Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smitta (kaningulsot) genom vildkaniner  (läst 1573 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Smitta (kaningulsot) genom vildkaniner
« skrivet: 14 apr-09 kl 14:52 »
Jag försökte hitta någon tråd i ämnet, men hittade inte riktig..

Smittar vildkaniner tamkaniner genom dirketkontakt (alltså genom att nosa på varandra genom nätet) eller genom att gå på samma bete ?

Om det  bara är genom direktkontakt tänkte jag bygga betesburar med dubbla nätväggar -så att dom inte kan nosa på varandra
-om det är smittsamt när dom går på samma äng då är det ju farligt i alla fall..
(att dom kan få coccidier genom att gå på samma bete fattar jag ju, jag tänkte mer på kaningulsot och sånt)

Inte att det växer så värst mycket gräs här ännu -men det vore roligt att se dom skutta omkring ute litegrann..

Mmmm

• Övriga världen
SV: Smitta (kaningulsot) genom vildkaniner
« Svar #1 skrivet: 14 apr-09 kl 15:41 »
Jag försökte hitta någon tråd i ämnet, men hittade inte riktig..

Smittar vildkaniner tamkaniner genom dirketkontakt (alltså genom att nosa på varandra genom nätet) eller genom att gå på samma bete ?

Jag tror det smittar genom bete också. Blev av med nästan hela min kaninbesättning i gulsot för ett antal år sedan, och kunde inte hitta någon annan möjlig smittkälla än en bekants hund som varit på besök någon dag innan utbrottet. De bodde i ett område med gott om (sjuka) vildkaniner. Gissningsvis hade hunden varit ute i buskarna hemma hos sig och haft fatt i en död kanin, sedan åkte de hem till mig och hunden sprang runt. Alla kaniner som stått i betesburar på gräsplanen där hunden varit dog. De få kaniner som klarade sig stod på annan plats i trädgården.

Googlade och hittade det här som väl bekräftar att mina iakttagelser stämmer:
"How is VHD spread?
The VHD virus is spread by contact with any of the following: infected rabbits, both alive and dead; rabbit meat, including frozen; rabbit pelts; the excrement of infected rabbits; and objects that have been in contact with infected rabbits, such as cages or feeders. According to APHIS, the virus can also be transmitted short distances through moisture in the air. Other possible carriers include insects, rodents, birds, cats, and dogs. Rabbits that recover from the disease can shed the virus for a month or longer; rabbits vaccinated against the disease are thought to be carriers as well. The virus can also be carried by human skin or clothing.

How long will the VHD virus live on a surfaces?
Extremely hardy, the virus can remain active on surfaces for a time span ranging from three months to over a year-and-a-half, in temperatures ranging from 60 degrees to subzero. Warmer temperatures tend to reduce the viability of the virus
« Senast ändrad: 14 apr-09 kl 15:44 av Mmmm »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 15 apr-09 kl 10:19 »
Aggresivt shit med andra ord.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #3 skrivet: 15 apr-09 kl 18:44 »
Ojdå hundarna har man inte tänkt på!!!
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 15 apr-09 kl 18:58 »
var förekommer sjukdomen i sverige? vill minnas att det fann nån nordlig gräns, men annars?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 16 apr-09 kl 08:00 »
Jodå, både hundar och katter i kaninstallet är en risk, även möss och råttor vill jag minnas. Själv håller jag hundarna långt bort ifrån kaninerna eftersom de springer runt hela tomten och jagar bort vildkaniner och harar hela nätterna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser