Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så hästbete  (läst 3547 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Så hästbete
« skrivet: 07 apr-09 kl 01:12 »
Våra hästhagar behövs så i lite extra gräs.
När ska det göras?
Vad ska jag ha?
Kostnad?
Hur göra?
Gödsling mm.mm.mm.....
Vi har ca 4 hektar som behöver få lite hjälp på traven.
Är säkert inte gjort nått m dom på flera år.
Inga släta stora öppna ytor vi pratar om utan mkt kuperat m sly, stenar, bäckar å träd inblandat.
Vi å hästarna röjer succesivt.
Markerna kommer att användas i år, och dom har regelbundet använts som sommarbete senaste 3 åren.
Har flera hagar vi växlar med och har även fått fixa lite bete på annat ställe för att täcka behovet.
Därav att vi vill förbättra det vi har så vi kan ha kusarna hemma så mkt det går, helst heltid. :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Strajder

• Aspegården
SV: Så hästbete
« Svar #1 skrivet: 08 apr-09 kl 19:45 »
Om det inte går att plöja så är det inte stor idé att lägga ut pengar på vallfrö. Vartefter du röjer undan sly kommer gräsen att öka eftersom det blir ljusare på marken.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 08 apr-09 kl 19:57 »
Har du bara möjlighet att harva så går det att så in. Fråga efter fröblandning för betesvall, den har grässorter som tål tramp och nerbetning lite bättre. Harva sedan igen för att få ner fröna (utom räckhåll för fåglarna) och välta till sist.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-09 kl 17:28 »
Ska se vad vi ska kunna fixa av detta. Tack för råden. :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 2 användare (1 dolda)
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser