Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fladdermöss ... erfarenheter ?  (läst 2140 gånger)

Vitis

• Skåne
Fladdermöss ... erfarenheter ?
« skrivet: 24 nov-05 kl 22:09 »
Hej !

Jag håller på att flytta in i mitt nya (jättegamla) hus och fick en fladdermus rätt i ansiktet när jag skulle läsa av elmätaren ute häromkvällen.

Dom har hittat in under panelen på min ena gavel och hänger där och verkar ha det ganska bra.

Jag gillar fladdermöss och vill gärna ha dem RUNT huset men inte I. Dom är sanslöst skickliga jägare och kan plocka 1000-tals mygg och annat på en natt så dom gör skäl för hyran men dom får inte bo under min panel.

Har kollat runt på nätet och hittat byggbeskrivningar på fladdermusholkar som jag tänkte bygga ihop och hänga upp på uthusets norrgavel, kanske det kan locka bort dem från boningshuset.

Jag kan tänka mig att bygga ganska många holkar annars. Bara tanken på ett däggdjur som lärt sig flyga och navigera i mörker med ultraljud, inte dåligt heller, ger oerhörd respekt. Dessutom är dom såååå söta om man hinner se dem ...

Fladdermusspillning är dessutom rena dunderhonungen som gödning om det är värt besväret för dom få och man kan samla upp det på nåt vettigt sätt. Guano är ju en värdefull produkt fast då normalt sett från grottor i Asien och Sydamerika med miljoner fladdrisar.

Vad har ni för erfarenheter av dessa små djur ? Fördelarna är uppenbara, myggbekämpning, plus att det ger en mysig atmosfär med dem i luften en stilla sommarnatt, men gör dom nån skada och är det nåt speciellt man bör se upp med ?

Alba

• Södermanland
Re:Fladdermöss ... erfarenheter ?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-05 kl 19:20 »
Hej Vitis!

Fladdermöss är fredade enligt jaktlagen och får inte flyttas hur som helst.
Bra information finns på Naturvårdsverket: http://www.naturvardsverket.se/

Gå in på Natur & Naturvård i menyn till vänster, välj Djur i vår närhet - praktiska tips, välj sedan Fladdermöss.
Väl där finns en massa information att klicka vidare till.
Du kan också söka på fladdermöss i sökfunktionen.

Varför vill du inte ha dem i huset? De gör ingen skada där. De flesta fladdermöss går i dvala från oktober till april. Fladdermössen behöver övervintra i ett frostfritt utrymme, men temperaturen får gärna ligga mellan +4-7 C, och ha hög luftfuktighet.

I en holk är det inte frostfritt, så troligtvis uppehåller sig fladdermöss endast där under den aktiva årstiden när de behöver söka skydd under dagen.

;)/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 26 nov-05 kl 20:35 »
För lite oväsen när dom kan tänkas sova eller ha tänt där dom sover. Då ger dom sig nog av, kanske till något annat övergivet hus?
Men du behöver ju inte göra det nu när dom är i dvala (om dom inte verkar väldigt aktiva).

Tror det blir svårt att få dom att flytta just till holken, men försök!
/Attis

Anna.D

« Svar #3 skrivet: 28 nov-05 kl 06:39 »
vi hade fladdermöss i källaren när vi flyttade in .De flög upp i köket i bland i början när man öppnade dörren.
när vi bott någon vecka så hade de vant sig vid oss och de har även flyttat sig längre ifrån oss utan att vi gjort något./Anna.D

Smålänningen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 nov-05 kl 22:42 »
Hej!

Mina föräldrar bor i ett gammalt trähus. Under träpanelen har det under många års tid bott en hel del fladdermöss. De har inte förorsakat några problem, mer än att de kan skita ner fönstren en aning emellanåt. För ca 3 år sedan klädde vi om huset på ena sidan och därefter har fladdermössen försvunnit från den delen av huset.

Ett knep om man vill bli av med fladdermössen, som jag hört, är att belysa de delar av huset där man har problem med en stark lampa. Det gillar det inte.

När du bygger dina holkar är det viktigt att du använder ohyvlade bräder så att fladdermössen kan klamra sig fast i holken innan de kryper in i den! Lycka till!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 29 nov-05 kl 01:51 »
Bli vän med dom  ;D Vi har dom i sovrummet ibland.

Sharon

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 feb-06 kl 23:10 »
Vi har fladdermöss på vinden i vårt hus. De ska tydligen bara trivas i friska hus, har jag hört.
Då är det skönt att se dem och veta att de trivs!
Har ännu inte störts så mycket av dem - låter lite ibland när de tar sig in på vinden, säger barnen.
Vi låter dem vara kvar- vi har ju en massa andra husdjur, så varför inte fladdermöss? ;)

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 29 mar-07 kl 22:36 »
Fladdermössen har vaknat igen o jagar runt utanför huset i skenet från växtbelysningen på övervåningen,
men vet nån vad för sorts f-mus som jagar mitt på dagen, i solgasset? Den verkar vara lite mindre o ljusare än den "vanliga".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 4 användare (1 dolda)
Lynga, Rutans, Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser