Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unar efter Blå wiener å vit lant?  (läst 1515 gånger)

Draken

Unar efter Blå wiener å vit lant?
« skrivet: 02 apr-09 kl 17:23 »
Hur kommer ungarna efter ovanstående kombination att se ut? Blir de som blå wiener eller? Inget anlag i albino ju..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Unar efter Blå wiener å vit lant?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-09 kl 17:43 »
De blir i huvudsak blå, kan kolla lite närmre när jag kommer hem från jobbet,jag har flera sådana kullar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 02 apr-09 kl 17:54 »
En vit-rödögd kanin har dolda fäganlag som kommer fram när man parar med en kanin som har samma. Det är flera olika fäganlag och att veta vilka dina vit lant har är svårt. För att få blåa ungar måste vit lantkaninn ha anlag för det. Men jag tror att den troligaste färgen på ungarna blir viltfärgad.

Draken

« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 22:12 »
MEN, parar man ( om man tar hermeliner) vit rödögd med en mörkare brun eller blå zobel blir alla ungar ljus brun eller blå. Parar du vit rödögd med viltgrå blir de viltgrå. Det borde betyda att det inte ligger något anlag kvar i de rödögdas linje. De jag har é renavlade lååångt tillbaka. 

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 03 apr-09 kl 07:46 »
Det är flera alleler som styr färgen och när kaninen får aa som en vit rödögd kanin har spelar det ingen roll vilka andra anlag den har för de syns inte. Har själv gjort olika korsningar med vit rödögda hermeliner och fått ut mest viltfärgade djur. Man kan inte avla bort de andra färganlagen eftersom kaninen måste ha de vikande färgerna i 2 anlag och blått är ju ett vikande anlag.

För om du skulle kunna avla bort anlagen så blir det ju viltfärgat för det är det anlaget som är dominant och det kommer alltid fram omdet finns, även om det bara är från ena föräldern. För en kanin som inte hade något färganlag skulle helelr inte kunna ge det då.

En blå kanin måste få ett blått anlag från varje föärälder för annars blir den nte blå. Men om den vita har blått anlag så kan det bli blå ungar.

Det finns en bra bok om kaninfärger somär lättlästa, kommr inte ihåg vem som skrivit den men det heter nåt om "Avel med färgade angorakaniner" har jag för mig. Färgerna ärvs ju ner lika oberoende på kaniras så den är bra och lättläst med bra korsningschema över vilka färger man kan få också i olika färgkorsningar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 03 apr-09 kl 08:48 »
Det finns en bra bok om kaninfärger somär lättlästa, kommr inte ihåg vem som skrivit den men det heter nåt om "Avel med färgade angorakaniner" har jag för mig. Färgerna ärvs ju ner lika oberoende på kaniras så den är bra och lättläst med bra korsningschema över vilka färger man kan få också i olika färgkorsningar.

Märta Rebert, tror jag. Låter det bekant?

Edgar

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 03 apr-09 kl 08:55 »
Lena Olsson och Märtha Rebert och boken heter "AVEL MED FÄRGADE ANGORAKANINER och andra kaniner av andra raser".

Det är ett litet häfte på ca 50 sidor och min lilla bibel innan jag själv gjorde en uppsats i kaninfärgerna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 03 apr-09 kl 09:17 »
Nu har jag kollat i stallet i morse. Jag har 3 kullar Vit lant/BW där alla 3 mammorna är vit lant.
Två av kullarna är viltgrå den tredje är blå.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 04 apr-09 kl 08:09 »
De 2 vit lanthonorna som har fått viltfärgade ugnar har viltgenen troligtvis i dubbla uppsättnigar och då blir alla ungar viltfärgade. Hade de haft bara ett viltanlag hade ca hälften av ungarna varit svarta och då ej viltsvarta, resten hade blivit viltfärgade.

Den honan som fått blåa ungar har troligen dubbla blå anlag eftersom vad jag förstår är alla ungarna blå. Den honan har inget viltanlag. Hade hon haft bara ett blått anlag hade hälften av ungana blivit svart och resten blåa.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 13:40 »
De 2 vit lanthonorna som har fått viltfärgade ugnar har viltgenen troligtvis i dubbla uppsättnigar och då blir alla ungar viltfärgade. Hade de haft bara ett viltanlag hade ca hälften av ungarna varit svarta och då ej viltsvarta, resten hade blivit viltfärgade.

Den honan som fått blåa ungar har troligen dubbla blå anlag eftersom vad jag förstår är alla ungarna blå. Den honan har inget viltanlag. Hade hon haft bara ett blått anlag hade hälften av ungana blivit svart och resten blåa.

Här vill jag infoga att man kan inte slaviskt säga att hälften av ungarna blir av en färg, och andra halvan av en annan. Man kan få kullar med bara den ena varianten och andra med bara den andra. Vad man vet är ju att ju fler ungar det blir ju mer närmar man sig det teoretiska värdet.

Edgar.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 14:06 »
Vit rödögd är inte en färg utan avsaknad av färgpigment så man kan aldrig veta vilken färg en vit rödögd kanin har, speciellt inte om den bara har vit rödögd bakåt i stammen. Är den helt ren på muterade färggener så är den viltgrå ocjh kommer endast att ge viltgrå ungar med en blå wiener.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 3 användare (1 dolda)
Renevatio1, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser