Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ved  (läst 10346 gånger)

stedevil

SV: ved
« Svar #20 skrivet: 06 aug-09 kl 23:19 »
Jag har aldrig hört talas om någon som förstört en panna genom att elda ek.
Nä, ek är ju inte direkt det mest vanliga träslaget i Sverige, men jag har hört om massor med folk vars relativt nya vedpannor har rostat sönder på bara 5-10 år. Vad det beror på har jag inte satt mig in i.

Citera
men annars finns det väll ingen i Sverige som enbart har ek att elda med?
Det beror väl på vad man väljer att köpa om man inte har egen skog? Där jag köper tex kan man få ek, som blandved eller "rent". Läser man sen på forum bergsäkra uttalanden om att det omöjligen kan bli problem i en modern keramikpanna, ja då frestas man kanske köpa bara ek. Det har ju hög densitet så det ger ju lite spring till pannrummet. Så finns det inga nackdelar är det ju ett attraktivt alternativ för tex dem som köper hugget och kluvet.
« Senast ändrad: 06 aug-09 kl 23:22 av stedevil »

Anders G.

• -
« Svar #21 skrivet: 07 aug-09 kl 14:57 »
....Nej, men jag har inte heller försökt....
Keramiken rostar inte, den är inte av järn... En underförbränningspanna med keramik är snabbt uppe i arbetstemperatur. Vilken typ av panna har du/jobbar du med/brukar du installera?

milo

« Svar #22 skrivet: 07 aug-09 kl 21:28 »
Det var ju inte ek ved som var frågan ,, Men visst ek är bra ved bara den får mogna minst 3 år

Anders G.

• -
« Svar #23 skrivet: 07 aug-09 kl 22:34 »
Nej. Det beror på förbränningstemperaturen.

stedevil

« Svar #24 skrivet: 07 aug-09 kl 23:21 »
Keramiken rostar inte, den är inte av järn...

Läs de bitar i tråden du hoppade över så klarnar det vad som riskerar att rosta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
ärt, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser