Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvarn eller kross  (läst 3564 gånger)

Tonysson

• Värmland
Kvarn eller kross
« skrivet: 31 mar-09 kl 01:42 »
Jag har letat både här och där, för att hitta en lagom stor kross/kvarn till havre, korn m.m.
Spannmålskrossarna jag hittat har varit dimensionerade för ett helt lantbruk. Kvarnarna för brödbak.
De flesta till duktigt höga priser.

Det jag önskar hitta är en lagom stor kross/grovkvarn till mina hästar, med en kapacitet på några kilo säd per gång, eftersom hållbarheten och näringsinnehållet bevaras bäst i hel säd.

Så, kan någon ge ett tips om var jag kan finna en sådan? Till icke vansinneskostnad.

Tony

Existens?

• Gäst
SV: Kvarn eller kross
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 06:28 »
Är ju lite svårt när man inte vet var du håller till, och vad som är ett rimligt pris? Men några finns ju på lantbruksnet och blocket..

http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/annons.php?aid=58308

http://www.blocket.se/vi/20734227.htm?ca=17_s

Tonysson

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 17:20 »
Ja, lite dumt av mig att inte tala om var jag befinner mig i Svea rike.
På Hammarö, utanför Karlstad, Värmland, Sverige. ( Hammer Island, near  Charlestown, Heat country, Sweden  ;D )
Rimligt pris, någon tusing eller ett par kanske.

Tony

Tonysson

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 17:49 »
Den här verkade ligga i önskad härad på storlek, som Existens? tipsade om

http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/annons.php?aid=58308

Begärda priset dansar dock väg med moms (usch,tvi) och allt.

Tony

ankianka

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-09 kl 21:28 »
Jag har en, satte ut en annans här igår.
Kross av ankianka
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

Fiat

• -
« Svar #5 skrivet: 13 apr-09 kl 09:03 »
Kolla postorder katalogen Bole. Dom säljer en liten kvarn tror den kostar ca2000kr.

Appeltorp 12

« Svar #6 skrivet: 13 apr-09 kl 10:24 »
Testa Humlegårdens webbutik de har en avdelning för maltkrossar som funkar utmärkt att krossa spannmål med. Du får klicka på "utrustning" - "Krossning" i vänsterkolumnen.
Själv har jag ett av valsverken som man bara kopplar till borrmaskinen vid behov, går att montera lite hur man vill och är ställbart så man kan få olika krossningsgrad.
Även den billiga lilla bordskvarnen verkar utmärkt

Från 645:- till 3595:-
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare (1 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser