Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  två tackor delar på lammen  (läst 1337 gånger)

louise

• Gäst
två tackor delar på lammen
« skrivet: 24 mar-09 kl 19:18 »
Suck, nu verkar det som att en tacka lammat, men ytterligare en engagerar sig i lammen. Båda slickar båda lammen för fullt. Inväntar att de ska börja dia å hoppas de väljer rätt.. Vilket kaos har jag att vänta? Om de inte börjar dia alls, hur länge kan jag vänta med mjölkersättning? När ska jag börja agera mor?

agge

SV: två tackor delar på lammen
« Svar #1 skrivet: 24 mar-09 kl 19:29 »
Har båda lammat ?

En morgon , några år sen, var det fem  lamm o två nylammade tackor i ett hörn i fårhuset.
men de lammen diade vilken som av tackorna o de samsades om lammen vi kunde aldrig ta reda på vem som var mor till vem.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 mar-09 kl 19:52 »
skönt å höra! Än så länge har ingen surnat til å avvisar nåt lamm. Men, den ljusa verkar inte ha lammat, hon är för ren där bak. Å för ca 20 min stod en fostervattensfontän ur henne. Hon går i cirklar å är väl på gång. Den bruna måste vara den som fått båda lammen. Ett lamm har lyckats dia ser jag, men ett har valt den ljusa som inte är så intressera av dining, utan går i cirklar.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 24 mar-09 kl 20:10 »
Stäng in den bruna i en box tillsammans med båda lammen och hoppas på att tackan tar sig an båda.
Åsenfår, hundar och katter

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 mar-09 kl 20:19 »
jag hade nån idé om att låta den ljusa lamm, för då har jag "gegg" från henne jag kan gnida in "adoptionslammet" i. Men det klart, får hon själv två så kan det ju bli för mkt med tre för henne.. Återkommer om en stund.. ska ut å kolla läget å se om kanske din idé ändå är bäst.

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 24 mar-09 kl 21:11 »
Stäng in den bruna i en box tillsammans med båda lammen och hoppas på att tackan tar sig an båda.
Håller med om detta om den ljusa inte har lammat än.
Om den ljusa bara lammar ett lamm och fortfarande vill ha den så kan den väl få tillbaks den men annars tar nog den bruna den så småningom. Du kan ta bort den brunas favoritlamm ett tag så hon hinner knyta an till sitt andra lamm  :)

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 mar-09 kl 21:14 »
nä hon fick sitt första nu, om jag tolkat rätt. Inte kan hon lamma å vara kliniskt ren därbak!?

Den bruna har egen box med de två första lammen, och den ljusa en egen där ettan kom nu. Efter att båda diat den bruna fick de stanna hos henne. Men ett lamm sprang gärna till den ljusa å den ljusa reagerade på hennes bräkande. Men.. jag tycker det verkar vara förvirringe mellan de två. Och som sagt, den har fått mat av den bruna men inte den ljusa.

Lite kämpigt var det att få ut ettan nu, jag drog ut de sista benen för säkerhets skull. Får se om en stund hur det går med resten. Rapport kommer!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 25 mar-09 kl 09:09 »
Att den ljusa var/är så intresserad av de andra lammen är inte konstigt.. Intresset för andra lamm ökar innan de ska till att lamma själva..
Hoppas allt gick bra :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 mar-09 kl 09:51 »
ja det var rätt komiskt å se, hur instinkten drog i gång slickandet. Den ljusa stod å slickade i luften de stunder lammen valde den bruna.

De två tackorna har var sin box nu för säkerhets skull, men vill helst släppa ut de så fort som möjligt. Brukar inte använda det systemet i onödan.

Ulla Krull

« Svar #9 skrivet: 25 mar-09 kl 21:23 »
Vad bra att det verkar reda upp sig.
Jag brukar aldrig ställa två tackor som har hållit på så i boxar i närheten av varandra för de håller på och stör lammen genom att locka på dem och familjebildningarna går långsammare. Om jag har ont om plats så sätter jag plyfaskiva längs grinden emellan dem så de inte kan ha kontakt.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 mar-09 kl 21:38 »
De har en dryg meter mellan boxarna, plus att den ena har en hel vägg på ca 1,70. De är alldeles tysta å pratar inte alls med varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser