Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klent lamm?  (läst 1219 gånger)

louise

• Gäst
klent lamm?
« skrivet: 24 mar-09 kl 22:28 »
tycker ett nyfött lamm verkar klent, men jag har för få lamningar å jämföra med.

Har ett lamm som kom för 1,5 timmar sen. Han står inte så gärna. Alldeles nyss diade han iallfall ordentligt, men liggande, å ligger kvar.

När ska jag bli ordentligt orolig? Å vad gör jag då?

Vurre

SV: klent lamm?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-09 kl 22:45 »
Om tackan låter honom dia och han klarar att suga i sig klarar han sig om han har förutsättningarna. Kolla om det kommer mjölk. Verkar lammet nöjt är det bra. Gapar lammet är något fel.

Du kan mjölka ur och ge honom i flaska om det verkar som om han inte får i sig, men bråka inte för mycket för tidigt. Jag antar att de har halm nog för att hålla värmen.

Det kan också vara nåt fel på honom och då kan du nog inte göra så mycket.

Dör lammungen ska du fortsätta att mjölka ur så har du råmjölk till andra lamm, spara i frysen men märk askarna med hur långt efter födelsen du tagit mjölken, ju tidigare desto mer näring. Jag använder creme fraicheburkar till sånt.
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 mar-09 kl 22:53 »
äh, nu stod han faktiskt en lång stund. jag kanske får lugna ner mig.

Tycker de har halm men det är fan kallt nu. Är så van vid grisar som ju vill ligga inne under halmen, men får.. är väl nöjda om det är ett tjockt lager?

Vurre

« Svar #3 skrivet: 24 mar-09 kl 22:56 »
Är lammet tyst är det ingen fara. Har tackan slickat honom torr klarar han kylan, bara han får äta.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 mar-09 kl 23:03 »
han är ytterst tyst å slickad;)

Vurre

« Svar #5 skrivet: 24 mar-09 kl 23:12 »
Då kan du nog gå och sova.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 mar-09 kl 23:21 »
näfan, han känns fuktig å glänser "blött". Fick inte röra honom för morsan, men puttade över lite halm över honom.

Vurre

« Svar #7 skrivet: 24 mar-09 kl 23:29 »
Det var kanske inte så klokt. Det är en lammunge, inte ett svin. Men så länge tackan känns vid ungen är det nog OK.

Mina tackor går ute i snöstormen och jag väntar mig att det kommer lammungar precis nu i värsta ovädret, enligt lagen om alltings jävlighet. För inte går de in i skjulet, inte.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 mar-09 kl 23:30 »
neuj vad säger du. Det var när du sa att det var så viktigt att den var torr som jag fick lite kyla-panik. Är det värmen eller.. nåt annat som är fel? För så vansinnigt mkt var det inte jag la över.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 mar-09 kl 23:50 »
äh, han hade ju ingen halm över sig. Slö men ställer sig å står länge om man puttar till honom. Morsan mycket aktiv å slickade lite till nu. Jag lämnar det här för natten.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 25 mar-09 kl 00:01 »
De är säkert inomhus, till skillnad från mina tackor. Och som sagt, så länge tackan känns vid ungen och tar hand om den så bör det gå bra om det inte är fel på ungen, och då är det inte mycket man kan göra. Jag tror att allt är som det ska vara, enligt din beskrivning. När tackan slickar ungen torr blir den ju liksom inte fönad, helt torr tar en stund. Bara den inte är våt och oslickad och skriker.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 mar-09 kl 12:46 »
mina får väljer om de ska vara ute eller inne. De går alltid in när de ska lamma, å de övriga håller sig där ute å stör inte. Nu fick de ju dessutom var sin box så att de lär sig vilket lamm som är deras, det blev ju förvirring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare
Berberis, skräptanten, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser