Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egenskaper på sorten Solhavre /sol II?  (läst 1840 gånger)

louise

• Gäst
egenskaper på sorten Solhavre /sol II?
« skrivet: 03 apr-09 kl 17:08 »
Jag har hamnat i kläm mellan eko-reglerna och min nisch att bara producera kulturhistoriska grejer.

Vill nu så Sohalvre (kallas också sol II) men måste söka dispens och de godtar den bara om jag kan ange särskilda egenskaper denna har.

Nån som vet hur den är mot sjukdomar, tålighet, vilken jord, växtzon den passar i eller liknande?

Existens?

• Gäst
SV: egenskaper på sorten Solhavre /sol II?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 10:44 »
Jadu..det var inte lätt att få veta nåt om den inte. Kollade i farsans gamla böcker från 40-talet, och där finns den uppräknad bland havresorterna, men inga särskilda  kommentarer utöver att den betraktas som medelsen.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 apr-09 kl 10:48 »
alltid nåt.. Hur sena/tidiga är de godkända sorterna? Funderar på om stråna är längre än moderna också.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-09 kl 10:55 »
Jag får gå in och läsa lite noggrannare.. Men du kan alltid räkna med att gamla sorter är längre. Med medelsen menar dom runt 10 september.. tidiga är i augusti och sena i slutet av september..De nya sorterna strävar man efter att få tidiga för att få mer tid vid skörden. Förr var det ju inte så viktigt eftersom man band dom innan dom var helt torra, men vid skördetröskning vill man ju ha torr spannmål.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 16 apr-09 kl 13:45 »
Kontakta Hans Larsson på SLU, Alnarp (040-415255, 070-4947549). Han höll i Allkorn-projektet där man bevarar gamla spannmålssorter och Solhavren var med där.
Egenskaper: Långstråig (ogräsbekämpande), svarar bättre på stallgödsel och sämre på konstgödsel än moderna sorter.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser