Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedkapen dör  (läst 3540 gånger)

louise

• Gäst
vedkapen dör
« skrivet: 28 mar-09 kl 12:30 »
Nu har jag inte fler idéer om hur vedkapen ska orka. Den saktar ner å dör så fort den ska kapa. Lyckades ta mig igenom riktigt många bitar för en stund sen utan större problem, men nu krånglar den igen. Spände remmarna ytterligare, men det hjälpte inte.

Åtgärder hittills:

Bytt remmar å spänt de vad som borde vara tillräckligt.

För ett år sedan hade jag problem att starta den, dog med en gång, och då:

- gick elektriker igenom alla sladdar å inget såg konstigt ut
- en granne minskade ner på kapaciteten genom att koppla om lite sladdar. Troligen svajade elen till gården och motorn som faktiskt är överdimensionerad för kapning orkade inte. Efter det har den gått utmärkt, även om man för de segaste bitarna får vara försiktig.

Vargerik

• Gäst
SV: vedkapen dör
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 12:38 »
Ta en megger och kolla om allt står rätt till med motorlindningarna. Om en elmotor har förlorat sitt det vridmoment den en gång haft så är det säkert dessa som tjänat ut.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 14:17 »
jag vet inte vad en megger är, ene motorlindring och inte vridmoment.

Och om allt detta är dött, var köper man en ny motor till hyfsat pris? Som passar att fästas på just min maskin?
« Senast ändrad: 28 mar-09 kl 14:19 av Stabon »

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 14:21 »
Nu läste jag om företag som lindar om motorer. Är det nåt som går att reparer? Är det lönt?

Vargerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 14:22 »
Skitsamma med meggning, jag tror snarare det är säkringen på en av faserna som gått. OM det är trefasmotor alltså. Är det inte en trefasmotor så tror jag mer på att motorn är slut. Kolla säkringarna, har en gått fungerar motorn men är väldigt svag.

tonebender

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-09 kl 15:11 »
Jag är inte trefasexpert men har lyckats skrämma liv i åtminstone en vedkap förut.  8)
Tycker nog också att det lutar åt att en av faserna spökar.

Åtgärder hittills:
För ett år sedan hade jag problem att starta den, dog med en gång, och då:
- en granne minskade ner på kapaciteten genom att koppla om lite sladdar.
Hur länge hade den fungerat innan?
Kom felet plötsligt?
Vad, lite mer exakt, gjorde grannen?
Har du minskat kapaciteten så kommer den ju att orka sämre. Har den motorskydd?
Hur ser klingan ut, är den nyslipad?

Citera
Troligen svajade elen till gården och motorn som faktiskt är överdimensionerad för kapning orkade inte. Efter det har den gått utmärkt, även om man för de segaste bitarna får vara försiktig.
Hur kraftiga är säkringarna i fastigheten?
Har du en väldigt lång kabel till vedkapen?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 mar-09 kl 15:54 »
Klyven klagar inte på trefasuttaget och samma kabel på något sätt. Vargerik har nu uteslutit det felet. 

kabeln ca tio meter lång
säkringar 16 A
klingan nyslipad
motorskydd - ingen aning
jag har kört med minskad kapacitet ett år utan problem
jag kan inte redogöra för vad grannen gjorde.

tonebender

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 mar-09 kl 15:58 »
Rent spontant. Ingen susning!  :-[

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 01 apr-09 kl 07:12 »
Låter väldigt mycket som fasfel. Har haft samma problem själv, fast annan slags maskin förstås. Den gången berodde det på att en sladd inuti trefaskontakten lossnat. Därmed lät den normalt ända tills den blev ansträngd då den slutade fungera och började låta konstigt. Skruvade tillbaka sladden som lossnat, och vips fungerade allt som det skall igen.

Har man ett motorskydd (dosa på väggen vid trefasuttaget med en röd och svart knapp, som löser ut om inte alla tre faserna kör samtidigt), så är det ju enkelt, då blir det ingen ström alls.

Finns det en fasomriktare, så kan den ju ha ställts om också. Ett litet busigt trick man kan skoja med. Görs väl ofta med en skurvmejsel i mitten av trefaskontakten på maskinen
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

gästen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 apr-09 kl 21:49 »
Klyven klagar inte på trefasuttaget och samma kabel på något sätt. Vargerik har nu uteslutit det felet. 

kabeln ca tio meter lång
säkringar 16 A
klingan nyslipad
motorskydd - ingen aning
jag har kört med minskad kapacitet ett år utan problem
jag kan inte redogöra för vad grannen gjorde.

Låter som om den går varm, drar för mycket ström. Brukar väl sitta något äldre motorskydd på dessa runt motorn, typ termosäkring eller liknande. Eller tvärdör den? Mät upp så du har spänning i kabeln när den dör, det blir ju lätt körskador på sladdar som ligger på backen. Annars får du ta fram motorsågen och kapa färdigt. Köp en annan vedkap på nån auktion, brukar finnas gott om dessa under uteauktionssäsongen här i sjuhärad.

Shoot!

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 apr-09 kl 22:52 »
hej alla kreativa. Det var "sprak" i av- å - på -knappen. Existens skruvade bort den, så nu startar jag med att sätta i sladden. Funkar alldeles utmärkt och jag har tagit mig igenom sisådär 15 kubik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser