Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda eget foder...  (läst 1961 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Blanda eget foder...
« skrivet: 02 apr-09 kl 14:24 »
Ja, jag vet. Det har skrivits om detta förut, men jag orkar inte söka... (Skyller på att jag är sjuk...  ;) )

Jag vill börja blanda ett eget foder med korn som bas eftersom jag inte verkar kunna få tag på färskt Rabbfor. Har varit på Granngården lite då och då, och dom har aldrig säckar med längre hållbarhet än en-en och en halv månad framåt. Dessutom så har ju protein-mängden varierat, som det skrivits om förut.

Så... Har någon nån idé? Jag vill inte ha foder med soyaprotein, så dom flesta (alla?) kaninpellets går bort.

Jag har kollat lite på Krafft hästfoder, bla Krafft Grov 125.  http://www.krafft.nu/?menuItem=3&subMenuItem=25&subContentItem=17
Men även på deras proteinkoncentrat: http://www.krafft.nu/?menuItem=3&subMenuItem=25&subContentItem=38
men det kanske är på tok för lätt att överdosera... Ge var och en kanin två pellets var kanske.  ;D Det positiva med proteinfodret är att det är potatisprotein och inte soya.
Är det nån som vet den ungefärliga analysen på korn? Hur mycket protein och fett innehåller det?

Edit: Även lusern har legat bra till...

/Sara
« Senast ändrad: 02 apr-09 kl 15:03 av Attes matte »
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Blanda eget foder...
« Svar #1 skrivet: 02 apr-09 kl 15:22 »
Jag har letat och letat efter inlägget jag gjorde om kornets näringsinnehåll men jag hittar det inte.
Men lusern måste väl fungera lika bra istället för importerad soja?
Mig veterligen ligger min lusern på 17 eller 18 procent protein, samma som rabbfor, eller?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-09 kl 15:29 »
Kollade i Krafft-katalogen och lusern ligger på 15% protein och 3% fett. Det funkar ju... Är ju dock lite andra saker som vitaminer och mineraler man måste sätta till separat... Eller måste man kanske inte det? Jag har selen/e-vitamin tillskott till dom redan nu. Räcker det kanske?

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 15:41 »
Nu är jag ingen expert men jag kör samma som du selen + E tillskott. Och ibland lite kaninvitaminer från Högberga
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-09 kl 15:47 »
Hittade en dansk sida med analyser på korn. Mellan 9,2 och 9,5% råprotein hade korn. Vete mest på 9,8.

/Sara

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 17:40 »
Kornet har det högsta proteinet.. jag har sett analyser ända upp till 14%.. kommer tyvärr inte ihåg var nu.. jag tänkte skaffa havre också som har mer av nyttiga fetter.. E-vitamin/selen och salt..
Det tillsammans med lucern till dina köttkaniner borde täcka behoven..
Och naturligtvis ett bra HÖ :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 18:31 »
Spannmål har ofta låga halter av lysin och metionin, vilka är essentiella aminosyror för kaniner, (även för människor). Man får alltså ge akt på att proteinets aminosyrasammansättning, och inte bara räkna på proteinhalten.

Lusern och klöver har en bra aminosyrasammansättning för kaniner.

Edgar

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 apr-09 kl 19:05 »
Kaniner lever bra på grönt, så lusern måste gå väldigt bra. Visserligen har normalt vegprotein inte samma fullständiga uppsättning av aminosyror, men för ett djur som är skapt för vegetabilier ska det givetvis inte vara problem.
Vildkaniner äter många sorters gräs och blast, och det måste ju vara fullt tillräckligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 02 apr-09 kl 21:15 »
Jag ska nog ta och göra ett test. 50/50 korn & lusern till ett gäng, och så 50/25/25 korn/lusern/krafft grov 125 till ett annat gäng. Lika gamla (från samma kull) och med likadan startvikt. Kontinuerlig vägning varje vecka och efter ett par månader blir det slakt och kontroll...  ;D Väldigt ovetenskapligt, men lite intressant.  ;)

/Sara

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 02 apr-09 kl 21:31 »
Vilken ras ska du göra experimentet på Sara???
Ska bli spännande att se i vilket fall som helst :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

edde_1

« Svar #10 skrivet: 02 apr-09 kl 21:31 »
Jag ska nog ta och göra ett test. 50/50 korn & lusern till ett gäng, och så 50/25/25 korn/lusern/krafft grov 125 till ett annat gäng. Lika gamla (från samma kull) och med likadan startvikt. Kontinuerlig vägning varje vecka och efter ett par månader blir det slakt och kontroll...  ;D Väldigt ovetenskapligt, men lite intressant.  ;)

/Sara
pris/kg för denna blandningen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 02 apr-09 kl 21:53 »
Vilken ras ska du göra experimentet på Sara???
Ska bli spännande att se i vilket fall som helst :)

Det blir korsning gotland/BW. Nemis kull på nio ungar. Jag tänkte dock bara ta tre i varje grupp eftersom det är tre honor.

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 02 apr-09 kl 21:55 »
pris/kg för denna blandningen.

Det vet jag inte än. Jag betalar 2,50/kg för kornet, men lusern och krafft ska jag åka och kika på imorgon.

/Sara

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 apr-09 kl 23:28 »
Var inte den blandningen korn, havre, luzern, betfor -25 var  en bra blandning? Jag läste det förra året i en tråd, tror jag. Eller var det hos getter ?  ???
Den blandningen tänkte jag köra detta saison -eller är det för mycket för Gottisar ?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 03 apr-09 kl 00:14 »
Ingen aning. Har sett så många bland-varianter...  ;) Dock är jag lite fundersam på vad betfor tillför... Nån som vet?

/Sara

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 03 apr-09 kl 08:40 »
Huvudsakligen energi o fibrer

Edgar

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 03 apr-09 kl 11:52 »
Inget som är direkt nödvändigt då...  ;)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 5 användare (2 dolda)
javill, Berberis, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser