Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga rörspis?  (läst 3635 gånger)

Knaggen

• Gäst
Bygga rörspis?
« skrivet: 01 nov-05 kl 01:40 »
Hallå..
Vet någon om det finns handböcker i hur man bygger en rörspis?
Jag vill nämligen bygga en rörspis i källaren och har inte möjlighet att gå ngn kurs.
Bästa hälsningar
Knaggen

Attis

• -
Bygga rörspis?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-05 kl 10:37 »
Rörspisar är uppbyggda på samma sätt som kakelugn (utom kaklet). Dom beskrivningar jag sett räcker nog till att sätta ihop en rörspis, men man får kanske öva lite först. Jag har gått en enveckaskurs och muraren som jag hade som lärare sa att det svåraste var inte att bygga själva konstruktionen utan att få den tät.
Är den inte tät godkänne rinte sotaren den... Å då får man göra om det.
Kolla i "Hantverk i gamla  hus" och sen finns det en bok som kan vara svår att hitta "Hantverkets bok - Mureri" I dessa finns bilder och text som beskriver hur man går till väga.

Lycka till
/Attis

pernillaiströö

Re:Bygga rörspis?
« Svar #2 skrivet: 27 jan-07 kl 23:24 »
det finns kurslitratur på bla bibliotek och i böcker om kakelungsmurning.
Det svåra är att inte få den att spricka, dels handlar det om vilket bruk och sten som andvänds, och hur den eldas.
Har byggt två , båda sprack.
lera och kalk är nog det enda som fungerar.
exmoorponnier,gutefår,blommehöns o lyckliga grisar.skinngarvare är vi allihopa.

Valter

• Valters hemsidor
« Svar #3 skrivet: 23 feb-07 kl 17:53 »
Jag använder lerbruk till murningen. Putsar utanpå med kalkbruk, snyggt.
Valter P
Rönninge

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 feb-07 kl 00:20 »
Har bara använt lerbruk ( 1del lera, 3 delar finkörnig sand) till kakelugnsbygge.
Man måste bara tar sig den tid det behöver för att få rökkanaler tätt, annars är det lätt som en plätt.
Och ugnen (ett svartbygge) har efter två år t.o.m blivit godkänd från överheten.
Rörspisen är nog ännu enklare att bygga för man slippa att sikta på kakelavstandet hela tiden.  :P
« Senast ändrad: 24 feb-07 kl 00:20 av jenses »

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser