Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Mjäll, pälslossning och narig runt ögonen  (läst 4577 gånger)

Bellabulldog

Hjälp! Mjäll, pälslossning och narig runt ögonen
« skrivet: 22 mar-09 kl 15:08 »
Hjälp! Kan ngn säga vad det är för fel på vår getabock Bertil? För någon vecka sedan
började han tappa päls och gick ner ngt i vikt. Till en början var det bara underullen, och
jag tänkte att han håller på att bli av med vinterpälsen. Lite tidigt tyckte jag att det var
men oroade mig inte speciellt mycket. Sedan började han bli narig och fnasig runt ögonen, och
nu har han tappat ännu mera päls och är liksom "mjällig" i huden. Han får samma mat som han
ätit hela vintern (hel korn, hel vete, hö, mineralbalja med koppar och saltsten). Han dricker och
äter bra (dricker lite väl mycket ibland... upp till 9 liter åt gången!!!).
Han har inte gått ner ngt mer i vikt och han har inte träffat några andra djur än de han bott ihop med hela hösten och vintern (en bagge, 5 ankor och 1 kanin). Jag kan inte se några "fel" på ngt av
de övriga djuren.
Kan han ha ngn brist av ngt slag? I sådana fall vad, och vad ska jag ge honom för att "åtgärda" detta?
Eller kan det vara ngn parasit (mjällkvalster eller dylikt)? Vad ska jag göra åt det och varför har inget av de övriga djuren blivit smittat? Och hur kan han ha fått det just nu när förhållandena varit desamma sedan i höstas?
Andra förslag på vad det kan vara och hur det ska åtgärdas?
I övrigt är han lika pigg och alert som vanligt (det verkar inte klia heller). Tacksam för alla svar!

Bellabulldog

SV: Hjälp! Mjäll, pälslossning och narig runt ögonen
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 20:27 »
Ingen som kan svara på detta???

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 23 mar-09 kl 02:11 »
Men hur illa är det? Menar, fäller han inte bara? Det är ju vår.

Bellabulldog

« Svar #4 skrivet: 23 mar-09 kl 08:11 »
Nej, det ser inte ut som han "fäller bara"... men eftersom jag aldrig har haft getter tidigare så vet jag inte
exakt hur det kan se ut. Men jag tycker inte att det ser bra ut. Han har tappat all underull och har "glesa fläckar"
vid nacken (med mjäll), och på baksidan av frambenen, samt på framsidan av bakbenen... På benen ser det
nästan ut som en lindrig form av eksem. Visserligen sitter de "glesa fläckarna" på ställen som han skaver mycket på,
vid halsbandet och på benen när han lägger sig... Men det ser inte sunt ut... Runt ögonen är han vit och "narig", nästan
lite sårig. Skabb? Ja, det skulle det kanske kunna vara. Men det verkar ju inte klia på honom???
Och hur har han kunnat få det??? Och det är väl väldigt smittsamt, varför har inte ngt av de andra djuren några symptom?
Det mest logiska som jag kan komma på är att han har ngn brist av ngt slag... Men vad???
Det jag grundar det på är att sådana symptom inte uppkommer över en natt, och är det så att han blivit utfodrad fel
under hösten och vintern så är det logiskt att det visar sig nu, speciellt i samband med fällning av vinterpälsen.
Det som talar för det också är att det som sagt inte verkar "besvära" och/eller klia på honom.
MEN jag tycker att symptomen är misstänkt likt ngn parasit... skabb, mjällkvalster, löss...

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 mar-09 kl 09:00 »
Skabb och parasiter brukar klia. Det finns många brister man skulle kunna gissa på, men det blir just gissningar. Ett par symptom vid kopparbrist är att det kan se ut som geten/bocken har glasögon, alltså vita ringar runt ögonen och pälsproblem kan också höra ihop med kopparbrist. Om mineralbaljan är till får, innehåller den för lite koppar för getter. Jag har aldrig hört att en get/bock dricker 9 l vatten på en gång. Jag skulle kolla upp det. Men bocken ska fälla nu och de kan se väldigt risiga ut med kala fläckar under tiden. På baksidan av frambenen och framsidan av bakbenen? Kan det vara urin som han sprayat ner sig med?
« Senast ändrad: 23 mar-09 kl 10:45 av Sussilo »

Bellabulldog

« Svar #6 skrivet: 23 mar-09 kl 11:29 »
Tack för svaren!!!
Då låter det som kopparbrist... För det ser just ut som om han har vita "glasögon" på sig.
Vad ska jag ge honom för att åtgärda detta? Lantmännen där jag handlar fodret är väldigt
okunniga på detta... De har rekomenderat mineralbaljan för får med koppar, men jag har även
tidigare hört att det inte är tillräckligt med koppar i detta för getter. Men det var även de som
sa att vi skulle ge bocken och baggen fullkostpellets avsedd för tackor vilket resulterade i att
baggen fick urinsten som upptäcktes på grund av att han fick blod i urinen.  >:(
Jag har även sökt på internet men inte kommit fram till ngt vettigt, jag kan inte ge honom ngt
som baggen kan gå och äta av för då blir väl HAN förgiftad... Finns det inget tillskott i tablettform?
Vad gäller vattendrickandet så tycker jag också att det är väldigt märkligt att han dricker så mycket
åt gången. Det händer inte ofta att han drar i sig nästan en HEL 10 liters hink åt gången, men
en halv är dock mer regel än undantag. Och 5 liter vatten åt gången tycker jag låter mycket det med.
Är inte det farligt att dricka så mycket vatten åt gången? Jag vet att vi människor kan dö av
vattenförgiftning i alla fall...
Det kan mycket väl hända att det på benen beror på att han får urin på sig, med tanke på hur mycket han
dricker så måste han ju kissa en hel del också...
Kan det vara så att han överkonsumerar saltsten och mineralbalja om han nu har kopparbrist (och/eller
eventuellt ngn annan brist) och därmed också blir väldigt törstig, dricker ovanligt mycket, vilket resulterar
i att han kissar väldigt mycket som fräter på benen... Och att övrig pälslossning helt enkelt är normal
vinterpälsfällning?

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 mar-09 kl 12:28 »
Jag skulle ta bort vetet helt och vara mycket sparsam med kornet. Om bocken har normalt hull behöver han bara ett bra hö, vatten och mineraler. Går det inte att avgränsa/ta in honom t.ex. på nätterna och då ge honom mineralfoder blandat med lite korn? Vet inte vad som kan vara lämpligt i tablettform.

Bellabulldog

« Svar #8 skrivet: 23 mar-09 kl 12:51 »
Alla djuren utfodras utomhus och sedan tas de in till natten allihop... I början utfodrade vi dem inne, men
det blev sådant kaos... De går lösa inne i ladan tillsammans (ankorna, baggen och bocken... kaninen
har självmant flyttat ut under vedhögen utanför...). Tidigare så hade vi två fullstora boxar och kunde
separera djuren. Men baggen tyckte att det skulle göras om inredningsmässigt...
Dvs han stångade sönder det mesta där inne. Så nu går alla fritt tillsammans och det verkar de trivas med.
Problem är dock att bocken och baggen delar på saltsten och mineralbalja samt att de måste utfodras
utomhus för att slippa kaos (annars gör baggen anspråk på ALL mat).
Men vi skulle kanske kunna utfodra honom och ankorna utomhus och ge bocken mat inne...
Vad ska han ha för mineralfoder? Och vad är det som inte är bra med vetet?
Det här är ju en djungel ??? Jag har sökt på internet men kan inte hitta ngr svar.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 23 mar-09 kl 13:35 »
Bristsymtom
Kopparbrist hos idisslare kan bero på låg tillgänglighet av koppar i fodret, men också
på en hög koncentration i fodret av molybden, svavel och/eller järn (Humphries et al.,
1983). Idisslare har en viss tolerans mot kopparbrist beroende på digestionsprocesser i
våmmen som degraderar organiska och oorganiska svavelkällor till sulfid
(Underwood & Suttle, 1999). Symtom på kopparbrist kan vara dålig tillväxt,
avmagring, blek hårrem, blodbrist (Ammerman, 1970) och infertilitet (McDonald et
al., 2002).

Källa: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00002079/01/296_Sofia_Wiklund.pdf

I texten finns en massa intressant om koppar hos olika djur och människa.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 mar-09 kl 13:55 »
Det finns massor att läsa här om getter och mineraler. Många, inkl mig själv, använder Lantmännens Nötfor Effekt Midi (granulat) som har ett bra kopparinnehåll och balans mellan kalcium och fosfor och är lätt att strö över annat foder. En del säger att getterna inte vill äta det, men har de fri och ständig tillgång till det äter de vad de behöver. I mitt tycke är vete helt enkelt onödigt även om det kanske inte är skadligt. Men för mycket av det kan ge fetma. speciellt som du också ger honom korn.  Mina bockar har bara fått hö, vatten, Nötfor Effekt Midi och en ytterst liten näve/dag av havre eller korn att blanda Nötfor med.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 23 mar-09 kl 14:35 »
Det finns massor att läsa här om getter och mineraler. Många, inkl mig själv, använder Lantmännens Nötfor Effekt Midi (granulat) som har ett bra kopparinnehåll och balans mellan kalcium och fosfor och är lätt att strö över annat foder. En del säger att getterna inte vill äta det, men har de fri och ständig tillgång till det äter de vad de behöver. I mitt tycke är vete helt enkelt onödigt även om det kanske inte är skadligt. Men för mycket av det kan ge fetma. speciellt som du också ger honom korn.  Mina bockar har bara fått hö, vatten, Nötfor Effekt Midi och en ytterst liten näve/dag av havre eller korn att blanda Nötfor med.

Tycker du ska läsa detta:

Järn
Många foderstater till mjölkkor innehåller högre järnkoncentrationer än vad NRC
(National Research Council) rekommenderar. Endast ett fåtal studier har gjorts
avseende interaktion mellan koppar och järn hos mjölkkor, varför Chase et al. (2000)
undersökte järn som antagonist till koppar. De observerade att ett fodertillskott på
500 mg järn per kg ts ledde till lägre kopparhalt i levern. Detta under förutsättning att
korna inte samtidigt fick koppartillskott. Ett flertal studier visar att ett järntillskott på
250-1200 mg järnkarbonat per kg foder har en starkt reducerande effekt på
kopparstatusen hos både nötkreatur och får. Kopparstatusen hos mjölkutfodrade
kalvar påverkas dock inte av järntillsatsen, vilket skulle kunna innebära att det krävs
en utvecklad våm för att järn ska kunna påverka kopparmetabolismen. Det är inte
klarlagt om järns och molybdens antagonistiska effekter på koppar är additiva
(Spears, 2003).

Finns i länken i mitt förra inlägg.

Med tanke på att getter har högre kopparbehov än får så känns det inte tillrådigt att ge kokoncentrat då.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Bellabulldog

« Svar #12 skrivet: 23 mar-09 kl 15:26 »
Tack för att ni tar er tid att engagera er i mitt problem...
SKA jag ge honom Nötfor eller INTE?
Och i sådana fall hur mycket om dagen?
Finns det inget foder och/eller kosttillskott som är avsett och anpassat för GETTER?
Jag ska i alla fall ta ett vattenprov eftersom vi har egen brunn och vattnet inte är
testat på länge. Jag misstänker att det är väldigt mycket kalk i vattnet (är detta ngt han kan
få i sig för mycket av?).
Det kan ju vara så att det är för höga halter av ngt annat också...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 23 mar-09 kl 15:34 »
Tack för att ni tar er tid att engagera er i mitt problem...
SKA jag ge honom Nötfor eller INTE?
Och i sådana fall hur mycket om dagen?
Finns det inget foder och/eller kosttillskott som är avsett och anpassat för GETTER?
Jag ska i alla fall ta ett vattenprov eftersom vi har egen brunn och vattnet inte är
testat på länge. Jag misstänker att det är väldigt mycket kalk i vattnet (är detta ngt han kan
få i sig för mycket av?).
Det kan ju vara så att det är för höga halter av ngt annat också...

Brunnsvatten innehåller ofta höga mängder järn, järnet är som ovan inte bra för upptaget av bla magnesium, kopparn men även mangan. Det skadar nog inte att kolla upp vattnet.

Förutom vetet (som jag tycker du ska sluta med) så får han ju bra mat, korn,havre, mineraler och salt räcker ypperligt åt getter. Du kan försöka ge honom mer sly och om du hittar eller har torkade nässlor. Nässlor innehåller stora mängder mineraler. Du kan också ge honom grönt té som också innehåller mycket mineraler.
« Senast ändrad: 23 mar-09 kl 15:36 av Kimma »

Bellabulldog

« Svar #14 skrivet: 23 mar-09 kl 15:40 »
Ja, det ska jag göra... Hittade en jämförelsetabell över getfoder på
Fias CO Farm: http://fiascofarm.com/goats/minerals.htm
Nu ska jag jämföra med Nötfor så får vi se... Lite jobbigt att behöva
beställa foder från USA.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 23 mar-09 kl 15:42 »
Ja, det ska jag göra... Hittade en jämförelsetabell över getfoder på
Fias CO Farm: http://fiascofarm.com/goats/minerals.htm
Nu ska jag jämföra med Nötfor så får vi se... Lite jobbigt att behöva
beställa foder från USA.

Det ska nog knappast behövas.
Getter har relativt små foderkrav, sålänge de får äta varierat så brukar de må bäst.

Bellabulldog

« Svar #16 skrivet: 23 mar-09 kl 15:51 »
Glömde skriva att han har "fri tillgång" till sly då de går lösa...
Men jag vill inte påstå att det är ngn rykande åtgång på detta vintertid.
Han brukar också få hämta hem gran och tall från skogen ibland på
helgerna (han får dra hem sin mat själv  :)).
Nässlor har vi tyvärr inte tillgång till just nu, men jag ska tänka på det
till våren/sommaren så att jag kan bunkra upp ett lager...
Grönt te kan jag ju ge honom... men blir inte det väldigt dyrt? Eller hur
mycket te ska man ge honom då?

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 23 mar-09 kl 15:56 »
 Mineralfodret jag ger mina får heter Jermin Sau (får) og Geit (get).
Det finns både med och utan koppar, kunde det vara något?
Om inte jag fattat norskan helt fel så rekommenderar man i den här länken:
http://www.norgesfor.no/Produkter/Kraftfor/Drovtyggere/Geit/
att ge getter i sin grovfoder och Jermin. (Och din bock mjölkar väl inte ;)).
Jag köper mina mineraler från en Svenska Foder återförsäljare, men jag vet inte om alla såna har märket...
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 mar-09 kl 16:10 »
http://direkt.lantmannen.com/   (Foder-Produkter-För fritidslantbrukare.  scrolla ner till "Utfodringsråd för getter").
http://direkt.lantmannen.com/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=iWJqE1BnGL4LhRxXdFunohSVFSlBeBomfaFsOgcfH34aoKN8sT7i1JoHGIOJ (Scrolla ner till innehållsförteckn. för Nötfor Effekt).

Många getuppfödare, både här hemma och utomlands, anser att "komineral" är ett bättre alternativ till getter. Har själv använt det till getter ca 25 år och inte haft näringsrelaterade hälsoproblem hos getterna.

"We use a cattle mineral mix that we can find, and buy locally and has in it what we want for our goats." (Fias Co Farm)
« Senast ändrad: 25 mar-09 kl 08:29 av Sussilo »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 23 mar-09 kl 16:52 »
Ja då låter det inte som ett näringsproblem i mina öron iaf. Tror snarare på mjällkvalster eller dylikt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser