Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trägolv i hall?  (läst 8511 gånger)

Langesater

Trägolv i hall?
« skrivet: 22 mar-09 kl 09:16 »
Vi håller på att renovera vår hall och skulle vilja ha ett trägolv där. Det får inte vara för tjockt, max 22mm (gärna tunnare) och sedan ska det vara mycket tåligt då man går in med skor och det blir mycket slitage. Är det någon som har erfarenhet av trägolv i hallen? och kanske något förslag på lämpligt trägolv.
Huset är byggt 1865 och vi försöker hålla den stilen vid renoveringen. Tacksam för förslag.

Norna

• Blekinge
SV: Trägolv i hall?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 09:41 »
Vårt hus är också byggt på 1860-talet. Vi funderar på lamellgolv i ek. Finns bland annat hos Dala Floda. Det är fint och ser genuint ut och så är det inte för tjockt heller (1.4 cm, tror jag).  :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

christian k

« Svar #2 skrivet: 22 mar-09 kl 09:51 »
skal golvet ligge på bjelkelag eller skal det ligge på befinntelig golv?
Skal gulvet ligge på bjelkelag(selvbärende) skal og må det ikke understige 22mm.

Christian

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 22 mar-09 kl 10:09 »

Skal gulvet ligge på bjelkelag(selvbärende) skal og må det ikke understige 22mm.

Det beror ju på hur långt mellan golvbjälkarna det är. En lösning, om avståndet skulle vara lite för långt, är att lägga i ytterligare bärning mellan de befintliga golvstockarna.

Rekommendationen jag har hört är max cc 60 cm för 25 mm massivt trägolv. Då gällde det ett furugolv från en av de stora golvleverantörerna.

Jag vet inte vilken behandling som ger golvet ett tidsenligt utseende och samtidigt en tålig yta, men det värsta höst- och vintervåta fixas väl med en bra matta just innanför ytterdörren.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Langesater

« Svar #4 skrivet: 22 mar-09 kl 12:06 »
Hej
Golvet ska ligga på befinntligt golv (smala sponntade brädor) det är i en utbyggnad som är gjord senare så det finns tyvärr inte något fint golv under.
Vi vill inte ha något liknande tarket o,s,v.

//Langesater

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 22 mar-09 kl 13:16 »
Ett sätt är att kontakta en lokal såg och få ex granplank uppsågat. Du kan själv bestämma bredd och tjocklek, men får förstås själv ansvara för torkning, ytbehandling etc utförs på ett korrekt sätt. Jag fick två nya plankgolv behandlade av en parkettsnubbe. Snyggare finns inte - och då menar jag både golvet och parkettläggaren.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 13:27 »
Byggmax har 15mm massivt furugolv för 100kr/kvm. Vet inte hur kvaliteten är dock?

christian k

« Svar #7 skrivet: 22 mar-09 kl 17:59 »
Skal ikke väre for skråsikker, men etter  Bygg AMA skal vel ikke et golvpå bjelkelag understige 22mm selv om det er spontet og det er cc 300 mellom bjelkene.
Skal det ligge på et befintelig gulv kan man i teorien legge hva som helst men skal det legges parkett bör ikke den understige 15-16 mm på grunn av muligheten til å slipe det ex antall ganger.
Gulv i en hall har jo et ganske höyt slitsje nivå gjennfört med et soverom for eks.

Christian

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 mar-09 kl 09:47 »
Vi har furugolv i hallen. Det är inte att rekomendera. Det har blivit så slitet och fult. Vi har haft det lackat, men det har inte hållt.
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 23 mar-09 kl 17:00 »
Jag är kanske lite av banan här, men jag tänker att det kanske stilenligt funkar oxå med annat ytmaterial än trä. Tegel eller klinkers t ex. Det blir betydligt tåligare än trä och kan ändå "funka" och smälta in i husets stil.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 16:54 »
Jag håller med Manna om att det inte bara är trägolv som passar. Ett alternativ som stämmer bra med gamla hus är just tegel. Finns terrakottategelplattor för golv att köpa i flera affärer. Både nytillverkat och återanvänt. Behandla det med olja eller såpa det så får det en sammetslen lyster och det är mycket lätt att hålla rent. Klinker passar oxå, finns många vackra klinker golv som går bra.

Om man ändå vill ha trägolv så är det inte omöjligt heller. Och jag rekommenderar inte lack eftersom det slits på ytan och snabbt blir repigt, när det väl blivit repigt och lackskiktet spruckit kommer fukt in under och det blir gråa fläckar. Dessutom måste ett lackat golv slipas om för att man ska kunna behandla igen.

Istället skulle jag olja, oljar man är det lätt att torka upp golvet och golvet har förmågan att till viss del "läka sig själv" från småskador genom att träet reser sig när man skurar golvet och små repor försvinner. Om man dessutom har en rejäl dörrmatta innanför dörren som tar upp den värsta smutsen och snöslask så är det inga problem alls att ha trägolv i hallen. Och en av oljans största fördelar förutom att det ger ett mjukt och behagligt golv att gå på är att man bara kan olja på de ställen det slits som mest när man vill. Man måste inte slipa om hela golvet och flytta alla möbler.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

ETHAB

« Svar #11 skrivet: 05 apr-09 kl 18:10 »
Jag kan hålla med till en viss del,,,,, men det finns lack som baserar på olja, man stryker/applicerar ca: 3-5 lager.
Att olja är fint, ja men inte på alla trägolv. Om du spiller t ex. rövin på ett oljat golv så suger det in och du kan inte bara torka upp utan att få fläckar.
Mörkt trä, det går bra med olja, men ljust så tror jag att du bör köra med lack eller oljebaserad lack.
Om hall, och du funderar över klinker så behöver man se över rörelse på undelag.
Undelaget ska vara stadigt, och då menar jag riktigt sadigt. Annars kan fogarna spricka mm.

malines

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 apr-09 kl 20:09 »
Vi har furugolv i hallen. Det är inte att rekomendera. Det har blivit så slitet och fult. Vi har haft det lackat, men det har inte hållt.

Samma här. Helt klart värdelöst i hallen. Men furu är ju så himla mjukt. Kanske funkar med ngt hårt? Fast... Nej. Jag skulle nog välja ngt mer lättstädat och tåligt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 apr-09 kl 20:11 »
Det är skillnad på furu och furu också. Norrlandsfura som stått på mager morän och växt sakta i tvåhundra år är inte mjuk

malines

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 apr-09 kl 20:17 »
Det är skillnad på furu och furu också. Norrlandsfura som stått på mager morän och växt sakta i tvåhundra år är inte mjuk

Hur vanligt förekommande är sådan furu på "sågen"?

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 apr-09 kl 20:22 »
Hur vanligt förekommande är sådan furu på "sågen"?
Det beror på var i landet man befinner sig och hur mycket man är beredd att betala antar jag

christian k

« Svar #16 skrivet: 08 apr-09 kl 19:44 »
kvaliteten på Norrlandsfuru har vel også sjunkt.
Har sett sendinger derfra som har holdt en like tvivel holdig kvalitet som mye annet,altså wellpapp med 1 cm mellom årsringene.

Björk er jo et lyst hardt virkesslag,

Christian

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #17 skrivet: 09 apr-09 kl 08:15 »
Trägolv blir ju hårdare med åren, även furugolv.
Vi har oljat furugolv i hallen, funkar hur bra som helst om man täcker de mest utsatta ställerna med trasmattor.
Golvet la vi in för snart 3 år sedan och vi har oljat det 1 grr per år.
Dala Flodagolv har ett golv som heter maxfura. Detta golv har de blästrat bort det mjuka mellan årsringarna och resultatet blir hårt som ett ekgolv samtidigt som golvet får ett åldrat utseende. Golvet är framtaget för offentlig miljö så det är fruktansvärt slitstarkt. i har lagt in det i några rum och är fantastiskt nöjda. Nackdelen är priset, men som tur är finns 2:a sortering.

Sågaren75

« Svar #18 skrivet: 09 apr-09 kl 12:53 »
Själv skulle jag inte vilja ha ett trägolv i farstun där man alltid kommer in med skräp under skorna, det kommer att bli fult på nolltid.

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 09 apr-09 kl 14:18 »
Trägolvet i husets hall är numera "utbytt" mot ett tegelfärgat klinkersgolv. Vi lade direkt ovanpå plankgolvet , flytspacklade och gjöt samtidigt in värmeslingor. Passar stilmässigt fint in i huset som är ett gammalt bonnställe från 1923 och är så fantastiskt lättskött så man tror knappt att det är sant.

Gärna trägolv i resten av huset men aldrig mer i hallen!!!!!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser