Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastramar och ljunghonung  (läst 4650 gånger)

Abigail

Plastramar och ljunghonung
« skrivet: 05 apr-09 kl 15:58 »
Hur gör ni som slungar ljunghonung från plastramar? Är det fruktpress som gäller eller? Ni som har många kupor med plastramar, hur gör ni när ni slungar ljunghonungen?

Abigail

SV: Plastramar och ljunghonung
« Svar #1 skrivet: 12 apr-09 kl 11:15 »
Är det ingen som har ljunghonung och plastramar? Fungerar det inte alls att slunga ljunghonung från plastramar? ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 apr-09 kl 11:32 »
Jag har bara plastramar och förväntar mig ljunghonung på ett antal kupor annars blir jag putt!
Det blev plastramar för ljunghonungen kräver mera slungning (energi) att lämna ramen än vanlig honung.
Därför tror jag att vanliga vaxkakor lättare krackelerar och går sönder vid lite våldsammare slungning i både varvtal och varvtid.
Dessa problem finns dokumenterade hos de som slungar ljunghonung, dvs det är allmänt känt!

Abigail

« Svar #3 skrivet: 12 apr-09 kl 11:45 »
Tack för svaret.  Är det sådant där avtäckningsverktyg som ser ut som en roller med piggar på som ska användas då?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 apr-09 kl 14:35 »
Det finns nålvalsar och sjölis verktyg för att punktera cellerna men jag har aldrig provat något sådant verktyg.

Abigail

« Svar #5 skrivet: 12 apr-09 kl 18:14 »
Går det att använda sjölis till plastramar? Jag trodde att den gick så djupt så att den gick genom botten. Som ni ser så är mina kunskaper än så länge på det teoretiska planet.

Abigail

« Svar #6 skrivet: 03 maj-09 kl 11:09 »
Finns här ingen som kan berätta om när de har slungat ljunghonung från plastramar? ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 maj-09 kl 15:54 »
Om ingen anna svarar så svarar jag då. Många har slungor som klarar av att slunga utan att perforera helt enkelt. Mycket hänger på slungan!!

Abigail

« Svar #8 skrivet: 04 maj-09 kl 08:17 »
Jag antar att olika slungar går med olika antal varv per minut då. Eller kan man öka och minska hastigheten?
Jag vet, dumma frågor från en som inte kan  :-[

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 maj-09 kl 10:15 »
För att få upp energin (centrifugalkraften) så är det en kombination mellan varvtal och diameter på slungan. Vill man ha bra kraft i slungan så skall diametern på trumman vara runt metern.

poze

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 04 maj-09 kl 18:20 »
Det går utmärkt att slunga ljunghonung med plastramar. 25-30 grader innan och slunga snabbt så är regnar det fint..

Om det sitter endå kan man ju som sagt använda något att perforera honungen med vals eller dyl.. tex sjölies modellen är fjädrade så de kan användas på plastramar med om det var det som var frågan .
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Abigail

« Svar #11 skrivet: 08 maj-09 kl 09:08 »
Visste inte att sjölies var fjädrande, då löser ju det ett stort problem.
Tack för svaren.

BiHenkes

« Svar #12 skrivet: 08 maj-09 kl 15:29 »
fråga...

har själv ingen erfarenhet av Sjölies mer än vad jag snappat upp av "kloka bigummor", läst i kataloger och ffa på olika forum men kan det vara så att det finns _både_ fjädrande och icke fjädrande varianter? Har bestämt för mig att personer valt att inte skaffa plastramar pga att de inte är Sjölieskompatibla...
>> det måste finnas mer i livet än att öka farten

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 maj-09 kl 17:14 »
Sjölis honungslossare fungerar i plastramar just utav den anledningen att den är av fjdrande typ och fjädrar när den når botten av cellen eller om det ligger ollen i den. Däremot finns det andra honungslossare av den typ som Joelvax säljer som består av "nålar" som skall stickas igenom mellanväggen vid perforering. Om man då har en plastram med mellanvägg av plast fårstår nog alla att den kombinationen inte fungerar.
Dock är denna sistnämda perforator mycket billigare än vad sjölisen är (nästan 1 till 5) och för den inte så store biodlaren som inte har plastmellanväggar men ändå mycket ljung så behövs någon av dessa två perforatorer för att få ut honungen.

//Roger

TROYA

« Svar #14 skrivet: 29 maj-09 kl 02:03 »
Hej,
Jag förstår inte riktigt problemet med ljughonung*ä?????
Om man tatr och blåsr av ramarna och skördar(täcker av&slungar) inom en 2-3 timmar så finns det inget problem. Det enda som är, är att man måste slunga ca 14 minuter mer.

Men ljungproblem??????
 Gör det inte så krånglgt, och förvänta inte så mycket

Med vänliga hälsningar
TROYA

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 29 maj-09 kl 17:20 »
Har du någon gång stött på "riktig"ljughonung hjälper det inte om du ens hade slungarn intill bikupan och slungade omedelbart....

Ljunghonungen är tixotrop och fruktansvärt "klistrig" i ramarna och släpper inte utan bearbetning. Någon form av perforering är därför nödvändig.
Det kan gå "lättare" att slunga ut ljungen om det ligger lite sommarhonung i botten på cellen då detta fungerar som "glidmedel" mellan cellkant och ljunghonungensgeleklump.

Sedan kommer det roliga när man väl har fått ut honungen att försöka sila den... Geleartad honung är inte så lättsilad.

//Roger

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #16 skrivet: 05 jun-09 kl 11:15 »
Ljung kanske lämpar sig bra till kakhonungsproduktion? Lyxig förpackning till den lyxigaste honungen till minimalt jobb!? :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 3 användare
Nataks, Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser