Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torvströ?  (läst 1797 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Torvströ?
« skrivet: 14 apr-09 kl 18:34 »
Var på granngården för att köpa nytt spån och/eller halm att ha i vårt nystädade hönshus. Stod då och läste på påsen med torvströ och det verkade ju ha fördelar jämfört med kutterspånet. Högre uppsugningsförmåga och bättre att gödsla med sedan när det tjänat ut.

Någon som har torvströ i hönshuset? Hade ändå tänkt köpa det någon gång eftersom jag blev rekommenderad att ha torv som sandbad istället för ren sand.

Finns det några nackdelar med att ha torvströ på golvet?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Torvströ?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-09 kl 18:39 »
Jag har torv eftersom det inte fanns spån tillgängligt sist jag skulle köpa. Den STORA nackdelen med torv är dels att det dammar mycket, jag fick byta vatten mycket oftare med torv än med spån. Dessutom blir det mörkt i hönshuset med torv.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:)
« Svar #2 skrivet: 14 apr-09 kl 19:07 »
Har torv och hönsen älskar det. Nackdelen är väll att det ser skitigt ut...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anso1971

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 14 apr-09 kl 19:10 »
Tack för svaren. Jag såg att frågan diskuterats i januari så jag fick lite mer info där också. Vi provar med torv så får vi se vad vi tycker.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #4 skrivet: 14 apr-09 kl 20:26 »
Jag trivs oerhört bra med torvströ och hönsen tycks hålla med mig. Det dammar såklart endel, men fördelen är att det dammar så stort att man inte drar ner det i lungorna på samma sätt som man gör med spåndamm, så har jag i alla fall lärt mig av hästfolket. Hönsen gillar att bada i torven och efter ett tag blir den utmärkt blomsterjord, hönsen gödslar och vispar runt i den ganska bra under tiden de har den ;)

ofrivilligt hönslös

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser