Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra.........  (läst 1218 gånger)

Trines

Vad göra.........
« skrivet: 02 apr-09 kl 20:47 »
I tisdags kom de två första lammen, allt verkade gå bra. Vad jag kunde se så kom det lite mjölk ur tackans spenar. Lammen var pigga, men sen....... I går kväll tyckte jag att de verkade lite tunna men gick och lade mig.
 I morse kl 5 gick jag ner och då låg det lilla tacklammet där och ville inte resa sig. Jag tog in henne, gav lite i flaska. Efter några timmar så piggade hon på sig lite. Kollade bagglammet, även han väldigt tunn så det fick bli flaska där också. Tog ner tacklammet till de andra och det gick bra, men tackan vill inte låta dem dia. Hennes juver är hårt och spänt, inte rött eller särskilt varm. Spenarna verkar helt tomma, spelar ingen roll hur jag masserar och försöker, inte en enda droppe.
 Vi har försökt med att hålla henne och sätta dit lammen, de suger lite men släpper ganska snabbt. Ingen mjölk kommer. Det lilla tacklammet är lite svagt och inte så pigg på att äta ur flaskan heller medan bagglammet suger i sig med god aptit. Har ni några tips på vad jag ska ta mig till????

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Vad göra.........
« Svar #1 skrivet: 02 apr-09 kl 21:30 »
sondmata tacklammet , och håll det varmt.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 02 apr-09 kl 22:09 »
Min veterinär gav min tacka nån spruta som skulle få igång mjölken ...minns inte vad det heter för det är några år sen .
Men du kan ju ringa din veterinär & höra ?
Sen kan du ju försöka med att blöta en handuk i varmt vatten vrida ut den & sen lägga den mot juvret samt massera ,tror din tacka har mjölk men det har inte släppt än .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

soleskog

« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 22:55 »
till kor kan man ge partoxin - det är alltså hormonet oxytocin, som styr mjölknedsläppet. Många mjölkbönder har det hemma - kanske du har någon i närheten som du kan fråga? Kan vara värt att prova.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 23:13 »
Låt bagglammet suga även om det inte kommer nu. Håll fast eller bind upp tackan om hon är bångstyrig. Var enveten!

Och lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
torbjorn, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser