Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gamla mossåkrar användbara?  (läst 3359 gånger)

louise

• Gäst
gamla mossåkrar användbara?
« skrivet: 29 mar-09 kl 12:31 »
Hoppas hela tiden på att hitta övergivna plättar i min by  som jag kan arrendera, men här är stora arrendatorer som har allt, och får allt om något blir ledigt.

Det enda de ratar är gamla "mossmader", är det lönt att försöka sig på de? De är ju ganska blöta. Kan man få liv i såna igen?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: gamla mossåkrar användbara?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-09 kl 12:55 »
Nej.
Näringsfattiga är dom, förutom på kväve.
Kvickrotsinfekterade till max.
Är dom inte alltför blöta och ogräsbemängda (tistel, veketåg och annat skoj) så kan man ta ut lite dåligt vallfoder, eller beta förstås.
Dika, plöja upp osv är inte att tänka på, det vettigaste är att återbeskoga såna jordar.
Snart kommer begränsningar för odling av mossjordar som det verkar, pga att dom släpper ut för mycket växthusgaser när man bearbetar jorden.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 mar-09 kl 13:00 »
Tja..det beror ju lite på hur pass blöta dom är, ofta finns det ju en anledning till att man har låtit dom ligga. Men om du kan hitta dom till ett väldigt lågt arrende så kan det väl finnas ett värde i dom. Dit med grisar en säsong så dom får rensa ordentligt, och sen havre går ju bra, och vall. Har själv en bit på 2 ha som vi kämpat med nu i 30 år, ibland blir det lite skörd, men den är rätt sur. I år ska det gå grisar där hela sommaren och sen bli rågvete till höstsådd. då slipper man klabba med dom på våren, för det är ofta problemet, att dom torkar upp väldigt sent.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 29 mar-09 kl 13:06 »
Hörru existens?, har du räknat på förtjänsten på den åkern, eller är det bara hobbyverksamhet?
Jag har hållit på med såna skitåkrar alldeles för mycket, och vet att det sällan blir värt mödan och kostnaderna.
Säden kan se fin ut på håll, men det blir mest lång halm och agnar, näringsfattigheten gör att axen inte matas ordentligt.
Är det dessutom så fuktigt att man knappt kommer ut på våren, är höstsådd inte lösningen, den bara fryser bort.
« Senast ändrad: 29 mar-09 kl 13:09 av Foppas fot »

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 13:12 »
Nej, säden ger väl inte så särslikt mycket, det är sant, men vall funkar tycker jag, men nån gång ibland måste den ju vändas på.

gästen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 apr-09 kl 21:32 »
Hörru existens?, har du räknat på förtjänsten på den åkern, eller är det bara hobbyverksamhet?
Jag har hållit på med såna skitåkrar alldeles för mycket, och vet att det sällan blir värt mödan och kostnaderna.
Säden kan se fin ut på håll, men det blir mest lång halm och agnar, näringsfattigheten gör att axen inte matas ordentligt.
Är det dessutom så fuktigt att man knappt kommer ut på våren, är höstsådd inte lösningen, den bara fryser bort.

Hehe, hur många på den här sida pysslar inte med hobbyverksamhet?? Vad man än pysslar med här så är det väl inte första hand för att få sin inkomst utan att få ett vettigare liv vid sidan av något annat inkomstgrundande. En granne har 400 hektar åker med köttdjur plus sitt deltidsjobb. Ingen här inne på sajten lever väl på sitt alternativande?? Jag har 12 hektar och heltidsjobb, blir jag av med jobbet samtidigt som samhället i övrigt blir ödelagt så klarar jag mig minst ett halvår. Visserligen blir det jäkligt tråkigt att käka ägg och potatis eller lammstek och rovor....

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 03 apr-09 kl 00:21 »
Dom där åkrarna som diskussionen gäller bröts upp nästan alla under senare delen av 1800-talet, när det var 5-10 ungar i nästan varje torpstuga och innan industrialismen kommit igång.
Ingen konstgödning fanns och alla hade havretraktorer, så man var i desperat behov av mer mark.
Men eftersom mossjord sjunker när man brukar den så är såna åkrar oftast mycket sämre numera än i början, i de fall det finns lera inunder så är det nästan alltid intill utdikade sjöar, och att dika djupare är inte längre ett alternativ.
Dessutom som sagt detta med växthusgaserna.
Man gör alltså knappast en ekologisk insats genom att envisas med att bruka såna åkrar.
Näringsbristen gör att det inte blir mycket skörd utan PK-gödsling.
Dom som har lite koll på vad dom matar djuren med, brukar vara måttligt intresserade av vallfoder från mulljordar.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 13 apr-09 kl 08:45 »
Det ekologiskt sunda verkar vara att ge upp om de här jordarna och låta naturen återställa till den normala ordningen, dvs skog i någon form. Historiskt sett var de ett misstag från början, precis som nyodlingskampanjerna i övre Norrland.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser