Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar kokades levande  (läst 1825 gånger)

teufel

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Grisar kokades levande
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 07:53 »
FY! fruktansvärt...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 08:26 »
Det har vi de allt större och oöverskådliga slakterifabrikerna att tacka för!! Där går det på ackord i rasande fart det är ingen som hinner se om en gris är död eller inte.
Men det är ju så vi ska ha det här i det här landet. "Lilla USA" bara storhetstänkande STÖÖRRRE O STÖÖÖRRRE. Det är fint det!!
Dessutom ska det ju bli allt längre sträckor mellan dessa Jätteslakterier eller det kanske blir SLAKTERIET i en snar framtid. Och med tanke på detta är det på förslag att förlänga tiden som djuren ska få stå på slaktbilarna från 8 till 12 timmar.
Det är väl en bra och rationell utveckling ELLER HUR!!!
Nej skippa allt vad djurskydd o sånt heter det ska ju ändå bara bli några köttbitar av dom sen. Så verkar våra politiker o myndighetsfogdar tänka. FY F... >:( >:( >:( >:(

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 mar-09 kl 09:14 »
Jo en stor nyhet hela morgonen i radion.

Jag förstår inte hur det kan bli billigare att köra snabbare och slarvigt, den ekonomiska vinsten måste vara marginell, och hela slakteribranchen får dålig PR.

Att hela tiden bygga större, snabbare och centralisera mer, kan inte helt och hållet bero på att det är rationellt, utan är ledningens pappersprodukt, man vill växa.

Där jag köper min gris, slaktas det max tio den kvällen, och så styckar en person dessa förmiddagen efter, kunden är närvarande och talar om hur (fin)styckningen önskas utförd.

Slutnotan är ca 20-25 kr/kg exklusive moms, och man köper minst en halv gris.

Småskaligheten här är billigare än storslakterierna, bonden har 300 grisar/år (och omsätter då ca 5-600 tusen på grisar) och de transporteras inte till (storskaligt)slakteri, och skickas inte land och rike kring levande eller döda på plasttallrikar.

Djurplågeriet är anmärkningsvärt, och allt kommer inte fram, grisar slaktas vanligen under svår stress på våra stora slakterier och transporterna är knappast vänliga mot grisarna.

Betydligt fler än vad som gör det idag kan sluta handla produkter från storslakterier, och då även låta mindre producenter få marknad från att sälja direkt till kund.

« Senast ändrad: 17 mar-09 kl 09:19 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

teufel

« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 10:01 »
Visst borde fler köpa från mindre slakterier, men tyvärr fick centralslaktat och -paketerat ett stort uppsving efter icas köttfärsskandal, där de envist hävdade att man bättre kunde lita på deras centralpaketerade kött än på vad ens handlare paketerade på lagret.
Tyvärr tror jag att efter den skandalen var det ingen handlare som vågade sätta sig upp mot ICAs styrelse, trots att de i princip underkände de enskilda handlarnas kompetenser.

Trots allt tror jag ändå att om man ska få ut mer "närproducerat till folket" måste man in i de vanliga matvarubutikerna eftersom det är där de flesta är. Tyvärr, får jag ju säga.

Man får ju hoppas att drevet går efter den här skandalen, att det inte stannar med det här.

Slakteripersonalen skyllde på "för mycket att göra". Ja, de ska snart få mindre att göra. Här är i alla fall EN kund som hellre väljer andra märken än Scan.

/P

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 mar-09 kl 10:14 »
Jo en stor nyhet hela morgonen i radion.

Jag förstår inte hur det kan bli billigare att köra snabbare och slarvigt, den ekonomiska vinsten måste vara marginell, och hela slakteribranchen får dålig PR.

Att hela tiden bygga större, snabbare och centralisera mer, kan inte helt och hållet bero på att det är rationellt, utan är ledningens pappersprodukt, man vill växa.

Där jag köper min gris, slaktas det max tio den kvällen, och så styckar en person dessa förmiddagen efter, kunden är närvarande och talar om hur (fin)styckningen önskas utförd.

Slutnotan är ca 20-25 kr/kg exklusive moms, och man köper minst en halv gris.

Småskaligheten här är billigare än storslakterierna, bonden har 300 grisar/år (och omsätter då ca 5-600 tusen på grisar) och de transporteras inte till (storskaligt)slakteri, och skickas inte land och rike kring levande eller döda på plasttallrikar.

Djurplågeriet är anmärkningsvärt, och allt kommer inte fram, grisar slaktas vanligen under svår stress på våra stora slakterier och transporterna är knappast vänliga mot grisarna.

Betydligt fler än vad som gör det idag kan sluta handla produkter från storslakterier, och då även låta mindre producenter få marknad från att sälja direkt till kund.

Jag håller med om en hel del av det du skrev här, men några saker haltar.

För det första så är det ingen hållbar utveckling om man ska förvänta sig att kunna köpa styckat griskött för 20-25 kr / kg, det är en ren förlustaffär och täcker inte ens foderkostnaden. Säljer man en gris som styckad väger 60 kg för ,säg 23 kr, så ger det en intäkt på 1380 kr. Styckaren behöver ha minst 200 kr för att få en timlön i närheten av  en industriarbetare. Slaktaren vill ju ha ungefär lika mycket. återstår alltså 980 kr i intäkt, foder till en gris i den vikten kostar 880 kr om vi väljer vanligt , billigast. återstår alltså 100 kr per gris, som du förstår själv är det ingen produktion som överlever på den marginalen., utan då kommer det att produceras grisar nån annanstans i världen istället, som vi får äta.

Det andra jag reagerar på är att du påstår att djurplågeriet på slakterier är anmärkningsvärt. Vad stöder du det på?
Jag vill påstå att hemmaslaktade grisar som hålls skrikande i ett trynbrems medan nån kommer med bultpistolen, stressa betydligt mer än de som slaktas på ett modern slakteri med gasbedövning. Jag kommer aldrig ihåg om det är koldioxid eller koloxid dom använder, men grisarna går dit i sin grupp, sänks ner i kammaren så dom somnar och avlivas sen.  Numer skickar jag inte så många grisar med bil, utan kör dom dit själv, men när vi gjorde det så kunde jag inte se att transporten var så farlig, chaufförerna är kunniga och behandlar djuren väl, sen vet alla som hanterat en gris, att det kan finnas individer som inte är lätthanterliga.

Jag säljer själv köttet direkt till kunden och tycker det är ett steg i rätt riktning, men om man tror att det ska bygga på ren välgörenhet från uppfödarens sida så är man fel ute, det måste få kosta så mycket så att man har en rimlig avkastning.

saint206

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-09 kl 15:32 »
nu orkade jag inte läsa alla inläggen, men jag är glad att jag har mina egna grisar, för köpegris kommer jag att undvika så gott det går. sen tycker jag det är lite hyckleri att säga att NU minsann ska man sluta handla köpegris.. alla med lite innanför pannbenet vet om att det inte alltid går rätt till varken i stallar,transport eller på slakteriet. nu säger jag inte att alla är likadana, men många..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

annelito

• anne - mer själ än smink
« Svar #7 skrivet: 17 mar-09 kl 15:46 »
Ja, så där blir det när naiva köttätare inte tänker längre än köttdisken på ICA...och plötsligt säger de att "NU ska jag ändra på mitt tänk minsann". Men om en månad är de gamla vanorna tillbaka igen och plånboken är tunnare, då är det inte lika noga längre varifrån köttet kommer, huvudsaken är ju att man får sitt kött och till en billig penning. Då är inte djurens omtanke så viktiga längre.

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 19:43 »
Ja, så där blir det när naiva köttätare inte tänker längre än köttdisken på ICA...och plötsligt säger de att "NU ska jag ändra på mitt tänk minsann". Men om en månad är de gamla vanorna tillbaka igen och plånboken är tunnare, då är det inte lika noga längre varifrån köttet kommer, huvudsaken är ju att man får sitt kött och till en billig penning. Då är inte djurens omtanke så viktiga längre.

Jo, visst är det så. Detta är inte första gången grisar har skållats levande. Detta har pågått under många år..

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 mar-09 kl 21:24 »
Jag håller med om en hel del av det du skrev här, men några saker haltar.

För det första så är det ingen hållbar utveckling om man ska förvänta sig att kunna köpa styckat griskött för 20-25 kr / kg, det är en ren förlustaffär och täcker inte ens foderkostnaden. Säljer man en gris som styckad väger 60 kg för ,säg 23 kr, så ger det en intäkt på 1380 kr. Styckaren behöver ha minst 200 kr för att få en timlön i närheten av  en industriarbetare. Slaktaren vill ju ha ungefär lika mycket. återstår alltså 980 kr i intäkt, foder till en gris i den vikten kostar 880 kr om vi väljer vanligt , billigast. återstår alltså 100 kr per gris, som du förstår själv är det ingen produktion som överlever på den marginalen., utan då kommer det att produceras grisar nån annanstans i världen istället, som vi får äta.

Det andra jag reagerar på är att du påstår att djurplågeriet på slakterier är anmärkningsvärt. Vad stöder du det på?
Jag vill påstå att hemmaslaktade grisar som hålls skrikande i ett trynbrems medan nån kommer med bultpistolen, stressa betydligt mer än de som slaktas på ett modern slakteri med gasbedövning. Jag kommer aldrig ihåg om det är koldioxid eller koloxid dom använder, men grisarna går dit i sin grupp, sänks ner i kammaren så dom somnar och avlivas sen.  Numer skickar jag inte så många grisar med bil, utan kör dom dit själv, men när vi gjorde det så kunde jag inte se att transporten var så farlig, chaufförerna är kunniga och behandlar djuren väl, sen vet alla som hanterat en gris, att det kan finnas individer som inte är lätthanterliga.

Jag säljer själv köttet direkt till kunden och tycker det är ett steg i rätt riktning, men om man tror att det ska bygga på ren välgörenhet från uppfödarens sida så är man fel ute, det måste få kosta så mycket så att man har en rimlig avkastning.

Tror inte min leverantör sysslar med välgörenhet.  Produktionspriset för andra kan kanske skifta, så det kanske inte blir samma prisbild i alla fall överallt.
Det jag tar upp är att stordriftens lönsamhet är en skimär, en produkt av en smygande tendens, som till slut blir mer tro än vetande, det är dyrt att BACKA från en väg som man beträtt.
Hemslakt kan givetvis vara grymt, om det är glada, dumma amatörer som utför det, jag har själv sett exempel. Men utan stressande transporter och löpande band, är det givetvis inga större problem att hantera slakt och hygien på ett vettigt sätt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 19 mar-09 kl 16:41 »
Skit samma vad fläsket kostar kilot eller om det händer eller inte på just "ditt slakteri" Det FÖREKOMMER och det är illa nog!

fbkalle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 mar-09 kl 17:46 »
tänk då på alla stackars kräftor

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 19 mar-09 kl 17:53 »
tänk då på alla stackars kräftor

Så sant...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ford-Anders

« Svar #13 skrivet: 22 mar-09 kl 14:34 »
hur bedövas grisarna om de kan vakna efteråt?

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 mar-09 kl 16:44 »
Med gas, men om dom slarvar och har in för många grisar i boxen så blir koncentrationen för låg och detta kan ske. Det ska ju alltså inte kunna hända om alla gör rätt.

Fritjoff

« Svar #15 skrivet: 22 mar-09 kl 19:57 »
Med gas, men om dom slarvar och har in för många grisar i boxen så blir koncentrationen för låg och detta kan ske. Det ska ju alltså inte kunna hända om alla gör rätt.

Nej. och med tanke på att följden ska vara nersövning, avblodning, skållning så missas det alltså att skära halsen av grisen. Och ingen märker/bryr sig innan den åker i skåll karet....

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 mar-09 kl 20:31 »
Vid snabbt tempo hinner ju knappast grisen avblodas, och kokhett vatten kan väl väcka den mest omtöcknade till liv.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 15 apr-09 kl 09:31 »
När jag i slutet av -80 talet jobbade på ett slakteri,så bedövades grisarna med en eltång som sattes bakom öronen på dom.Sedan hissades de upp i bakbenen och slaktaren stack dem i halsen.Kniven var tveeggad och satt kopplad på en slang där blodet rann ner.Vid ett tillfälle hände det att en gris kvicknade till och skrek alldeles hjärtskärande när den kom till skollkaret.Jag ifrågasatte då hur detta kan vara möjligt då den redan är tappad på blod.Jag fick då till svar(och jag vet inte om det är korrekt)att grisen har två halspulsådror vilket då gör att om de bara träffar den ena,så fortsätter ändå cirkulationen i den andra.

Som sagt var så vet jag inte grisens anatomi och därmed kan säga att jag fick ett rimligt svar,hemskt var detta att höra och jag slapp göra det igen under tiden jag var anställd.Men eftersom det trots allt har förekommit genom åren,så kan jag inte förstå att det inte på något sätt förhindras att det fortfarande förekommer.

Tapio

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 15 apr-09 kl 16:56 »
Halaj!

Som tekniknörd ser jag direkt att detta borde kunna avhjälpas genom förreglingar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förregling

en givare talar om att här kommer en gris längs linan.
En annan vid knivstället talar om att någon har greppat kniven.
Inte förrän kniven sitter i stället igen släpper en spärr i linan, som tillåter grisen att fortsätta mot skållningen.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser