Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fixa sovkällaren bäst?  (läst 1628 gånger)

Huggorm

• Gäst
Hur fixa sovkällaren bäst?
« skrivet: 03 apr-09 kl 23:26 »
Som vissa kanske kommer ihåg hade jag planer på att bygga något slags nedsänkt sovalkov. Det finns en jordkällare under den gamla stengrund jag bygger min stuga på, det är omkring 2,5x3m och inte fullt ståhöjd. Det skall bli en lucka i golvet, och där källardörren är nu blir det ett fönster istället.

Nu är stugan i stort sett rest, taket är på plats och ytterpanelen är nästan klar. Det är dags att börja fixa i källaren nu om det skall bli något.

Men hur skall jag göra väggarna där nere? Jag tänker mig en luftspalt på 5-10cm mellan källarväggen och min nya trävägg. Men hur skall jag göra med fuktskydd och grejer? Temperaturen kommer väll att vara relativt stabil på utsidan där nere, det blir ju ingen sol som ligger på och heller inga nämnvärda vindstyrkor. Eventuellt kommer det vara fuktigt, men det är ganska väldränerat så det skall heller inte vara något större problem. Men hur kommer det funka med fuktvandring och annat?

Vad skall jag använda för att täcka bjälklagret på insidan och utsidan? Det skall ju helst vara något som går att fästa trots att man bara har de där 5-10cm att arbeta på ;D Eventuellt kan jag göra klart hela väggelement och bara lyfta på plats och fästa, men det vore lättare att bygga bit för bit.

http://www.baalzamon.se/jordkallare1.jpg
http://www.baalzamon.se/jordkallare2.jpg

http://www.baalzamon.se/detartarsig.jpg

ETHAB

SV: Hur fixa sovkällaren bäst?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 19:00 »
Jag är tvungen att fråga.
Har du grävt runt för dränering under natursten?
Natursten vandrar fukt och behöver isoleras från mjukmark eller naturmark.
Jag har byggt på gammalt sätt jordkällare och takvalv med natursten. Jusst natursten har fuktvandring, så man behöver ha spärr mot röta.
Även om du isolerar så kan du få riktigt illaluktande undervåning, du behöver tvätta natursten och gräva så långt ner du kan för att få isolering mot markytan.
Gräva fram väggarna och lägga mackadamm plus markiso undersockel med markmatta.

Bo

« Svar #2 skrivet: 05 apr-09 kl 19:20 »
Foam glass. Isolerar som frigolit och släpper inte genom fukt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-09 kl 19:29 »
Nej det är inte dränerat, men det är relativt torrt ändå. Källaren är halvvägs nedgrävd i en slänt, och marken består av sand som släpper igenom vattnet bra. Dessutom står det flera stora lövträd alldeles i närheten som suger upp åtskilligt med vatten under den delen av året då de har löv.

Men det kanske är bättre att låta bli i alla fall?

ETHAB

« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 21:41 »
Det är dit jag tycker att du ska komma, annars kan det gå riktigt illa. Men rolig ide.
Någon annan kan ju få deras att fungera eftersom du visade ett förslag, så det är inte fel ändå. Det är jusst det här som är så kul med byggnation.
 ;D

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-09 kl 22:18 »
Jo jag har en galen ide som kan funka. Men det tar mycket av ditt utrymme.

Det du måste ha är bra ventilation mot omgivningen mellan din källare och marken.

När du lagt ditt golvbjälklag så hänger du en låda i golvet. Sovalkoven hänger så att säga helt fri från omgivningen. Utsidan måste avstötande från alla fukt så varför inte med tjära. Går det att göra den så liten att du själv kan krypa runt på utsidan så kan du måla med jämna mellanrum.

Galen eller  ;D

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 22:21 »
Då blir det ju inget utrymme kvar. Då vore det bättre att nöja sig med en luftspalt på en decimeter och göra ytterhöljet i vattentätt material, kanske något slags plast. Men det bästa är väll att strunta i saken. Det är ju trots allt bara en liten stuga som så småningom skall degraderas till gäststuga när jag byggt ett riktigt hus. En jordkällare är ju inte så illa att ha heller

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 06 apr-09 kl 20:55 »
Du har ingen likkista att ställa ner så det blir värsta Draculastuket på det hela?  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 apr-09 kl 20:59 »
Du har ingen likkista att ställa ner så det blir värsta Draculastuket på det hela?  ;)

Har ingen likkista, men jag lär ju behöva en förr eller senare ändå så man kunde ju skaffa en redan nu  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser