Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kanske betäckt, bara 3,5 månader gammal -vad göra ?  (läst 899 gånger)

kaninkattohöns

• Gäst
kanske betäckt, bara 3,5 månader gammal -vad göra ?
« skrivet: 31 mar-09 kl 17:38 »
jag har en ung gotlandstjej som är 3,5 månader bara, och någon -kanske grannungarna- har stoppat henne till hanen  :-X
den är iofs inte  pappan hennes, men det är ju mycket för tidigt. Jag tog ut henne och kollade och hon är röd och svullen -så hon var nog brunstig, antar jag.
Om hon nu får ungar om 30 dagar -kan det skada henne ?, ska jag låter henne behålla dom (om hon nu tar hand om dom) eller slå ihjäl dom/alla förutom ett  eftersom hon ju är så lite ? Eller ge henne extra mycket kraftfoder så att dräktigheten inte tär på henne så mycket ?

Ska iaf köpa lås till burarna nu  >:(  kan j**** ungarna inte studerar biologie nån annanstans  >:(

Potatisblomma

• Södermanland
SV: kanske betäckt, bara 3,5 månader gammal -vad göra ?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 18:55 »
Den största risken är att hon struntar i ungarna, eftersom hon inte är redo mentalt. Fysiskt blir det nog inga men.... Vildkaninerna börjar säkerligen tidigt, de också.
Tar hon hand om bebisarna, trots sin låga ålder, är det bara att gratulera  ;)
Landsflykting i storstan...

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 12:06 »

Fysiskt blir det nog inga men....

Det var det jag var rädd för, men bra att det inte är så. Ska hon få extra kraftfoder (få mina gotlänningar ju inte) för at hon är så lite och ska fortsätta växa ?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 13:50 »
Det var det jag var rädd för, men bra att det inte är så. Ska hon få extra kraftfoder (få mina gotlänningar ju inte) för at hon är så lite och ska fortsätta växa ?

Kolla först hur hon tar sig, skulle hon gå ner i vikt så får du väl ge henne lite extra. Men normalt sett behöver kaniner inte extra foder när de är dräktiga, tvärtom, det är bättre att hålla det på underhållsnivå så att de inte blir feta och får ont om plats i magen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 22:57 »
Okej.
Ju, det är ändå ont om plats åt ungarna i hennes mage, så lite som hon är, jag tänkte inte på det.
Jag trodde bara att hon behövde havre nu för att hon är bara 3,5 månader gammal och ska växa lite till, men då ska hon inte få extra, dom brukar få havre med betfor bara när dom diar. Hon ska inte bli fet det är inget bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser