Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  snart billig kravmjölk i butikerna.  (läst 2088 gånger)

H-K

• Gäst
snart billig kravmjölk i butikerna.
« skrivet: 18 mar-09 kl 13:49 »
http://http://www.atl.nu/Article.jsp?article=52300&a=Arla%20ska%20sälja%20dansk%20ekologisk%20lågprismjölk%20i%20Sverige

Raffe

SV: snart billig kravmjölk i butikerna.
« Svar #1 skrivet: 18 mar-09 kl 22:35 »
Men den är Dansk! Varför kan inte den Svenska eko mjölken vara "låpris" mjölk? Och då givetvis från lokala mejjerier, Skånemejjerier i Skåne osv. Inte Arla mjölk på Coop i skåne!

Björn Kumlin

• Björn Kumlins smide
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 19:39 »
Varför ska mjölk överhuvudtaget vara lågprisvara?! Jag är så tjyvingens trött på att fôlk inte vill betala för den mat de ska äta. Men tv-apparater å mobiltelefoner med en massa onödiga funktioner och andra ting som de i själva verket inte har någon nytta utav det kan de då slänga ut penningar på.
Så då är det bättre att köpa dansk ekologisk mjölk än svensk ekologisk mjölk eftersom att den är billigare, regerar man inte på transportsträckan? Jag som tycker det känns fel att köpa värmlandsk ekologisk mjölk från milko (Bor i värmland) som fraktas runt till paketering och ut i butiker. Även om det är otroligt små sträckor jämför med att frakta från danmark eller att inte tala på nederländerna och vad ställen nu folk köper sin mjölk ifrån. Jag vill ju egentligen kunna gå till min granne och köpa en spann mjölk.

För att inte tala på, när man köper billigare mjölk från danmark borde de bönder som producerar den inte få lika mycket betalt. Eller möjligen vara tvungna att ha en mycket storskaligare mer pressad produktion vilket aldrig kan vara utav godo.
Varför ska inte mat kosta de pengar den är värd?

//Björn Kumlin

« Senast ändrad: 28 mar-09 kl 19:40 av Lidskjalf »

H-K

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 19:46 »
tja transportsträckan kan ju diskuteras,vi i skåne/blekinge är ju närmare till dk än tex stockholm mm , så den kanske blir kortare för oss, jag hoppas ju med detta att det ska bli prispress på den svenska ekomjölken om det kommer billig dansk eko.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 20:19 »
Onödiga transporter är förståss inte av godo.  Men kom då ihåg att det är lika långt till Kiruna som till Rom där jag bor.
Man bör oxså se på hela produktionens miljökostnader, ibland har en lokalproducerad vara insatsvaror från långa avstånd och insatsvaran kan kräva mer transportarbete än om varan gjordes längre bort. Ett exempel är djurfoder.

Vi koncentrerar oss väldigt mycket på lokalproducerad mat, men har inga eller lite tankar om annat vi konsumerar beträffande detta.

Och framförallt lägg inte protektionistiska och rentav nationalpatriotiska saker i vågskålen. 

Det har visat sig att en person som alltid köper det billigaste, och lever med liten förbrukning, med andra ord en "fattig", lämnar mindre miljöavtryck än en medelsvensson, som köper ekologisk mat, och tar hänsyn till hur många certifikat som helst.

Det är med andra ord konsumtionens magnitud som mest avgör hur resurssnålt man lever.

Detta är en av de större problemen vi har, att minska på vår förbrukning, samtidigt som ett ekonomiskt system ska fungera.

För övrigt har nog stordriften snart nått vägs ände, systemen är oftast inte hållbara, kräver mycket billig energi och betalar lite för sin miljöpåverkan.  Energikostnader och även miljölagstiftning, samt risker av flera slag, bör leda till mindre och mer decentraliserad hantering.

Titta bara vad en incident hos ett stort kycklingföretag kan få för konsekvenser. Oavsett om detta är framkommit av ovilja eller ej, så är det svårt att kontrollera komplexa och stora system, fel kan uppstå av olika anledningar, och konsekvenserna blir alltid stora.
« Senast ändrad: 28 mar-09 kl 20:21 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

äppelmos på min nos

« Svar #5 skrivet: 28 mar-09 kl 23:22 »
jag hoppas ju med detta att det ska bli prispress på den svenska ekomjölken om det kommer billig dansk eko.
Ja det vore ju hemskt bra eftersom svenska mjölkbönder är ena rika jävlar. Det är ju därför det är så många kvar nuförtiden både konventionella och eko....
Världen behöver fler rumpnissar!

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 29 mar-09 kl 09:02 »
Tråkigt nog måste inte höga konsumentpriser betyda att mjölkbönderna får bättre betalt. För några år sen läste jag att de dyra ekobutikerna betalade bönderna sämre än vad billigkedjorna gjorde. För ekomjölk. (Detta var i Tyskland.)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 mar-09 kl 09:27 »
Ja det är bara att titta på det så kallade "förädlingsvärdet" på produkter från primärnäringarna.

Ett åskådligt exempel är att ta en brödkaka och skiva den efter andelar i varukedjan. Börja med att ta bort en 12% av kakan som är moms, ta sedan bort transporter, påslag i handel och bageri, samt kvarnar, och då finner man att inte ens en av skalkarna går till bonden.

Mjölk kostar ca 5ggr så mycket i butik, som mjölkbonden får i betalt.
Konstigt att det inte är vanligare att sälja mjölk utanför de stora bolagen. Hur mycket skulle inte en eller några mjölkbönder och ett landsting tjäna på ett samarbete.

Ett så litet påslag som några tiöringar/liter skulle öka lönsamheten i  primärledet ganska mycket, medan det skulle gå att inte låta detta slå ut i detaljistpriset. I varjefall inte med de raka procentpåslag som är vanligt, då blir ju en 25 öring mer än en krona i slutpriset.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Björn Kumlin

• Björn Kumlins smide
« Svar #8 skrivet: 29 mar-09 kl 14:57 »
jag hoppas ju med detta att det ska bli prispress på den svenska ekomjölken om det kommer billig dansk eko.

Var leder en "prispress" av den svenska "ekologiska" mjölken till? Jo de fåtal bönder som i dagläget hankar sig fram tvingas tillslut antingen lägga ner sin produktion eller expandera och effektivisera. Ett ekologiskt lantbruk betyder för mig småskalighet, något som inte är effektiviserat och pressat till max det går inte ihop. Hela idéen runt "ekologisk" produktion går i längden om intet, såtillvida scenariot uppfylls.   

"Prispress" anser jag i grunden är ett sorgligt uttryck, i alla fall rörande hantverksmässig produktion. Som jag redan nämnt tycker jag att den som livnär sig på att producerar mjölk, skor, järnsmide (Som jag arbetar med) eller vad det nu är ska få skäligt betalt för det arbete den lägger ner.

//Björn

äppelmos på min nos

« Svar #9 skrivet: 29 mar-09 kl 15:38 »
Tråkigt nog måste inte höga konsumentpriser betyda att mjölkbönderna får bättre betalt.

Ush ja, det är jag sorgligt medveten om. Men konsumenternas krav på allt lägre priser i butiken påverkar självklart storleken på den pyttelilla skärva primärproducenten får och styr affärernas inriktning.

Det är själva inställningen jag värjer mig emot, att mat inte får kosta, ingenting får kosta. Jag själv ska ha en fet lön när jag arbetar men allt jag handlar ska vara i stort sett gratis. Otäckt och trångsynt tycker jag. Det är ju alltid någon som får betala det riktiga priset på något vis.
Världen behöver fler rumpnissar!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 mar-09 kl 16:53 »
Konsumenterna accepterar visst höjda matpriser om pengarna kommer bönderna till godo. Just på mejeriprodukter höjdes priserna kraftigt ganska nyligen med den motiveringen. Nu är dock ersättningen tillbaka på samma låga nivå. Det är bara de högre priserna i affären som är kvar.

Vilverin

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 28 apr-09 kl 14:35 »
Tycker också det är läskigt att maten inte längre får kosta pengar. Sen måste jag säga att utbudet i butikerna här omkring är rent ut sagt uselt när det kommer till ekologiska varor. Köper mitt kött av grannen, och mina grönsaker i lanthandeln där jag bor så långt det nu är möjligt. Men italienska färska grönsaker som är alldeles gummiaktiga kan jag vara utan, oavsett om de är ekologiska eller inte. Mat ska i första hand vara god, och det är min anledning att köpa ekologiskt. Det är mycket godare.
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser