Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avmaskning?  (läst 1335 gånger)

Torsabjörke

avmaskning?
« skrivet: 01 apr-09 kl 08:47 »
hur gör ni? Avmaskar ni innan lamning eller skickar ni avföringsprov först? Ska man alltid avvaska innan lamningen?
 :)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: avmaskning?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 09:07 »
Man ska avmaska EFTER lammningen.   :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 09:20 »
Nu mera måste man väl alltid ta träckprov innan man avmaskar? Eller skriver veterinärerna ut recept ändå?            Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 10:33 »
Nu mera måste man väl alltid ta träckprov innan man avmaskar? Eller skriver veterinärerna ut recept ändå?            Mvh Charlotte

man måste inte ta träckprov , men det är snabbt intjänade pengar att göra det..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 10:54 »
Vår veterinär skriver inte ut utan träckprov som jag har fattat det. Annars är det ju ingen mening med att maskmedlen är receptbelagda...        Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 12:51 »
Tar träckprov när tackorna börjat lamma. Ska efter tips i år göra det när 6 tackor lammat. Avmaskar sedan om det behövs innan de släpps ut på välkomstbete.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 20:55 »
Vår veterinär skriver inte ut utan träckprov som jag har fattat det. Annars är det ju ingen mening med att maskmedlen är receptbelagda...        Mvh Charlotte

Klart det kan vara mening. Folk får ju hjälp av en kunnig veterinär om när och hur man ska avmaska.

pertorparn

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 maj-09 kl 23:11 »
Är det någon som vet hur många dagar det räknas med innan dom är avmaskade färdigt och är redo för ny betes fålla ?

Birgit

« Svar #8 skrivet: 12 maj-09 kl 06:56 »
Beror på hur de hålls vid avmaskningstillfället. Står de på stall var rek. tre dygn inne innan de fick gå ut på bete. Är de i vinterrastfålla/redan infekterat bete, avmaskas i "grindhålet" vid flytt. Alternativt en mellanfålla som de kan gå ett par dagar efter avmaskning.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 12 maj-09 kl 10:40 »
Jag tar alltid träckprov innan jag avmaskar. Flera gånger har det visat sig att jag inte behöver avmaska, bra att slippa göra det i onödan. Denna gång behövdes ingen avmaskning, nästa gång tar jag prov på lammen på bete, förra året behövdes ingen avmaskning på dem och det kan jag ju hoppas på i år också.
Åsenfår, hundar och katter

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 15 maj-09 kl 09:55 »
Träckprov är ju bra. Beroende på hur många får du har så kan du ju eventuellt efter träckprovet, slippa köpa fel preparat till hela fårskocken.

Precis som hos mänskliga läkare varierar det hemskt mycket hur lätt veterinärer skriver ut avmaskningsmedel. Min veterinär skriver ut medle utan provet. Men som sgat, man riskerar ju att avmaska med fel preparat. En del maskar känner jag dock igen.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Nulf

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser