Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät till hönsgården  (läst 4459 gånger)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
Nät till hönsgården
« skrivet: 14 apr-09 kl 18:36 »
Jag undrar vad ni alternativare har valt för nät till era hönsgårdar? Det finns ju en uppsjö på marknaden, och då jag inom kort ska bygga en hönsgård till mina älskade höns undrar jag vad ni har valt, och varför.

Tips och råd emottages tacksamt!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Nät till hönsgården
« Svar #1 skrivet: 14 apr-09 kl 20:06 »
Tips är att inte köpa nät med för tunn trådtjocklek....... de går sönder efter ett tag.......räcker att man tittar på dem...  >:(
Köp galvat, så ska det inte rosta!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 14 apr-09 kl 20:19 »
Jag använder Hundgårdsnät. Dyrt, men det håller i evigheter och är rovdjurssäkert.       Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #3 skrivet: 14 apr-09 kl 20:21 »
Vi har först ett lager rådjursnät runt hela, det ser ut som vanligt hönsnät men är betydligt tjockare och i mina ögon bättre. Det är gjort för att hålla riktigt stora djur borta så om ett rådjur mot förmodan vill in i hönsgården ska det inte klara av det, jag tror att detsamma gäller rovfåglar. Längst ner har vi sedan ett lager 1 m högt kycklingnät med pyttesmå maskor så inga kycklingar ska kunna ta sig ut. Nätet har vi vikt inåt och sedan lagt (stora) stenar och jord på.
ofrivilligt hönslös

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 14 apr-09 kl 23:31 »
Vi har begagnat industristaket, ett nätstaket som suttit runt ett företags marker här i trakten alltså, de tog ner det och skulle slänga det så vi fick det. Jag kan tänka mig att det är som hundgårdsnät ungefär, skitstarkt är det i alla fall. Och så pass högt så vi kan gå raka i hönsgården, trots att vi täckt med kycklingnät som 'tak'.

Det är även kycklingnät längtst ner, 60 cm upp, och det grova nätet har vi böjt ner längs marken och vi har även grävt ner ett par varv gammalt taggtråd längs med hönsgården och lagt stora stenar längs med.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 15 apr-09 kl 21:08 »
Ni verkar ha gjort en bra rävsäkring.
Hedemorahöns

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 18 apr-09 kl 20:48 »
Vi har nedgrävt, galvat fyrkantsnät i den gård som vi kallar för "säker".  :P Som tak också, förstås.
Sen har vi lammstängsel + hönsnät i den gård som de går i när vi är hemma, det har räckt hittills *peppar peppar*
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser