Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svan-fråga  (läst 5549 gånger)

Intricate

Svan-fråga
« skrivet: 30 mar-09 kl 07:37 »
Hej,
jag satt vid en åker igår kväll och såg sångsvanarna där ute och de flög över mig titt som tätt.

Konstaterade att när de startar så börjar de alltid med att flyga åt ett håll exempelvis väster sen vänder de och gör en lov åt öster för att sedan flyga söderut då. Detta upprepades av alla svanar som flög iväg...
varför flyger de så? Är det för att flyga runt flocken och samla upp de som ska med så att säga...men då kunde loven i så fall gjorts även åt andra hållet men de gjorde aldrig någon motsatt lov mend et kanske ebrodde på vart de skulle. Alla verkade ju flyga åt samma håll om än i grupper. Eller beror det på deras lokaliseringsförmoga att de alltid startar åt ett håll för att sedan dras åt det rätta hållet...

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
SV: Svan-fråga
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 07:44 »
de startar i motvind oftast, blåste det där du satt?
Karin på Sagolika Höö

Intricate

« Svar #2 skrivet: 30 mar-09 kl 08:27 »
de startar i motvind oftast, blåste det där du satt?

Nej inte alls...

kan fylla på med naturupplevelsen igår...3 tranor flög över mig, några tranor ropade också från sjön 1 km bort. Det var förretsen sångsvanar som var på fältet men det kanske ni förstod.
Hörde också tofsvipan spela över åkern, en koltrast som sjöng och en kattuggla som hoade. Klockan avr strax efter 20.
På dagen hörde jag en sånglärka och en trädlärka och ett 20tal gråsiskor satt på tomten. Kul att veta för de som gillar fåglar =)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-09 kl 21:01 »
Visst är det härligt med alla vårfåglar som både hörs och syns, det är rörelse i naturen.

När svanar eller t.ex. gäss lyfter från åker så vill dom göra det så enkelt som möjligt och troligen så hade dom lite vind som dom går upp imot och sen när dom gör loven så är det för att som du skriver ett sätt att orientera sej på, så skulle jag kunna tänka mej att det är.

När det blåser måttliga eller friska vindar här hemma och jag har säppt ut brevduvorna så flyger dom i flock bort mot vinden och sedan kommer dom med vinden hem i hisklig fart och sedan gör dom om prosedyren igen, dom gillar det.

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 apr-09 kl 21:12 »
En svan råkade landa på vår tomt  som då var ganska liten och kringvuxen av häckar. Efter ett misslyckat takeoff, spanade den in diagonalen på den öppna ytan och valde riktning mot den hörna som hade lägst hinder.
Den sprang med flaxande vingar och klarade hindret med några centimeters marginal.
De väljer troligen den mest ekonomiska riktningen, och i öppet landskap är det mot vinden, eller ibland om marken lutar nedför.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Intricate

« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 07:45 »
Jo det lär ju ha något med ekonomisk riktning att göra men det var verkligen vindstilla så det kanske var marken då som fick avgöra riktningen. Man får ju också anta att de alla skulle åt samma håll eftersom de lyfte i omgångar om kanske 4-5 svanar i varje och sen dröjde det någon minut så lyfte nästa flock och alla flög ju åt samma håll så de borde ha samma destination.

Hur är det med knölsvanar förresten, har hört att de inte kan starta på land utan bara i vatten. Hur kommer det sig egentligen?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 18:45 »

Hur är det med knölsvanar förresten, har hört att de inte kan starta på land utan bara i vatten. Hur kommer det sig egentligen?

Tvivlar på att det är så, men svanar behöver en startsträcka. 
Med sin vikt på ca 12 kilo är det en av de tyngsta flygarna. Jag har sett knölsvanar på fälten här i Skåne. Jag har svårt för att tro att de skulle vandra kilometrar för att kunna starta flygning.   

I stilje torde det nog inte vara lätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-09 kl 20:56 »
Jodå, knölsvanar kan starta från land. Men de behöver lång startsträcka. I alla fall om man jämför med t ex gräsänder som kan starta nästan rakt upp vid behov. Lommar och doppingar däremot har benen placerade så långt bak på kroppen att de inte kan starta från land. Men de är ena jäklar på att simma och dyka! :-)
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Intricate

« Svar #8 skrivet: 06 apr-09 kl 06:57 »
Jodå, knölsvanar kan starta från land. Men de behöver lång startsträcka. I alla fall om man jämför med t ex gräsänder som kan starta nästan rakt upp vid behov. Lommar och doppingar däremot har benen placerade så långt bak på kroppen att de inte kan starta från land. Men de är ena jäklar på att simma och dyka! :-)

Tänk vad ni kan. Mkt intressant. Har aldrig fudnerat på benes placering på fåglar, att det kan påverka förmågan att starta från land.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 apr-09 kl 22:53 »
Det här kanske inte hör hit, men kan vara lite intressant att veta ändå. Man delar in änder i simänder och dykänder.

Simänder tillhör t.ex. gräsanden och alla simänder lyfter rakt upp i princip, och det kan dom göra i en vassrugge. Simmänder dyker inte i sitt födosök utan dom har gumpen åvan vattenytan

Alla dykänder vill ha lite startsträcka när dom lyfter och dit hör t.ex. knipan. Och dykänder dom dyker efter sin mat

Hälsn.
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Intricate

« Svar #10 skrivet: 07 apr-09 kl 07:58 »
Det här kanske inte hör hit, men kan vara lite intressant att veta ändå. Man delar in änder i simänder och dykänder.

Simänder tillhör t.ex. gräsanden och alla simänder lyfter rakt upp i princip, och det kan dom göra i en vassrugge. Simmänder dyker inte i sitt födosök utan dom har gumpen åvan vattenytan

Alla dykänder vill ha lite startsträcka när dom lyfter och dit hör t.ex. knipan. Och dykänder dom dyker efter sin mat

Hälsn.
Lars

Skillnaden mellan sim- och dykänder vet jag men jag har aldrig kopplat det till startsträckan någongång så det var intressant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
Lynga, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser