Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompost fråga.  (läst 1513 gånger)

H-K

• Gäst
kompost fråga.
« skrivet: 31 mar-09 kl 13:54 »
jag har en kompost för hushållsavfall/trädgårdsavfall den står direkt på marken av kraftiga bräder,springor mellan bräderna ,klädd med finmaskigt nät för råttorna,2 fack.  nr 2 är också direkt på marken en gödselkompost,häst/höns/kaningödsel som varvas med halm/hö strö. nu kommer frågan: jag har en gödselplatta + en annan gjuten platta med kanter (varit grund för en byggnad) ska jag kompostera på dessa gjutna plattor i stället??? nackdel: inga maskar/mickrorganismer kommer åt komposten  fördel: inga näringsämnen lakas ut.

sammanfattning:  kopost på gjuten platta? eller kompost på mark?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: kompost fråga.
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 19:54 »
Jag skulle lägga den på marken, av samma skäl som du anger, men med följande reservationer:
* Se till att den är lagom fuktig men inte blöt, för då kan det lakas ur vätska. Det gör du genom att avpassa ingredienser inklusive strö, samt genom att vid behov ha lock på. Lock kan även behövas mot råttor, möss, fåglar.
* Om det är större mängder gödsel så kan det finnas regler som kräver att du har dne på platta. Men reglerna är inte nödvändigtvis så kloka, av samma skäl som du är inne på. För övrigt kan det lakas ut även om du har på platta, om gödseln/komposten är för blöt. Den första punkten är därför viktig.

Jag tycker det låter som du skulle behöva fler behållare, för att kunna växla, om du inte vill samkompostera gödsel med trädgårdsavfall och hushållsavfall.

Du kan blanda in lagom mycket trädgårdsavfall för att fungera som strö/inblandning i hushållskomposten och gödselkomposten. Har du mer trädgårdsavfall än så kan du kompostera det i hög på sidan om behållarna. Det är knappast risk för skadegörare i ren trädgårdsavfallskompost.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare
Trollsmultron, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser