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 22 apr-09 kl 14:30 »
En av mina gotlandshonor har fått en unge som är rexpälsad och albino.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 22 apr-09 kl 14:46 »
En av mina gotlandshonor har fått en unge som är rexpälsad och albino.

Mina är knallorange och rätt fina men de rexpälsade var mindre än de normalpälsade när de föddes och de är fortfarande en storlek mindre än de andra. Det var tydligen vanligt att de var det hörde jag i alla fall i min ras. Nån mer som har erfarnhet av blandade pälsanlag i en kull?

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-09 kl 14:50 »
Humleblomster! Bingo! Både albino och rex!

De rex-ungar som fötts hos mig har sett mindre och ynkligare ut än sina syskon men i flera fall har jag kollat med hushållsvågen och faktum har varit att de har legat helt i fas i tillväxten med syskonen. Det är ögat som luras eftersom de har en annorlunda, mindre fluffig päls. Någon rexunge hade under ett par veckor jättetunn päls i nacken och hon såg nästan kal ut men så vips växte pälsen ut och det såg normalt ut. Gulligast är de krulliga svinto-morrhåren och så är de små ungarna lockiga på magen! Gulligt! ;)

I övrigt har de "fungerat" lika bra som de övriga gotlänningarna. Jag menar att de varit lika härdiga, klarat kyla och värme och haft likartad tillväxt. Jag har nu inte behållig något rexpälsat avelsdjur själv men de rexungar jag sålt till folk som jag fortfarande har kontakt med (2 stycken) har klarat sig alldeles utmärkt. Båda bor utomhus och "fryser" inte mer än sina normalpälsade kaninkompisar. Jag kanske skall ta och spara någon rex framöver så jag får studera dem lite närmare!

Lycka till med rexarna :D
Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Gika

« Svar #9 skrivet: 14 maj-09 kl 11:34 »
En dum fråga kanske. Är detta rex prat samma rex som rasen rex? För mina rexar har inte krulliga morrhår? Rex hos andra djur arter som marsvin och katter är ju lockiga i pälsen. Är det här en sån avvikelse? Kaninrasen rex har ju inte lockigt hår utan sametsliknande hår. Förvirrande  ???

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 14 maj-09 kl 13:03 »
Mina ungars rex-päls kommer från inkorsning av viltgula rexar för att få in nytt blod i rasen.

Men rexanlaget kommer från en muterad gen som gav rex-päls till djur som fick den i dubbel uppsättning så alla rex-pälsade kaniner lär ju komma från samma djur från början.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser