Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandning?  (läst 2559 gånger)

Trasselsudden

• Blekinge
SV: Blandning?
« Svar #20 skrivet: 02 apr-09 kl 11:21 »
Ju flera raser du blandar, ju större risk att få problem! T.ex. osymetrisk kroppsform, sänkt immunförsvar. Vidare kan tillväxten hämmas. Visst, ibland ökar tillväxten men riskerna överväger fördelarna.

Det låter jättemärkligt. Varför skulle de få sämre immunförsvar? Jag vet att de kan få det vid flera generationers inavel pga att den genetiska variationen minskar och viktiga anlag kan ramla bort. Men om man gör tvärtom, blandar raser, så ökar den genetiska variationen. Olika kaninraser är ju dessutom så pass exteriört lika att osymetriska kroppsformer knappast är troligt. Det skulle väl vara helikopteröron då  ;)
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

edde_1

SV: Blandning?
« Svar #21 skrivet: 02 apr-09 kl 22:38 »
Ju flera raser du blandar, ju större risk att få problem! T.ex. osymetrisk kroppsform, sänkt immunförsvar. Vidare kan tillväxten hämmas. Visst, ibland ökar tillväxten men riskerna överväger fördelarna.
Detta kan bara gälla kaniner isåfall.
Har själv nötköttsproduktion och jag vill ha treraskorsningar som slaktdjur eftersom då får man ut max av heterosiseffekten, friskare djur, bättre vitalitet,snabbare tillväxt mm. Genomsnittet för ett korsningsdjur för en egenskap blir bättre en genomsnittet än för samma egenskap hos sina renrasiga föräldrar. Ytterligare en ras på en tvåraskorsning tar heterosisen ytterligare ett steg.

Jämför med SCAN Piggham. Där använder man en korsningssugga mellan Yorkshire och Lantras och för att få fram slaktdjur använder man en Hampshiregalt till dessa suggor. Detta görs inte av en slump utan för att få fram snabbväxande friska djur vilket leder till bättre ekonomi.

Har väldigt svårt att tänka mig att detta inte ochså skulle gälla kaniner. Givetvis spelar rasvalen roll för att få fram en önskad slaktkropp, men det måste man ju kunna prova sig fram till.

Jag är ny inom slaktkanin området, men jag tar med mig mina kunskaper från nöt och svinuppfödninen. Och tänket tillämpa korsningsavel och omgångsuppfödning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser