Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mura skorsten av skiffer  (läst 4402 gånger)

Huggorm

• Gäst
Mura skorsten av skiffer
« skrivet: 23 mar-09 kl 22:22 »
Hur skulle det fungera att mura en skorsten av liggande skifferbitar, och i den ha en skorstenspipa av metall? Där emellan kan man ha luft eller sand. Tål skiffern detta? Vissa sorts skiffer brinner väll till och med?

Eleganten

• Västmanland
SV: Mura skorsten av skiffer
« Svar #1 skrivet: 24 mar-09 kl 13:20 »
Alunskiffer innehåller olja så den kanske du inte ska använda. Annars så skulle din idè fungera utmärkt. Det finns även något som heter värmeculit (det utalas så iallafal, hur det stavas vete fan) som kan användas istället för sand om man skulle vilja det.

Presentera din tanke för sotarn innan du börjar så slipper du få onödiga nedslag på konstruktionen.

Jag har föresten för mig att jag sett skorstenar av skiffer någonstans men kan inte minnas var...
« Senast ändrad: 24 mar-09 kl 13:25 av Eleganten »
Estetiken framför allt

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 24 mar-09 kl 13:41 »
Citera
På en del hus täcktes även väggarna med skiffer och man hade det till skorstenar.

http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=16565

Citera
Skorstenen är murad i oppdals skiffer.

http://www.robusta.se/index.php?page=referenser&galleri=referens5

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 mar-09 kl 14:42 »
Så det var inte helt galet alltså  :D

ETHAB

« Svar #4 skrivet: 05 apr-09 kl 17:22 »
Mura runt röret tegel, och sen klä det med skiffer. Det fungerar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 apr-09 kl 17:24 »
Mura runt röret tegel, och sen klä det med skiffer. Det fungerar.
Jag funderade även på att mura en pipa av tegel, och sedan skiffer runt om, hur skulle det funka? Och det är ju liggande skiffer jag menar, inte stående plattor som man oftast brukar se

ETHAB

« Svar #6 skrivet: 05 apr-09 kl 17:43 »
Aha!, du vill ha Eng/Amerika stuk. Det är bara då att mura upp skiffer mot tegel,,,, men du behöver kramla skiffer med tegel. Kör med vanlig tegelkrammel. Z-krammel ska man få tag på hos väl sorterad tegelförsäljare.
Du behöver nog köra med armerad isolering runt röret, och det p.g.a värmeförväxlingar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 apr-09 kl 17:54 »
Man kan nog kalla det engelsk eller amerikansk stil. Jag såg tekniken med att mura med liggande skifferplattor på ett ställe jag var och jobbade, man täckte dels in en del av ett hus, och så byggde man även en nedsänkt cirkelformad uteplats med fontän och grejer. Jag skall ju även ha skorstenen stående utanför huset, det är ju amerikanskt det med. Min lilla stuga blir bara 17kvm invändigt, så den värms nog upp ändå, det finns helt enkelt ingen plats för murstock inomhus. Men jag vet att det är energislöseri.

Problemet är ju som sagt att tegel och skiffer troligtvis utvidgar sig olika vid olika temperaturer. Kanske är bäst att mura skorstenen med rejält om plats inuti, och sedan fylla med något mellan skiffer och skorstensröret. Vermiculit verkar användas när man renoverar gamla murstockar

ETHAB

« Svar #8 skrivet: 05 apr-09 kl 18:15 »
Då kan du köra med feik skiffer, eller som jag gör ibland stuckgips.
Jag gjuter natursten eller vad man nu vill ha och limmar upp bitarna, de tål värme.

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 apr-09 kl 21:53 »
Jag skulle köra med keramikrör och sedan skiffer utanpå...
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 apr-09 kl 21:56 »
Är keramikrör bättre än stål?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 11 apr-09 kl 22:18 »
Nackdelen med stålrör tillsammans med sten och andra material i en skorsten är att stålet leder värme bra och dessutom har mycket större värmeutvidgning. Där är det verkligen viktigt att stålröret sitter fast i längdled bara på ett ställe (vanligtvis längst ned) och i övrigt kan röra sig fritt.

Keramikrör av typ avloppsrör (Höganäsrör) sägs hålla mycket dåligt om man använder dem i skorstenar, de var populära i Stockholmstrakten på 20- och 30-talet men de flesta av de skorstenarna blev man tvungen att riva och mura om efter mindre än 10 år.

Något som däremot håller bra är de insatsrör av pimpstensliknande material som används i Isokern-skorstenar. Större sådana skorstenar byggs ju med långa insatsrör och en yttre "låda" av halvmeterhöga sektioner av liknande material, mellanrummet fylls med sand. Ett sådant insatsrör borde rimligtvis fungera bra innanför vilken slags yttermantel som helst. Sandfyllningen emellan gör att värmeutvidgningen inte spelar någon roll.

Det finns en bra artikel i Teknisk Tidskrift från någon gång i slutet av 40-talet  om olika skorstenskonstruktioner och hur de fungerar i praktiken, speciellt med tanke på hur de tål soteld.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 apr-09 kl 22:25 »
Tanken var ju att använda ett stålrör och fylla med tex. sand runt. Då kan det röra sig i stort sett hur det vill. Men vi får se, jag har lite tid på mig för fundering ännu

Eleganten

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 11 apr-09 kl 22:50 »
Om du kontaktar ditt lokala sotningsdistrikt och berättar vad du vill göra så kommer fejarmästaren att antingen säga glöm det! eller ok men då vill jag att du gör si och så!
På så vis får du en handlingsplan att laborera med och slipper ödsla energi på idèer som sotarn ändå inte godkänner.

Estetiken framför allt

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser