Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kräsna grisar?  (läst 1836 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Kräsna grisar?
« skrivet: 06 apr-09 kl 17:14 »
Morsning!
Vi har några linderöd:are som vi delvis ger mat som blir över från mitt arbetes personalmatsal. Ibland, ex. idag, så var det "bara" en massa skal, potatisskal, morotsskal och skal från lite andra rotfrukter men se det dög inte alls åt damerna (och herren), de bara fortsatte gapa på mig och stirra uppfodrande, de har fortfarande inte rört maten.

Min fråga är nu om grisar inte kan/vill/bör äta rotfruktsskal?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Kräsna grisar?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-09 kl 18:57 »
De får inte utfodras med matrester enligt Jordbruksverket o dit räknas skal.. :-\

Men om vi pratar om grisarna och vad de kan äta så är rotfrukter bra mat.. våra grisar äter inte heller all sorts frukt och grönt..
Men vi kokar allt frukt o grönt vi får från butikerna och mixar med kniv på borrmaskinen och det blandas med uppblött kornkross och då går allt ner ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 apr-09 kl 19:00 »
jomen om man steriliserar matresterna får man väl? Utom kött då.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-09 kl 19:08 »
jomen om man steriliserar matresterna får man väl? Utom kött då.
jepp, så är det..

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 06 apr-09 kl 19:38 »
Jamen då kokar ju dem då.. prova att mixa sönder dem efter koket om du har möjlighet.. och blanda med annat så går det nog ner  :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 06 apr-09 kl 22:17 »
De får inte utfodras med matrester enligt Jordbruksverket o dit räknas skal.. :-\

Nja, det gäller bara om skalen är blandade med "animaliska biprodukter".
DET får man inte ge till sina grisar. Inte ens om man kokar det.

Utdrag från SJV:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foderochdjurprodukter/utfodringmedanimaliskabiprodukter/matavfall.4.677019f111ab5ecc5be80003167.html

Utfodring med matavfall
Definitionen på matavfall är alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och kök.

Observera att överblivna produkter från butiker eller livsmedelsproducerande anläggningar inte är matavfall, utan före detta livsmedel.

Förbud att använda matavfall som foder
Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Det är därför inte tillåtet att utfodra produktionsdjur med matavfall. Definitionen på produktionsdjur är alla djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (bl.a. kött, mjölk och ägg), ull, päls, fjädrar, skinn eller andra produkter. Det är sedan den 1 januari 2007 även förbjudet att utfodra sådana svin och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur med matavfall.

Pälsdjur är undantaget förbudet om matavfall och får utfodras med matavfall efter särskilt tillstånd från Jordbruksverket.

Användningen av matavfall för foderändamål regleras i:
Artikel 22. 1. b. i den s.k. biproduktsförordningen (EG nr 1774/2002)

Förbudet avseende utfodring av svin och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur finns i:
Kapitel 2, 22 § i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2006:84) om befattning med animaliska biprodukter och införsel av andra produkter, utom livsmedel, som kan sprida smittsamma sjukdomar till djur och människor.  LÄNKAR
Biproduktsförordningen
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 apr-09 kl 22:35 »
Jaha ja.. :)

Då får jag väl testa att blanda ut skalen med lite kornkross då och se om det passar de små finsmakarna bättre.. Det är ju själva fasen att man ska behöva truga GRISAR att äta.  ;D

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 apr-09 kl 23:59 »
Det är inte lätt att vara laglydig!

Ärligt: Jag har funderat många gånger, när jag köpt en varmkorv på gatuköketdet, om det är lagligt att köpa med sig hem en varmkorv till grisen (givetvis utan senap). Det kanske det är? Men, om jag råkar ta en tugga (av misstag naturligtvis) av grisens korv. Får jag ändå ge den till grisen eller blev den då en animalisk matrest eller den ett bra tag kanske varit ett f.d. livsmedel?

Ett fall för Kalle Sändare?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 apr-09 kl 06:19 »
Haha..ja, du det kan man ju fråga sig, men huvudtesen är ju att slaktdjur inte ska utfodras med andra djur, det har ju varit förbjudit i Sverige länge, möjligen då undantaget fiskmjöl. Vi har ju galnakosjukan som ett exempel på hur tokigt det kan bli när en ko äter upp en annan ko...
Men grisen är ju egentligen en allätare, en sugga kan ju t.ex gladeligen sätta i sig en död kulting, men man har väl föredragit att sätta en nolltolerans, visa av människornas önskan att tjäna pengar. Köttmjöl har en proteinhalt på 600gram, jämfört med soja på 400 och ärtor på 200 gram, vid utfodring till grisar. Så släppte man på det skulle snart fodren bestå av mängder med köttmjöl.
Utöver detta har du då risken för svinpest som finns i Europa, och nästan allt kött som serveras på restauranger är ju importerat.
Men senapen kan du ju ge dom! ;)

Gångtrött, grisar är ju också extrema vanedjur, allt som inte är precis lika som dan innan kan dom ju reagera väldigt märkligt på. När jag har fått hem köpta djur som fått blötfoder, stirrar dom misstänksamt på torrfodret dom får här.. Sen gillar dom ju om det är lite gott, bara skal ratas även här, det får då gå ner i sista svängen när inget annat finns..

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 apr-09 kl 18:58 »
Jo, tanken var säkert god från början, men varför tål såna här lagar och regler inte att dras till sin spets, utan att bli totalt löjliga?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

zenita

« Svar #10 skrivet: 11 apr-09 kl 22:46 »
Ursäkta min okunskap. är det olagligt att ge grisarna matrester, även från det egna hushållet? föder upp några linderödare för husbehov.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #11 skrivet: 12 apr-09 kl 01:48 »
Ska du äta dem själv spelar det väll ingen roll.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 apr-09 kl 09:18 »
Många, kanske de flesta, av de regler som finns är ju konstruerade för "djurfabrikerna" och inte främst för småskalig självförsörjning. Vågar man så kan man nog ta en del av regelverket med en nypa salt..

zenita

« Svar #13 skrivet: 12 apr-09 kl 09:48 »
Det skulle ju kännas lite bakvänt om maten som nyss var tjänlig föda åt barnen inte skulle duga åt grisarna. Ger dem givetvis inget som innehåller svin. Jag har också kräsna grisar, rå potatis, potatisskal, råpaprika mm ratas, det sorteras till och med ut ur maten när jag blandat med spannmålskross. har läst nånstans att de ska ha bättre smaklökar än människa.

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 apr-09 kl 12:54 »
Det har dom säkert, och dessutom ett luktsinne väl i klass med hundar. Tänk tryffelsvin :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser