Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsmärkning, hur går det?  (läst 3430 gånger)

Ingemar

• Gäst
SV: Gotlandsmärkning, hur går det?
« Svar #20 skrivet: 20 apr-09 kl 18:42 »
Jo jag har förstått att SJV har svårt att förstå att kaniner är produktionsdjur eftersom resan till gullgull-synen på dem gått fort. För mig skulle det definitivt funka utan individmärkning. Kan man inte ha såna märken modell mindre som till fårom man nu måste märka. Fast som sagt. Inavelskänsliga tror jag definitivt inte dom är. Alla tecken tyder ju på att så inte är fallet med andra lantraser.
Nå.
Kanske fel ställe att diskutera detta.  Det är väl i Gotlandsföreningen det bestäms....
med visst bistånd av mer eller mindre förnuftiga jordbruksbyråkrater ::)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 20 apr-09 kl 22:38 »

Kanske fel ställe att diskutera detta.  Det är väl i Gotlandsföreningen det bestäms....
med visst bistånd av mer eller mindre förnuftiga jordbruksbyråkrater ::)

Det är nog tvärtom:

Välmenande byråkrater bestämmer och Föreningen Gotlandskaninen försöka få det att fungera på ett djurvänligt och för genbankerna akzeptabel sätt.  Föreningen hade nog gärna haft tatueringen kvar utan dessa debatter.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #22 skrivet: 21 apr-09 kl 12:41 »
På onsdag ska jordbruksverket träffa några av kaninföreningarna för att påbörja en konsekvensanalys utav förbudet mot tatueringsmärkning. Det har man fått i uppdrag av jordbruksdepartementet.  Jag tror ju att detta, som allt annat som har med myndigheter att göra kommer att bli oerhört långdraget.

Edgar

vilka kaninföreningar är det som ska träffas? Det finns väl tre? SKAF; Producenterna och Gotlandsk?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #23 skrivet: 21 apr-09 kl 14:31 »
Förutom dessa är även Svensk Päls kallade till mötet. Under SKAF finns ju även Angoraföreningen samt en mängd läns- och lokalföreningar.

Edgar

Gille

• -
« Svar #24 skrivet: 21 apr-09 kl 15:29 »
Om kaniner sedan klassas som produktionsdjur - somm gotlandskaniner ju i grund och botten är, se humleblomsters inlägg, slipper vi märkningsdebatten och kan kommer tillbaka till tatueringen. Det vore nog det bästa för ägarna och kaninerna - och veterinären som har nog annat att göra.

Januschka
Men då blir såvitt jag förstått det problem med alla som har kaniner inne eiller i villaområde osv.
Kaninuppfödare och pelargontant.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 apr-09 kl 21:59 »
Men, måste alla kaniner klumpas ihop? det är väl uppenbart att konstiga utställningskaniner inte är produktionsdjur. Gotlandskaninen däremot är ju det.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #26 skrivet: 21 apr-09 kl 22:18 »
Men, måste alla kaniner klumpas ihop? det är väl uppenbart att konstiga utställningskaniner inte är produktionsdjur. Gotlandskaninen däremot är ju det.

Hur menar du?

Gille

• -
« Svar #27 skrivet: 23 apr-09 kl 09:45 »
Det är uppenbart att du inte vet något om raskaniner  :P
Kaninuppfödare och pelargontant.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 23 apr-09 kl 10:03 »
Många av dom populära produktionsraserna (Blå Wiener, Stora Silver FV, m.fl.) är även populära utställningsraser. Så särskilt konstiga vet jag inte om dom är...  ;) Däremot ställs väl just gotlandskaninen inte ut eftersom den inte är en godkänd ras i skaf, men vaddå... Kanin som kanin säger jag... Dom har alla fyra ben och två öron.  ;D (Och alla går att äta!  ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 2 användare
skogskälla, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser