Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktkanin  (läst 4295 gånger)

Fiat

• -
Slaktkanin
« skrivet: 09 apr-09 kl 19:49 »
Sitter och funderar på det här med slakt kaniner. Vilken ras är bäst ???. Detta är väl som politik alla har olika åsikter.  Men ni som föder upp kaniner som säljsvidare till slakterier kanske har fasnat för någon speciell ras eller raskombination. Är det som kor där vissa anser att en mindre ko som är lätt att föda och en stor köttig tjur ger fina slakt kalvar? Eller är det någon renrasig som är bättre ???

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slaktkanin
« Svar #1 skrivet: 09 apr-09 kl 21:33 »
ja, alltså alla svar finns ju i trådarna lite längre bak i tiden. men allmänt är ju mellanstora raser bäst om du vill köra rasrent. nya zealändare (NZ) är populära, annars kan du blanda en jätteras med en mellanstor för att få snabbväxta ungar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 apr-09 kl 22:30 »
Stora silver och belgisk jätte har ju nån testat med ypperligt resultat. Även tysk jättesheck verkar vara kanon att korsa in.
Gotlänningar är ju billigare i drift däremot... Så det beror lite på hur "bråttom" man har att få ungarna att växa...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Zabbe

« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 00:55 »
Får jag låna tråden lite? :)

Hur mycket kött får man egentligen? Vad blir det av en tex 4kg kanin i rent kött?

Är det mer arbete om man behöver slakta två små kaniner eller en stor för köttet? Eller jämnar det ut sig på något sätt?

Jag funderar lite på belgisk jätte.. det stör inte mig om de växer långsamt. Ska ju bara ha till husbehov så de kan väl få leva tills man blir hungrig? :3 Fast hur mycket äter de egentligen..?

Är det ändå smartare med en mer normalstor ras?

Jag undrar hur stort ett kaninskinn blir? Hur stort blir ett belgisk jätte-skinn och hur stort blir ett..tja. fransk vädur?

Jag planerar att föda upp kaniner främst för kött, men om skinnet blir stort nog att lägga under hästens sadel så är det ju bra ;)

Många frågor här..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 27 apr-09 kl 07:19 »
Även om du tar skinnet från en vuxen jätte så blir det knappt stort nog för att passa under sadeln på en falabella  ;D
Men man kan ju sy ihop flera skinn. Om du enbart ska ha lite kaniner till husbehov så hade jag nog valt en mindre rasdels pga att jätten tar stor plats, den äter mycket och växer relativt långsamt och inte minst, en vuxen jätte är inte helt lätt att avliva om man inte har god vana och kraft i armarna, eller möjligtvis kulvapen.

För husbehov kan man lika gärna använda sig av nya zealand, vit lant, blå wiener, gotlandskanin (och hjälpa till med bevarande arbetet samtidigt) fransk vädurskorsningar, korsningar mellan alla ovan osv. Ungar från 3,5-5kg`s avelskaniner är i fullgod storlek för husbehov.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Zabbe

« Svar #5 skrivet: 27 apr-09 kl 09:16 »
Men hur stort blir det? :)
Det behöver inte täcka hela hästryggen, fårskinet jag har är kanske..hmm.. 40x50cm och det räcker :) Ligger bara precis under panelerna på min spanska skolsadel :P
Tack för svaren!

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 apr-09 kl 11:05 »
Även om du tar skinnet från en vuxen jätte så blir det knappt stort nog för att passa under sadeln på en falabella  ;D

Däremot har jag använt kaninskinn som inlägg i senskydd på distanstävling när jag hade problem med skav där. Det var iofs angorakanin, men mjuka och lena är ju alla kaniner. Fungerade kanon!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Zabbe

« Svar #7 skrivet: 27 apr-09 kl 21:38 »
Tack för tipset, fast använder inte senskydd :)

Putte

« Svar #8 skrivet: 28 apr-09 kl 09:02 »
Storleken på det kaninskinnet jag sitter på nu är cirka 30 x 40 cm. Men då var det från en drygt 4 kg tung kanin av blandras.

Tips. Det är riktigt trevligt att sitta på på tex köksstolarna och passar bra där. Ett skinn på varje stol. Kan vara lite kul om man tar skinn från djur med olika färger och mönster.

För att återkomma till hur mycket kött du får på en kanin på 4 kg levande. Det går bort cirka 50 % när du slaktar den, grovt räknat. Sedan har du 2 kg slaktkropp kvar. av denna kan du, med lite jobb, få ut nästan 75 % kött!!! Vilket blir 1,5 kg rent kött.

Perfekt till en gryta. Annars kan ju var och en som äter gnaga rent sina egna delar de får på tallriken så slipper du göra det  ;).

Zabbe

« Svar #9 skrivet: 28 apr-09 kl 11:48 »
Ja, det hamnar väl i soffor osv.. om det inte blir alltför omständigt att ta tillvara på :)

Så det försvinner ca 70% av levandevikten? :) Kan vara bra att veta :P

Fiat

• -
« Svar #10 skrivet: 28 apr-09 kl 13:35 »
Är det svårt att ta vara spå skinnen ? Gör ni det själva eller skickar ni iväg dom ? Och isåfall vart ??? ???

Kerstin Linnea

« Svar #11 skrivet: 30 apr-09 kl 14:18 »
Det är drygt med kaninkött...
Ett ungdjur på mellan 2-3 kilo räcker till två middagar till två vuxna och ett barn.. :)..
Och om man kokar en rejäl köttsoppa på en rabbit räcket det till ett helt kompani ;D...

Zabbe

« Svar #12 skrivet: 30 apr-09 kl 19:31 »
Citera
Är det svårt att ta vara spå skinnen ? Gör ni det själva eller skickar ni iväg dom ? Och isåfall vart Va? Va?

Jag har aldrig provat, men det verkar vara mer arbetsamt än svårt.. Kan ju svara igen när jag provat om några månader  ::)

Zabbe

« Svar #13 skrivet: 30 apr-09 kl 19:34 »
Det är drygt med kaninkött...
Ett ungdjur på mellan 2-3 kilo räcker till två middagar till två vuxna och ett barn.. :)..
Och om man kokar en rejäl köttsoppa på en rabbit räcket det till ett helt kompani ;D...

Låter bra.. huja, då måste man lära sig tillaga köttet också.. ;)

Nä, först ska jag lära mig slakta, och samtidigt se om det faktiskt är något för mig vilket jag hoppas, sen kan jag bygga burar, skaffa kaniner och börja föda upp.. efter det kan jag ju lära mig laga till dem också.. xD Stora planer för någon som aldrig smakat kanin..  :o Från vegetarian till kaninslaktare.. hur gick detta till.. x)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 30 apr-09 kl 23:35 »
Från vegetarian till kaninslaktare.. hur gick detta till.. x)

haha, den resan åker jag just nu också  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Zabbe

« Svar #15 skrivet: 30 apr-09 kl 23:42 »
*lmao* Då kan vi ju stötta varandra på vägen :P Hur långt har du kommit då? Jag är som sagt på de första stegen än..
Och letar nät till burar redan. x)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 30 apr-09 kl 23:54 »
Svetsat fyrkantsnät till burar har jag hittat billigast på Jula. 199kr för 25 meter. ÖB näst billigast. Samma rulle för 229 spänn. 1 meter högt är det.

/Sara

Zabbe

« Svar #17 skrivet: 30 apr-09 kl 23:57 »
Svetsat fyrkantsnät till burar har jag hittat billigast på Jula. 199kr för 25 meter. ÖB näst billigast. Samma rulle för 229 spänn. 1 meter högt är det.

/Sara

Tack så mycket! Hittade inget på Julas hemsida precis, men kan ju kolla i butiken när det blir dags att köpa :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 01 maj-09 kl 00:08 »
Nä, just nät går inte att kolla vettigt på hemsidan. Men dom brukar ligga tillsammans med fårnät, kycklingnät och staketnät.

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 01 maj-09 kl 12:24 »
*lmao* Då kan vi ju stötta varandra på vägen :P Hur långt har du kommit då? Jag är som sagt på de första stegen än..
Och letar nät till burar redan. x)

ja, det där med köttfritt la jag av med för sisådär 6 år sen, efter många års strikt köttvägrande. det är något jag började med själv som barn, inget jag blev uppfostrat till. inget kött, ingen fisk, ingen fågel, ingen gelantin - alla innehållsdeklarationer lästes noga innan och inte ens godis med gelantin fick förekomma. jaja, vad doften av en grillad kyckling kan förstöra  ::)

kanin har jag ätit mycket när jag var yngre, så den biten har jag också klarat av redan. så det är väl slakten och införskaffandet som står på listan än, men vill man så kan man och alla andra är småflickor ;D slakten är jag inte orolig inför. jag tror ju att första kaninen är värst och där är nog själva avlivandet som är det stora steget. är kaninen väl död är det ju bara fortsätta och nästa kanin är det nog ingen fara med längre då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser