Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brutet ben?  (läst 1374 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Brutet ben?
« skrivet: 15 mar-09 kl 21:57 »
Vår killing från i våras knallar omkring på tre ben sedan någon vecka. Höger fram håller hon upp i luften medan hon går på de övriga. Hon visar inga tecken på att ha ont och rör sig nästan lika snabbt som vanligt, men uppenbarligen är ju något fel. När hon står stilla sätter hon ned klövspetsen på det skadade benet i marken, men stöder inte på det. När vi gjorde klövarna på henne passade vi på att känna lite på benet, och vid ett par tillfällen skrek hon till lite extra, men det verkade inte vara någon panikartad smärta. Själva har vi varit sjuka hela familjen, så det har inte blivit av att kontakta veterinären - dessutom trodde jag att det skulle gå över eftersom hon inte verkade ha så ont trots allt. Men läget är oförändrat. Någon som känner igen detta och kan komma med kloka råd? Vänta eller agera?
harstorp4.se

Mmmm

• Övriga världen
SV: Brutet ben?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-09 kl 22:05 »
Är det inget fel ner i benet eller foten, så kanske det sitter högre upp. Kan hon ha fått en smäll av någon annan get, typ på skuldran/bogen? Det brukar vara ett poppis ställe att stånga på....

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 mar-09 kl 07:44 »
Sätt geten i egen box så att hon får vila och känn igenom henne och känn efter om hon är varm och svullen på något ställe. Getter är bra på att läka skador men hon får vara i stillhet då.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-09 kl 16:30 »
Hon kan absolut ha fått en smäll av någon av de andra. Hennes mor tillämpar en ganska tuff uppfostringspedagogik, till exempel. Det där med att vara i stillhet... hon verkar inte precis vilja ta det lugnt - hon klättrar till exempel själv helt obesvärat, på sina tre ben, upp på högsta nivån på en klätterställning jag har byggt i hagen (>150 cm hög). I morse fick jag för mig att hon verkade vara lite bättre hur som helst, som att hon stödde något lite mera på det onda benet. Jag ska kolla igen vid kvällshöet.
harstorp4.se

Get-Eva

« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 10:31 »
Hej,
Jag har haft två st små som hoppat runt på tre ben. Den ena fick konstaterat av veterinär att benet var brutet men att vi skulle avvakta och se och efter ca en månad så var allt ok igen. I dag som 1-åring så syns inte något på hennes ben. Hon gick med sin flock hela tiden då hon verkligen inte ville stängas in och vara själv utan med sin mamma och sitt syskon. Hon tog det lugnt tills hon kunde stödja på benet.
Min andra lilla get som även hon inte ville stödja på benet tog jag inte till veterinär då jag kände att hon var svullen och varm i "knäleden" utan avvaktade och smorde med liniment och efter ett par veckor började hon försiktigt stödja och är nu hur pigg som helst även hon fick gå med flocken då hon var så liten att hon tuttade och mamman inte ville stängas in Hon valde att gå undan och låg ofta i solen och sov. 
Det verkar som dom fixar det mesta av sig själva och att dom är tåliga. Så länge som dom inte verkar ha ont och lider så tycker jag att man kan ta det lite lugnt, dom är rätt duktiga i att visa ifall något inte stämmer tycker jag.
.....men det är bara min lilla erfarenhet.
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-09 kl 22:34 »
Igår fick jag för mig att hon stödde lite mera på benet och idag ser det absolut ut så, så antagligen är hon på bättringsvägen. Vad bra! Tack för era tips och erfarenheter.
harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare
Be, Nataks, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser