Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur dum kan man va?? (löss)  (läst 8888 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: hur dum kan man va?? (löss)
« Svar #20 skrivet: 06 maj-09 kl 22:16 »
Hur fungerar det nu då med lössen? Jag hittar ingen bra info om det. De lägger alltså ägg och när man avlusar hönsen så dör lössen men inte äggen. Hur ska man veta när äggen var lagda och när de ska kläckas? Hur lång tid tar det för ett lusägg innan det kläcks och kan lössen som kläcks lägga nya ägg med en gång? Blir man verkligen av med alla löss om man behandlar hönorna med en månads intervall eller kan man missa löss? Eller dör lusäggen också? Eller hur blir de annars av med de otäcka ärtorna runt fjäderfästena?

Jag är lite orolig eftersom det kläcks små kycklingar här till helgen och jag vill ju inte att de ska få löss på sig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #21 skrivet: 06 maj-09 kl 22:57 »
Lus är enkla att mörda  ;D
Spraya med något pyretrinmedel (tex Chok) en gång i veckan tre gånger, då tar du alla nykläckta små äckel.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

sallyomolly

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 maj-09 kl 09:34 »
De medlet är förbjudet att använda. Plocka bort de lusbon du ser och fortsätt att behandla med flusa en gång i månaden.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #23 skrivet: 07 maj-09 kl 10:45 »
Man kan plocka bort lusbona alltså? Usch vad lite jag vet... de verkar rätt hårda.

Man kan inte behandla med flusa en gång i veckan som med det medlet Fuglemakaren tipsade om då? Det är flusa jag har behandlat med innan. Jag tycker hönorna verkar piggare redan, fast det är ju svårt att veta om det beror på det eller vädret, vi hade värmebölja förra veckan, nu är det svalare.

Hur många månader håller man på och behandlar? Tills man inte ser fler lusbon?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 07 maj-09 kl 14:25 »
"Hunnlusa fester eggene til fjøra med en kittsubstans, ofte i klaser.
Etter ca. en uke kommer det en nymfe ut av egget. Det er tre nymfestadier og hudskifter før de voksne stadiene dannes. Nymfene likner de voksne, men er mindre og lysere.

Utviklingen fra egg til voksne tar hos de fleste arter fra tre til fem uker.
Voksne lus lever i en til to måneder og produserer mellom 50 og 100 egg.

Det er nødvendig å behandle fuglene med 12–14 dagers mellomrom minst fem uker"
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 maj-09 kl 14:40 »
Flusa verkar i en månad så man beh inte lägga på efter två veckor igen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 07 maj-09 kl 14:44 »
Tack Grimla. Förstår jag rätt om jag i så fall behandlar hönorna varannan vecka i fem veckor. Det blir ju i så fall tre gånger med två veckor mellan varje gång. Kan det fungera då kanske?

Egentligen borde jag ju ha de nykläckta (som kläcks i helgen) någon annan stans tills alla de andra är lusfria, men det vete sjutton var jag ska kunna hysa dem...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #27 skrivet: 07 maj-09 kl 14:46 »
Tack Sallyomolly, då hänger jag med lite mer. Det fortsätter att verka alltså, så de löss som kläcks nu dör med en gång alltså.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 07 maj-09 kl 14:48 »
Men... är det inte tre veckor Flusa verkar?

Kollat nu..  :) 

3v för knott o fästing  4v för flugor (för FLUSA)
3v för knott o fästing  4v för flugor (för Bayofly)
3v för knott o fästing  3v för flugor (för Flytix)
« Senast ändrad: 07 maj-09 kl 15:13 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #29 skrivet: 07 maj-09 kl 14:51 »
Oh... nu blir jag förvirrad igen...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 maj-09 kl 14:53 »
Vi har nog rätt bägge två för det står :

Behandla var 3:e till 4:e vecka

Men efter vad jag begriper så ska det bara droppas en gång vid löss. Kanske för att det ligger kvar i kroppen när andra omgången kläckts.
Men av egen erfaranhet i alla fall när jag började använda det på kaniner så droppade jag en gång till.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #31 skrivet: 07 maj-09 kl 14:56 »
Hur hänger det ihop förresten med att det ligger kvar i kroppen i upp till fyra veckor och man bara tar karens på äggen i sju dagar? Borde jag kasta äggen i fyra veckor istället?

Kanske lika bra att ge dem en dos till tre fyra veckor efter den första för att vara på säkra sidan?

På min förpackning stod inget om tre eller fyra veckor, det stod bara, vid löss: behandla vid behov.   >:(

sallyomolly

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 07 maj-09 kl 14:58 »
Tror inte att du får det i äggen efter så lång tid, verkar inte vara farligt efter 7 dagar för då får man ju slakta djuret

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #33 skrivet: 07 maj-09 kl 14:59 »
Nej, en sträng längs ryggen var ju för en ko... hundra gånger större ju...  ;)

Jag tog två droppar per höna, de väger mellan ett och ett halvt och tre kilo tror jag så det låter rätt lagom. Kycklingarna tog jag en tops som jag doppade i en droppe, sen duttade jag dem lite i nacken med topsen.

Tror inte att du får det i äggen efter så lång tid, verkar inte vara farligt efter 7 dagar för då får man ju slakta djuret

ok, skönt, annars får vi äggabstinens här...

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #34 skrivet: 08 maj-09 kl 00:50 »
De medlet är förbjudet att använda. Plocka bort de lusbon du ser och fortsätt att behandla med flusa en gång i månaden.
Trodde att alfacypermetrin (som är i Flusa) var mer långtidsverkande än pyretrinerna som är i Chok? Är det olovligt att använda pyretrinpreparat?  :-X
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #35 skrivet: 08 maj-09 kl 02:32 »
Ja trodde också att pretriner var det klartecken på för att de inte skulle påverka ryggradsdjur...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

ach73

• Dalarna
    • Kennel Shakatak
« Svar #36 skrivet: 27 maj-09 kl 23:46 »
Var kan man köpa Flusa?
Kemikalieinspektionen har ju stoppat alla lus/fästing/ohyrepreparat mm för zoologiska butiker.
Gäller inte det typ Granngården och liknande?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #37 skrivet: 28 maj-09 kl 01:43 »
Jag köpte Flusa på Lantmännen i alla fall.

ach73

• Dalarna
    • Kennel Shakatak
« Svar #38 skrivet: 28 maj-09 kl 10:07 »
Jag köpte Flusa på Lantmännen i alla fall.

I år?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #39 skrivet: 28 maj-09 kl 10:56 »
Ja det var bara ett par månader sen, Lantmännen i Jönköping

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser