Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391688 gånger)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1740 skrivet: 29 apr-11 kl 17:24 »
8 lohmann kycklingar kläckta idag :D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #1741 skrivet: 30 apr-11 kl 11:36 »
Första gången man kör en äggkläckningsmaskin, och nu är det ett litet hål på ett av äggen dag 19 ska bli kul detta :)

Staaf

• Gäst
« Svar #1742 skrivet: 30 apr-11 kl 13:11 »
Fyra kycklingar födda hos mig nu, och fler på väg :D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1743 skrivet: 30 apr-11 kl 13:12 »
Nu har det kommigt 14 nya pippsingar hos mig.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #1744 skrivet: 30 apr-11 kl 17:03 »
Jag är så galet lycklig för att jag efter minst 20 års längtande har blivit stolt ägare till 2 faverolle höns och en tupp samt 5 hedemora kycklingar och 2 blommekycklingar! Känns som om jag inte har tid att vara på jobbet för jag vill ju bara sitta och umgås med mina nya vänner.

Igår påbörjade vi hönsgårdsbygget och idag fick de vuxna hönsen med make promenera ut för första gången. Till och med min sambo som inte är hönsintresserad tyckte att det var mysigt att iaktta deras pickande, krafsande och solbadande. Hönor är så underbart roliga (och härligt dumma!)!

Har beställt 2 orpington och 2 isbar samt att det nog kan bli en och annan kyckling till i maj. ja, nu blir det svårt att begränsa sig men för säkerhets skull ska jag bygga ut två hönshus avdelningar till...ifall...
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #1745 skrivet: 01 maj-11 kl 20:12 »
8 st kläckta här nu och fler på väg

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #1746 skrivet: 01 maj-11 kl 20:25 »
En fröken Etterfis har lagt sig stadigt på 5 ägg tyvärr i hästkrubban men märren misstycker inte  ;D
så hoppas hon ligger kvar tiden ut ::).
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #1747 skrivet: 01 maj-11 kl 20:30 »
hehe det blev då verkligen r com TV här,ungarna vill knappt isäng     ;D

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1748 skrivet: 02 maj-11 kl 19:12 »
Jag är så galet lycklig för att jag efter minst 20 års längtande har blivit stolt ägare till 2 faverolle höns och en tupp samt 5 hedemora kycklingar och 2 blommekycklingar! Känns som om jag inte har tid att vara på jobbet för jag vill ju bara sitta och umgås med mina nya vänner.

Igår påbörjade vi hönsgårdsbygget och idag fick de vuxna hönsen med make promenera ut för första gången. Till och med min sambo som inte är hönsintresserad tyckte att det var mysigt att iaktta deras pickande, krafsande och solbadande. Hönor är så underbart roliga (och härligt dumma!)!

Har beställt 2 orpington och 2 isbar samt att det nog kan bli en och annan kyckling till i maj. ja, nu blir det svårt att begränsa sig men för säkerhets skull ska jag bygga ut två hönshus avdelningar till...ifall...
Grattis!  ;D ;D ;D  nu e det kört för dej med! välkommen i klubben ;D ;D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1749 skrivet: 02 maj-11 kl 19:42 »
Idag har ytterligare en höna kommit igång med att värpa, och hon ger rosa ägg :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

The Game

• Gäst
« Svar #1750 skrivet: 04 maj-11 kl 10:43 »
Ronja: grattis..=D

Idag fyller min älskade tupp ett år..
Tiden går så fort..
Jag kommer ihåg när han var ett litet ägg..=D

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #1751 skrivet: 04 maj-11 kl 18:33 »
Idag har jag bokat tre dvärgochin, vita. Mina allra första höns!  :D

Det ska bli såå roligt och jag kan knappt vänta tills jag ska hämta dem om någon vecka!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #1752 skrivet: 04 maj-11 kl 21:53 »
Har man tur eller har man tur. Ringde en o frågade om jag ville ta hennes höns  hon skulle byta till en annan ras.  Lycka med de hela att de värper. De som jag själv har börjar inte förns i juli augusti.
« Senast ändrad: 04 maj-11 kl 21:56 av hönsmamma 11 »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1753 skrivet: 04 maj-11 kl 22:56 »
Idag har jag fått sadlarna som jag har beställt av Linkoso. Ett par av mina stackars araucana-korsningar ser inte för granna ut på ryggen... Lovar att lägga ut bilder på dem sen när jag har klätt dem  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #1754 skrivet: 05 maj-11 kl 14:04 »
Två av mina dvärgkochin-unghönor har samruvat i en liten låda i hönshuset, men jag har totalt glömt bort att skriva upp några datum. Idag, på min egen födelsedag, fick jag höra att det pep där under och 13 små söta dunbollar hade hittat ut.  :-* Inga ägg kvar heller, riktigt duktiga damer! ;D
Bästa presenten hittills idag :D
« Senast ändrad: 05 maj-11 kl 14:11 av LillaY »
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Idalun

• Småland
« Svar #1755 skrivet: 05 maj-11 kl 17:24 »
Idag har min lilla fina (och enda) lohmann höna värpt sitt första fin-fina ägg!  ;D :-*

fauve

• Gäst
« Svar #1756 skrivet: 05 maj-11 kl 17:31 »
Nu har alla mina unghöns som jag kläckte fram sent i höstas kommit igång att värpa, även den yngsta  ;D kom ett litet grönt pluttägg i dag (storlek som dv.kochin).

De har ju haft en långsam tillväxt över vintern på nästan enbart korn + lite allfoder, men nu är de igång och 5/6 som en kompis har från det senare av senhöstkläcket värper också. Roligt  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1757 skrivet: 05 maj-11 kl 22:32 »
Jag är glad för att jag har städat hela hönshuset idag  ;D Fullständigt ledbruten men glad  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1758 skrivet: 05 maj-11 kl 23:13 »
Glad över att jag fått ägg skickade till mig av den MYCKET ovanliga hönsrasen "Breda" :D ;D Superglad!
BILD: (de jag får är dock gökfärgade ;D )
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1759 skrivet: 05 maj-11 kl 23:13 »
Jag ser ingen bild. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser