Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandning?  (läst 2549 gånger)

Gnägg

Blandning?
« skrivet: 31 mar-09 kl 15:42 »
Vad passar det med för ras på pappan om man har en Gotlands/Fv och vill få köttkaniner?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Blandning?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 15:53 »
jag skulle inte börja blanda in en till ras. ta fv eller gotlandskanin.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 16:32 »
Varför inte? Är det bättre av nån anledning att ha bara två raser blandade än tre?
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 17:29 »
Ju flera raser du blandar, ju större risk att få problem! T.ex. osymetrisk kroppsform, sänkt immunförsvar. Vidare kan tillväxten hämmas. Visst, ibland ökar tillväxten men riskerna överväger fördelarna.

Gnägg

« Svar #4 skrivet: 31 mar-09 kl 20:36 »
Okej men gotlandskanin skulle vara det bättre valet om dom skall användas till kött?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 31 mar-09 kl 22:16 »
ja, det är ju lite svårt att säga eftersom du ska avla på blandraser skulle jag säga som inte har mer än läst kunskap. gotlänningarna är ju en landras och enligt det jag har förstått lite robustare. men jag kan ju inget om fv. egentligen tycker jag personligen att du ska käka upp F1 generationerna, alltså blandningarna i första led. sedan tar du en jätteras och en mellanstor ras för att få fram snabbväxande blandrasungar som du sedan käkar upp. du slipper då experimentera med blandrasavel i flera led som kan medföra en del besvikelser.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 31 mar-09 kl 23:17 »
Ju flera raser du blandar, ju större risk att få problem! T.ex. osymetrisk kroppsform, sänkt immunförsvar. Vidare kan tillväxten hämmas. Visst, ibland ökar tillväxten men riskerna överväger fördelarna.
Det var intressant! Sämre imunförsvar pga fler raser har jag aldrig hört talas om. Var finns den rapporten? Osymetriska kroppar vet jag heller inte. De flesta raser vi har idag har liknande kroppar sånär som ett fåral.
Kaninuppfödare och pelargontant.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 01 apr-09 kl 01:04 »
det är allmänt så att den s.k. F1 generationen, alltså första generationen efter två rasrena individer av olika raser men samma art har bättre egenskaper än de inblandade raser har för sig. men så fort man börjar avla på blandraserna är deras avkommor ofta inte lika friska fysiska och mentalt som renrasiga exemplar. vill man hålla på med sånt måste man vara mycket kunnig inom avel och selektera ännu strängare än man redan bör göra inom rasaveln. varför man ska hålla på att avla på blandraser om man inte har till avsikt att ta fram en ny ras kan man ju diskutera. detta gäller för alla djurarter och det är även anledningen varför jag personligen är mycket kritiskt till blandrasavel vad gäller hundar, men det hör inte hit.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-09 kl 01:33 »
Det var intressant! Sämre imunförsvar pga fler raser har jag aldrig hört talas om. Var finns den rapporten? Osymetriska kroppar vet jag heller inte. De flesta raser vi har idag har liknande kroppar sånär som ett fåral.

Inte jag heller... Däremot så vet jag att genetikforskare varnar om att stark inavel (vilket det gärna blir i renras-avel) medför starkt försämrade immunförsvar. Inavel medför också större risk för småväxta individer. Känns lite långsökt att utavel skulle medföra några direkta risker... Oavsett djurslag...  ???
Att man kan få oförutsägbara kullar är ju en helt annan sak. Det får man ju räkna med.  ;)

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 01 apr-09 kl 01:50 »
rasavel har inget med inavel att göra. egentligen. man bör se till att det inte förekommer sånt över huvudtaget tycker jag om man avlar seriöst samt att man selekterar sträng. varför det blir problem om man avlar på blandraser har jag inget bra svar på, jag vet bara att problemen uppträder i princip hos alla domesticerade djur. kanske gösta kan förklara mer ingående.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 01 apr-09 kl 02:06 »
rasavel har inget med inavel att göra. egentligen. man bör se till att det inte förekommer sånt över huvudtaget tycker jag om man avlar seriöst samt att man selekterar sträng. varför det blir problem om man avlar på blandraser har jag inget bra svar på, jag vet bara att problemen uppträder i princip hos alla domesticerade djur. kanske gösta kan förklara mer ingående.

Om jag omfraserar mig... Rasavel är selektiv linjeavel...  ;) Vilket är ett finare namn för inavel...  ;) Jag säger inte att jag på nåt sätt tycker att blandras-avel på hundar är bra, där är vi på samma "sida" du och jag.  ;) Att sen rasaveln står inför stora problem är en helt annan sak. (Som tex att min hjärte-ras, flatten, är totalt utarmad i Sverige eftersom flatten i Sverige består av mindre än 100 genetiskt särskiljda individer. 2008 var vi nere på 63 individer, vilket är mer eller mindre katastrofalt.  :'(  Men det är en helt annan diskussion.)

Men jag har bara aldrig hört talas om att utavel skulle medföra några direkta problem. Det var liksom en nyhet för mig och jag skulle gärna vilja lära mig mer eftersom jag är väldigt intresserad av genetik. Hoppas att Gösta kan upplysa oss lite mer.

/Sara

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 01 apr-09 kl 02:18 »
Blandrasavel skapar Inte problem inom produktionsdjurs avel, tvärt om är det en metod att få fram bra djur. Treraskorsningar är utbrett inom tex fåravel och nötavel. Jag skulle också gärna vilja få veta varför dessa problem skulle uppstå just bland kaniner?                   Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 01 apr-09 kl 02:51 »
Okej men gotlandskanin skulle vara det bättre valet om dom skall användas till kött?

Gotlandskaninen är en väldigt varierad ras och det finns ju alla möjliga roliga gener i dom, både när det gäller färg och storlek. (Vilket ju också är charmen med dom.  ;) )
Varför inte testa med blå wiener eller stora silver och därmed också öka chansen till att få härliga skinn.  ;)

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 01 apr-09 kl 10:51 »
Om jag omfraserar mig... Rasavel är selektiv linjeavel...  ;) Vilket är ett finare namn för inavel...  ;) Jag säger inte att jag på nåt sätt tycker att blandras-avel på hundar är bra, där är vi på samma "sida" du och jag.  ;) Att sen rasaveln står inför stora problem är en helt annan sak. (Som tex att min hjärte-ras, flatten, är totalt utarmad i Sverige eftersom flatten i Sverige består av mindre än 100 genetiskt särskiljda individer. 2008 var vi nere på 63 individer, vilket är mer eller mindre katastrofalt.  :'(  Men det är en helt annan diskussion.)

Men jag har bara aldrig hört talas om att utavel skulle medföra några direkta problem. Det var liksom en nyhet för mig och jag skulle gärna vilja lära mig mer eftersom jag är väldigt intresserad av genetik. Hoppas att Gösta kan upplysa oss lite mer.

/Sara

jo, nog förstår jag vad du menar. det är många hundraser som har problemet, varför jag tycker att avel oavsett art medför ett otroligt ansvar där uppfödaren helt enkelt är tvungen att importera exemplar för att undvika inavel. jag är lika mycket emot linjeavel som jag är emot blandrasavel samt alla lägenhetskennlar som har som enda mål med aveln att producera valpar med papper. jag har själv bara erfarenheter av trasiga blandrashundar där ingen vet vad som är i men har hört från andra att det även gäller för andra husdjur. personligen skulle jag nog inte blanda in fler raser, det står ju i flera trådar här att man får dåliga mödrar och mindre kullar om man fortsätter att avla på blandraskaniner.

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 01 apr-09 kl 17:42 »
det är allmänt så att den s.k. F1 generationen, alltså första generationen efter två rasrena individer av olika raser men samma art har bättre egenskaper än de inblandade raser har för sig. men så fort man börjar avla på blandraserna är deras avkommor ofta inte lika friska fysiska och mentalt som renrasiga exemplar. vill man hålla på med sånt måste man vara mycket kunnig inom avel och selektera ännu strängare än man redan bör göra inom rasaveln. varför man ska hålla på att avla på blandraser om man inte har till avsikt att ta fram en ny ras kan man ju diskutera. detta gäller för alla djurarter och det är även anledningen varför jag personligen är mycket kritiskt till blandrasavel vad gäller hundar, men det hör inte hit.
Återigen undrar jag var detta kommer ifrån? Blandar man ihop olika arter nu kanske? Hur kan en ras vara mer frisk när det hos kaniner alltid handlar om blandraser för att ta fram dem? Syftet med en ras är ofta utställning och det har inget med hälsa att göra utan bara exteriör. Sluta tala om raser... Hos kanin har det i botten ingen betydelse.
Kaninuppfödare och pelargontant.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 01 apr-09 kl 18:06 »
då undrar jag varför det står på så många ställen att man med stor sannolikhet får dåliga mödrar och små kullar om man avlar på blandraser? här i kaninforumet på alternativ alltså, vilket ett flertal olika användare både skrev och höll med om?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 01 apr-09 kl 19:09 »
Det måste jag ha missat... Ska söka lite...  ;)

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 01 apr-09 kl 19:12 »
snubblade över en del gamla trådar där det stod när jag börja häcka på alternativ. plöjde väl igenom kaninforumet i nån vecka och sög ut allt intressant i trådarna djup ...

Gnägg

« Svar #18 skrivet: 01 apr-09 kl 20:17 »
Attes matte, du tycker altså det skulle funka med en gotlandskanin?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 01 apr-09 kl 20:34 »
Attes matte, du tycker altså det skulle funka med en gotlandskanin?

Ja, visst funkar det. Men jag skulle hellre använda en större och lite mer snabbväxt ras, tex dom jag nämnde tidigare. Om du ska ta en gotlandshane så kanske en större hane är mer lämplig än en mindre.

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare
Pamp, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser