Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är en Skånegås en Skånegås?  (läst 8784 gånger)

Ronny

• Skåne
Är en Skånegås en Skånegås?
« skrivet: 29 dec-08 kl 23:42 »
Jo, till våren kläcks säkert en massa gässlingar. Jag hoppas att ni som verkligen är intresserade av att hjälpa till med bevarandet av skånegäss eller ölandsgäss vänder er till bevandeförening innan ni köper gåsen i säcken!

Svenska Rasfjäderfäförbundet arbetar med standardiserade raser för exteriör bedömning och tävlingsverksamhet.

Svenska Lanthönsklubben arbetar för att bevara lantrasernas variation inom en levande genbank med säker härstaming.

Ja, det är skillnad det! Välj själv!

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

rina

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 08 apr-09 kl 17:17 »
Jo, till våren kläcks säkert en massa gässlingar. Jag hoppas att ni som verkligen är intresserade av att hjälpa till med bevarandet av skånegäss eller ölandsgäss vänder er till bevandeförening innan ni köper gåsen i säcken!

Svenska Rasfjäderfäförbundet arbetar med standardiserade raser för exteriör bedömning och tävlingsverksamhet.

Svenska Lanthönsklubben arbetar för att bevara lantrasernas variation inom en levande genbank med säker härstaming.

Ja, det är skillnad det! Välj själv!
Svar till Ronny !!
Gås uppfödare  som avlar på gäss under SRF arbetar också med ett viktigt bevarande arbete dom sysslar inte bara med tävlings arbete. Köper man gäss av en sådan har man verkligen inte köpt nån gris i en säck utan vet att dom får en Skåne gås när dom vill köpa en sådan.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 apr-09 kl 19:56 »
Gås uppfödare  som avlar på gäss under SRF arbetar också med ett viktigt bevarande arbete dom sysslar inte bara med tävlings arbete. Köper man gäss av en sådan har man verkligen inte köpt nån gris i en säck utan vet att dom får en Skåne gås när dom vill köpa en sådan.

Den ser ut som en skånegås, ja. Men ingenting mer vad jag vet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 10 apr-09 kl 20:06 »
Den ser ut som en skånegås, ja. Men ingenting mer vad jag vet.

Hur menar du?

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 apr-09 kl 22:53 »
Jag menar bara att en gås behöver ju självklart inte vara en skånegås bara för att de3n utseendemässigt ser ut som en standardbild på rasen. Har man inte en susning om härstamningen så bevarar man väl inte en svensk lantras bara för att en gås bedöms av en domare som rasren? Eller?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 11 apr-09 kl 08:47 »
Och ur många gäss ser ut som på standarbilden? Men allas strävan är väl att en Skånegås ska se ut som en Skånegås även om den avlas på i SRF:s regi eller i SLK:s? Annars är vi ju ute på väldigt tunn is här känner jag. Våra förfäder har ju tagit fram raser med olika utseende just för att de ville ha en ras som såg ut på ett visst vis. Då är det ju vårt ansvar att se till att det arvet går vidare in i framtiden. För bevarande arbete är val att bevara raserna inte djurslaget bara?

Men en gås som ser ut som den ska hamnar ju i grytan om den inte sen har de andra egenskaperna som man vill ha för just den rasen. Av en Skånegås kräver man ju sen dessutom att den ska värpa ägg av någorludna rätt storlek, med bra skal, att de sen ruvar troget och att de har bra hand om sina ungar sen så de klarar av att växa upp till nya individer som kan bära deras gener och fina beteende vidare.

Men jag har ingen som helst anledning till att tro att de Skånegäss man kan hitta av duktiga uppfödare som även stälelr ut sina gäss ibland ska vara nåt annat än just Skånegäss men visst finns det många gäss om går under både det ena och det andra namnet. Jag blev tex erbjuden ett par helvita gäss som skulle vara "äkta skånegäss" enligt uppgift... Troligen var det en korsning mellan Italienska och Skånegäss men rena Skåne var de inte.

rina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 apr-09 kl 13:59 »
SVAR TILL RONNY
Hur kan du så bara skita ner alla uppfödare inom SRF som gör ett så bra arbete med att bevara våra svenska raser TACK vare dom ser väl dessa djur ur som dom ska se ut !! Och hur kan dom år efter år få fram bra djur för föröka sig kan dom. Att sitta som ordförande i SLK och skita ner ett helt förbund som Svenska Rasfjädefärförbundet tycker jag är väldigt oseriöst. Vet hut !!
Detta var en gåsuppfödarelista från början !!!! Inte att nån ska sitta och skriva KÖP inte av SRF medlemmar för dom bara går efter utseendet !!!

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 apr-09 kl 18:17 »
Ska jag veta hut?

Jag kan förstå att en sån här debatt inte har i tråden att göra om den är en renodlad uppfödarlista som i praktiken fungerar som en annonssida. Jag försökte från början bara varna och säga att det är skillnad på en "skånegås" och en "skånegås" (Se mitt första inägg). Jag gör inte dom här uttalandena i egenskap av ordförande för den ena föreningen eller det andra förbundet, men jag har en personlig uppfattning att det absolut mest meningslösa avelsmålet man kan hitta på med en livsmedelsproducerande husdjursras är färgformalism. Om man sätter upp ett pris och tävlar om detta och det enskilda djur vinner som kommer närmast denna teoretiska idealbilden=100 poängaren/standarden så motverkar man rasens genetiska/biologiska variation. Sen är det ju alltid så i sådana utställningskretsar att man ogärna vill erkänna att man vill vinna pokalen, utan tar till en massa förevändningar som att andra kanske avlar efter utseendet men inte jag?

Om vi tar skånegåsen som exempel, så är det och har varit en gammal lantras med rätt stor variation i sin grå/vita brokighet under åtskilliga hundra år. Först 1911 gav Mårten Olsson den en kostym för utställningsändamål.

Sen förstår jag inte hur man kan påstå att en gås är en "skånegås" och att den bevaras om man inte har fullständig härstamning tillbaka till de kända ursprungsflockarna som är väl dokumenterade. Det är väl ändå ingen här som tänker påstå att det krävs härstamning vid en exteriör tävling med fjäderfän för att få den poängbedömd?

Visst, det är klart att det beror på vad man menar med att bevara! Om man bevarar Mårten Olssons kostym eller en gammal lantras.

Jag tycker att diskussionen är mycket viktig och intressant för många deltagare hår på forumet, men flytta den som sagt gärna till en annan tråd om det känns bättre.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 13 apr-09 kl 19:05 »
Men som ordförande i en klubb så har man inga personliga uppfattningar som man talar högt om. Som ordförande i en klubb är det klubbens uppfattning man propagerar för även om den skulle gå emot ens egna tankar och värderingar och att smutskasta en annan klubb är inget man sysslar med.

Det ställs inte ut särkilt många Skånegäss per år så att säga att de inom SRF avlar mot en standardbild stämmer inte helt då. Det är många som har sina gäss bara för att de är trevliga och för att få lite kött och ägg i hushållet. Sen om de vill bevara gåsen så att folk känner igen den eller inte det är helt upp till var och en.

Påstår du också att det skulle vara främmande inblandning av annan ras i SRF-gässen?

Ingemar

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 apr-09 kl 19:38 »
Som medlem i SLK kan jag säga att Ronny pratar då för mig med.
Självklart är det de djur som har en dokumenterad bakgrund med genbanksintyg som man med säkerhet kan säga är rena. Har man ingen härstamningskontroll utan bedömer hur bra djuren är utifrån en utseendemall kan ju ingen garantera varans äkthet ;)
Eftersom detta var en uppfödarlista, så upplysningsvis om du vill ha Skånegäss för att bevara dem så vänd dig då till genbanksansvarige i SLK för att få djur du kan lita på är det du förväntar dig.
Mina ölandsgäss skulle nog platsa även på en utställning, men hur många dugliga hushållsgäss sållas bort då man gallrar för att nå pokalen? En stilla undran efter att ha sett den variation som kan uppkomma utanför utställarkretsar.
/ Ingemar

rina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 apr-09 kl 20:41 »
Härstamningskontroll hur långt har ni den då med säkerhet ?

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Är en Skånegås en Skånegås?
« Svar #11 skrivet: 13 apr-09 kl 21:02 »
Jag är också medlem i SLK och jag tycker inte att Ronny gjorde ett bra jobb här  :-X

Det är stora variationer i en stam där nån enstaka gås blivit bedömd också.

Ingemar

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 apr-09 kl 21:13 »
Jag är också medlem i SLK och jag tycker inte att Ronny gjorde ett bra jobb här  :-X

Det är stora variationer i en stam där nån enstaka gås blivit bedömd också.
Jaha.
Även om det kan finnas inkorsning av annat långt bakåt på alla som kallas Skånegås idag, är det väl en himla skillnad på en Skånegås som nån "går i god för" och en med genbanksintyg?
Om det nu är sån stor variation och man vill betraktaqs som bevarare - varför då hålla på med det där utställningsbjäfset? Bättre då gå med i genbanken!!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 13 apr-09 kl 21:26 »
Det måste ju vara upp till var hur man bevarar rasen. Om du nu inte gillar utställninar så håll dig borta från dem bara, så enkelt är det.

Jag kan inte se nån skillnad på en gås som nån går i god för och en med genbanksintyg. Hur kan du vara säker på att det är den gåsen du får med ett intyg? Det finns ju ingen märkning på ett genbanskdjur som styrker djurets identitet.

Vad är det som säger att du inte kan ha en genbanskflock och ställa ut den om du skulle vilja det? Djurens gener förändras ju inte för att de kommer på en utställning. en del rase har ju varit standardiserade långt före innan de blev genbanskdjur.

Ingemar

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 apr-09 kl 21:41 »
Om det vore upp till var och en hur man bevarar en utrotningshotad ras vore det snart bara pannkaka kvar av det lilla vi har kvar. Tack gode.. för att det finns genbanker med regler och ett någorlunda säkert system för bevarande.
Sen att vi kan vara olika är väl en annan sak.
Jag har varit på en kattutställning en gång och sett krakarna sittandes välkammade på sina rosa kuddar. Den synen på djur har inte jag i alla fall. För mig handlar detta med att ha hushållsdjur om ett visst mått av självhushållning och att ge djuren ett så naturligt liv som det går. I denna filosofi ryms inte att fara iväg och ställa ut djuren för utseendebedömning. Jisses!! Stackars stressade satar!!
Min gåshona är bra om jag får lite ägg, om hon ruvar bra, uppfostrar nästa generation på ett bra sätt och gör detta utan för mycket foderkrav. Sen om hon skulle vara grå eller vit nånstans som standarden inte tillåter så vad f-n?
Vet att vi halkat ur ämnet, men gör det nåt? Den som seriöst letar efter lantraser att bevara vet nog att www.kackel.se är rätt adress. Den som vill sälja mycket (seriöst?) kan göra det på annonssidan här, eller på Blocket.
Gonatt!
Ingemar

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 13 apr-09 kl 21:42 »
Vi har för närvarande föreningsfrihet i det här landet precis som vi har yttrandefrihet?!

Det är väl lika självklart att en genbanksansluten och ordförande i tex Svenska Lanthönsklubben får uttrycka sin personliga åsikt såväl som att en aktiv utställare och ordförande i tex Dalarnas Rasfjäderfäförening får göra det, om man inte uttryckligen gör det någon förenings namn.

rina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 apr-09 kl 22:04 »
Det jag tyckte var helt galet var att Ronny dömmer alla inom SRF som avlar och bevarar raser helt går på hur dom ser ut.Och att en pokal är viktigare än djuret.  I så fall vet han inte mycket om SRF. Vi har ett ansvar för våra raser vi vårdar. .

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 13 apr-09 kl 22:05 »
 Jag antar att vi är vuxna människor som kan inse att vi har olika sätt att idka vår FjäderfäHobby?
Själv är jag varken Utställare eller Genbanksinnehavare. Jag har mina fjäderfän till Husbehov för att det är så himla roligt :)
 Förr sålde jag en del kläckägg och kycklingar, men några storvinster kammade jag aldrig hem, jag tror jag skulle tjänat mer om jag sålt Genbanksfåglar. Att hålla flera raser på ett vettigt sätt kostar en del i investeringar, men är det rik man vill bli är nog inte Fjäderfän på Hobbybasis med eller utan genbank den rätta sysselsättningen.
 Så länge de "oäkta" ??? Skånegässen inte blandas in i de "äkta" ??? så spelar det väl ingen roll?!?
                                   Mvh
                                Charlotte
« Senast ändrad: 13 apr-09 kl 22:15 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ingemar

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 apr-09 kl 22:13 »
Det jag tyckte var helt galet var att Ronny dömmer alla inom SRF som avlar och bevarar raser helt går på hur dom ser ut.Och att en pokal är viktigare än djuret.  I så fall vet han inte mycket om SRF. Vi har ett ansvar för våra raser vi vårdar. .
Och hur tar ni det ansvaret?
Genom att ställa ut djur till utseendebedömning utan härstamningskontroll? Bra vård!
Ja vill man bevara Skånegäss, Ölandsgäss eller för den delen Blekingeankor, gör man det nog seriöst i SLK.

rina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 apr-09 kl 22:20 »
 >:(Nu tycker detta börjar spåra ur helt sicken pajkastning ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser