Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juver  (läst 1427 gånger)

Elis Karlsson

• Uppland
Juver
« skrivet: 29 mar-09 kl 23:20 »
När börjar juvret växa på tackan? Jag är nybörjare och funderar om mina tackor är dräktiga eller inte. Hur lång tid innan lamning kan man se att juvret ändrar sig?

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
SV: Juver
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 10:05 »
När släppte du baggen till dem?
Har de vuxit något runt magen?

Jag har korsningstackor av olika slag och en del får stora juver flera veckor innan lammning och andra fyller på sina juver sista veckan/dagarna innan lamning.

Jag scannade faktiskt mina 20 tackor i januari för att se om alla var dräktiga eller inte, det tyckte jag personligen var väldigt bra för då fick jag besked om de var tomma eller dräktiga. Vidare fick jag en fingervisning om hur många lamm jag eventuellt kunde räkna med.

Alla mina tackor var dräktiga (tyvärr dog en tacka) så nu är jag mitt uppe i lamningen.
Älskar djur... människor också!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 30 mar-09 kl 10:06 »
Vi har tre vars juver hade vuxit en del redan för en månad sedan, och lammen har inte kommit ännu, så det kan komma långt innan tydligen!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-09 kl 22:31 »
tack för svar. det är olika med andra ord.

svårt att säga om de växt runt magen, de är mkt långhåriga (utegångsfår) + rätt knubbiga men jag vill tro att de vuxit lite. det är visst sista månaden som det tar riktigt fart har jag läst. De gick med baggen länge från mitten av november till februari, så det kan ju ha blivit när som helst under den tidn, om det nu blir något.

det här är roslagsfår och de är lite hemliga av sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser