Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsmärkning, hur går det?  (läst 3429 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Gotlandsmärkning, hur går det?
« skrivet: 14 apr-09 kl 13:56 »
På Gotlandskaninens hemsida finns inte mycket info att få ... är det vet. märkning som gäller alltså?

Trökigt för då har inte jag någon lust att starta genbank........  :-X
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Gotlandsmärkning, hur går det?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-09 kl 14:41 »
här är en lång tråd om det. i slutet står att man ska avvakta

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=58778.0
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-09 kl 06:34 »
Hej! Då jag snart blir med gotläningar hade jag samma fundering. Då skrev jag till jordbruksverket och fick till svar: Det finns dock möjlighet att märka sina kaniner med mikrochip, som är mindre smärtsamt . så man kan gå en kort kurs (var, när , hur??) Föreningen gotlandskanin har kommit på att de inte behöver märka sina kaniner de kan hålla isär dem ändå. Hälsningar Christina Lindgren Jordbruksverket.
Det fick jag till svar MVh Therese Bergenhök
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 15 apr-09 kl 10:10 »
det vore bäst om ni lusläste tråden ovan. chip och att köra på omärkt var visst inget långsiktigt alternativ.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

murtorpet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 apr-09 kl 22:47 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:13 av murtorpet »

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #5 skrivet: 16 apr-09 kl 10:24 »
I min menig så är chip ett fullständigt värdelöst alternativ.
Tänk de som kör med hagar, lösdrift eller den som har oturen att få en massrymning. Med siffror som syns kan du hämta dina papper och med en enkel handvändning kolla vilket djur som är vilket även om man har fler som har samma färg tex. svart.

Det går inte att slå i mig att alla ägare av kaniner skulle kunna ha en egen avläsare hemma. Inte ens djurskyddet har en egen avläsare här i stan. De är jätte dyra!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

murtorpet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 apr-09 kl 12:47 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:13 av murtorpet »

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #7 skrivet: 16 apr-09 kl 13:12 »
Självklart är tatuering det bästa alternativet! Utan tvekan.
Men jag köper hellre en avläsare för chip än åker till veterinären och söver kaninerna för märkning.

Problemet löst för din del.... Tyvärr är det i nästa led samma bekymmer. Den som köper din kanin kanske inte är så sugen på att lägga ut några tusen för en chipläsare...
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

murtorpet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 apr-09 kl 13:42 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:14 av murtorpet »

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 17 apr-09 kl 21:03 »
För min egen skull vill jag gärna ha märkta kaniner. Och även för gotlandskanien tycker jag avelsdjur skall märkas. Tatuering eller chip, man kan ju själv välja.
Vill köparen ha en tatuerad kanin så är det ju bara att köparen själv betalar den extra kostnaden och då får sin kanin tatuerad istället för chipad.
Ungefär som på hund. Vi har chippade hundar men behöver inte avläsare för det. På Gotläningarna är det ofta lätt se skillnad på dem, än om man har 50 Vit lant.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ingemar

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 apr-09 kl 21:39 »
Ursäkta en kommentar från en novis på kaninavel. Skaffat ett par och följer intresserat utvecklingen här och på föreningens hemsida.
Varför inte göra som Lanthönsklubben? Vad är det som principiellt skiljer en kanin från en höna? (jag vet att dom har päls, föder sina ungar levande och har fyra ben.....)
Kan förstå om man är van vid märkning, men är det verkligen nödvändigt med individmärkning av enskilda djur för bevarandets skull?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 20 apr-09 kl 11:54 »
Ursäkta en kommentar från en novis på kaninavel. Skaffat ett par och följer intresserat utvecklingen här och på föreningens hemsida.
Varför inte göra som Lanthönsklubben? Vad är det som principiellt skiljer en kanin från en höna? (jag vet att dom har päls, föder sina ungar levande och har fyra ben.....)
Kan förstå om man är van vid märkning, men är det verkligen nödvändigt med individmärkning av enskilda djur för bevarandets skull?
Hur gör de?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 20 apr-09 kl 12:29 »
Man har djuren som en flock, på intyget skriver man in vart man köpte ursprungsdjuren och senaste rekryteringar, men man individmärker aldrig eller skriver in exakt vilka individer som är föräldrar.

För mig skulle det funka, men hela bevarandearbetet har från början byggt på individmärkning med angivna föräldrar, och det har nyligen gjorts en genetisk studie där man kollat upp hur arbetet har fortlöpt och hur många av ursprungsdjuren som det finns avkommor efter. Så allt det arbetet vore bortkastat om man övergår till Lanthönsklubbens system.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 20 apr-09 kl 13:01 »
jag skulle vara väldigt rädd för inavel om man inte individmärker.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 20 apr-09 kl 13:10 »
jag skulle vara väldigt rädd för inavel om man inte individmärker.

Bara du inte börja ha Mellerudskaniner eller vissa andra sokallade lantraser. Det är ju inavel i mycket som nu kallas lantras -  i mer eller mindre hög utsträckning.

Eller vissa hundraser, katraser? De är ju framavlade med hard inavel, annars skulle det inte har fungerat.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 20 apr-09 kl 13:30 »
jag menar inte så utan jag vill veta vem som är nära släkt så att man inte parar halvsyskon eller mor och son eller nåt sånt. även om det finns mycket inavel bak i stammtavlan behöver man ju inte uppmuntra sånt eller släppa tyglarna helt genom att strunta i individmärkning.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #17 skrivet: 20 apr-09 kl 13:39 »
Om man tänker på hur lantraskaninerna hölls förr så tror jag dom tål inavel ganska bra. Man hade djuren gick fritt i lagårdarna där dom åt av det korna spillde. Överskottet dvs avkommorna ingick i självhushållningen och sparade man djur så var det av dom finaste hondjuren. Hane skaffade man ny emellanåt för att få in lite nytt blod. Rätt likt hönshållningen.
Mellerudskaninerna stammar från ett fåtal inventeringsdjur som i sin tur redan var släkt med varandra, deras avkommor har två öron och skuttar runt. Det enda jag tycker mig se är rätt små kullar, men detta kan man avla bort genom selektering när stammen är större. Så inte behöver man vara rädd för inavel!
Men eftersom arbetet har bedrivits som det gjorts o den genetiska studien är sammanställd så känns det inte som ett bra alternativ.

Något som poängteras när det gäller genbanksarbete är långa generationsintervall. Man ska alltså inte köpa in nya djur hela tiden och kassera dom man har bara efter nåt år, utan avla på sina kaniner så länge dom är friska och får bra kullar. Runt sex-åtta år! Kaniner har ganska hög reproduktion, redan efter ett halvår kan dom få fram nästa generation. Vid täta generationsväxlingar händer sker förändringar i rasen snabbt, förlänger man generationsintervallen kan man bromsa upp förändringarna och hinner kanske åtgärda det om det skulle visa sig vara problematiska saker.
Man ska även kolla upp vart avkommorna har gått, man säger att två avkommor efter varje kanin är lagom att dom går vidare inom genbanksarbete.

Hmm.. Jag skulle ju inte ge mig in i märkningsdebatten igen ::)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 20 apr-09 kl 14:12 »
På onsdag ska jordbruksverket träffa några av kaninföreningarna för att påbörja en konsekvensanalys utav förbudet mot tatueringsmärkning. Det har man fått i uppdrag av jordbruksdepartementet.  Jag tror ju att detta, som allt annat som har med myndigheter att göra kommer att bli oerhört långdraget.

Edgar

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 20 apr-09 kl 18:36 »
Om kaniner sedan klassas som produktionsdjur - somm gotlandskaniner ju i grund och botten är, se humleblomsters inlägg, slipper vi märkningsdebatten och kan kommer tillbaka till tatueringen. Det vore nog det bästa för ägarna och kaninerna - och veterinären som har nog annat att göra.

Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser