Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391668 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1720 skrivet: 25 apr-11 kl 17:12 »
Hålslag på äggen under Evelina! Och tacka gudarna för det... hon börjar se väldigt väldigt blek ut där hon troget ligger.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

• Jämtland
« Svar #1721 skrivet: 25 apr-11 kl 21:05 »
Hittade de här sötnosarna när jag kollade till Evelina nu ikväll =) Två gröna ägg och ett beige... Det ska bli kul att få se dem växa upp då jag inte har en susning om vilka som har lagt äggen.

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1722 skrivet: 26 apr-11 kl 00:07 »
Lycka är att efter att ha suttit och pendlat mellan tåg och buss och gå till fots i 4,5 timmar för att tillslut komma hem mötas av detta! ;D ;D ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #1723 skrivet: 27 apr-11 kl 06:55 »
Jag har inte kunnat sova på hela natten efter att ha sett en liten spricka i ett av äggen igår kväll men ännu inga news idag. Fast jag hör ett svagt pip....... Mina vackra små fina ägg som klarat en hel resa från norrland till en ö ute i medelhavet!!! Inom några timmar/1 dygn hoppas jag bli silkes mamma...... :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1724 skrivet: 27 apr-11 kl 07:01 »
Lycka är att efter att ha suttit och pendlat mellan tåg och buss och gå till fots i 4,5 timmar för att tillslut komma hem mötas av detta! ;D ;D ;D
Va sött !
Men det är väl dax för ett körkort snart  ::) :o ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1725 skrivet: 27 apr-11 kl 11:40 »
Ja, jag brummar på. ::) ... Men har dock räknat ut att som bensinpriserna ser ut nu är det nog billigare att pendla med tåget ändå. ::) ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1726 skrivet: 27 apr-11 kl 11:49 »
Idag var Motala Tidning här och intervjuade mig. De ville göra ett reportage om mig och mina hönor. :) Undrar när det hamnar i tidningen... De tyckte att mina hönor var jättegulliga.. och jag håller med dem.  ;D
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #1727 skrivet: 27 apr-11 kl 14:39 »
Det e inte lätt att vara liten. Framför allt inte när man bara e 16 minuter nykläckt!!!! Mitt första silkes ägg e öppnad!!! Och inne fanns en liten svart krabat som inte har koll på upp och ned för tillfället. Liiiiten liten plutt och jag sitter med tårar av lycka!!!! Helt otroligt!!! Kan se ytterligare 3 ägg som e spruckna. Heeelt otroligt, jag saknar ord!! Mina små beresta ägg som lyckats kläckas!!!! ....Tebax till "sitta klistrad vid kläckmaskin"......

Misonten

• Västergötland
« Svar #1728 skrivet: 28 apr-11 kl 15:42 »
Söta svärmor ringde just o sa att hon släppt ut hönsen. Hon och tuppis satt och drack kaffe med bulle på soffan i solväggen. Är så glad över mina härliga fluffisar där hemma som är så himmla sociala ;D
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

fauve

• Gäst
« Svar #1729 skrivet: 29 apr-11 kl 11:07 »

9 Indiska stridisar (varav i af 3 är jag säker på blir hönor), 5 stora mesar och 3 fluffsisar kläckta ur mina egna bebisblå ägg efter en av fjolårets korsningar: isbar/min häxan surtant + isbar igen har kläckts här i går, så 17/18 ägg resulterade i kycklingar  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1730 skrivet: 29 apr-11 kl 11:10 »
Lös 2st araucanaägg som kan bli rumplös pärlgrå, de var tomma = :(

Samlade 6st nya, la under 1 av dessa 6 under en höna...

Lös det igår kväll, det var befruktat = ;D ;D ;D

Så nu åker resten av högen in i kläckaren där flera förhoppningsvis också är befruktade!! ;D ;D

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1731 skrivet: 29 apr-11 kl 11:32 »
Igår tog jag ur kycklingarna ur kläckaren och satte dem i en bur. Dum som jag var hade jag inte tid att kolla så att värmen var ok innan jag var tvungen att åka till jobbet.. När jag kom hem låg det en stackare som såg ut att vara död.. Jag lyfte ut den men den andades fortfarande. Jag la tillbaka den i buren och flyttade ner lampan en bit. Efter ett tag kvicknade den till och nu vet jag inte vilken av dem det var som var nära att frysa ihjäl. Nu har jag lärt mig till nästa gång. Av 15 ägg blev det 10 kycklingar, Kindahöns. Trodde inte riktigt på att det skulle gå särskilt bra eftersom det var min sambo som kom hem med äggen från en farbror som inte kunde alltför mycket om hur man handskas med äggen. Han sa att han hade vänt dem 2 ggr./dag. Bara det att han vände dem uppochner då. Inget vaggande där inte.. Men jag är helt nöjd med resultatet. :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1732 skrivet: 29 apr-11 kl 12:08 »
Idag läggs mina beställda avelsägg av araucana och kopparmaran i Linkosos kläckare. Var ut och lämnade de igår, klappade höns och gullade med kycklingar av alla de slag.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1733 skrivet: 29 apr-11 kl 15:21 »
Och nu ligger de inne sedan ca 3 timmar tillbaka! ;) ;D La i de med bäst äggfärg i R-comen och de sista i den andra. :) Gjorde också så att jag la mina araucanaägg på högra sidan och dina på vänstra. ;D Så får jag sära på äggen till olika kläckare när det är kläckningsdags.

betsla

• Jämtland
« Svar #1734 skrivet: 29 apr-11 kl 15:23 »
Och nu ligger de inne sedan ca 3 timmar tillbaka! ;) ;D La i de med bäst äggfärg i R-comen och de sista i den andra. :) Gjorde också så att jag la mina araucanaägg på högra sidan och dina på vänstra. ;D Så får jag sära på äggen till olika kläckare när det är kläckningsdags.

Men shit?! Vad är det för ägg som är svarta - ankägg?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1735 skrivet: 29 apr-11 kl 15:24 »

Jopp.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1736 skrivet: 29 apr-11 kl 15:28 »
Idag läggs mina beställda avelsägg av araucana och kopparmaran i Linkosos kläckare. Var ut och lämnade de igår, klappade höns och gullade med kycklingar av alla de slag.

VAR har du fått tag på Maran-ägg med så kraftfull färg???  :P :P :P *syftar på Linkosos bilder ovan*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1737 skrivet: 29 apr-11 kl 15:30 »

Då måste man helt klart skaffa anka också då för att få hela färgregistret i sin äggkorg. Svarta ägg!!!  8)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1738 skrivet: 29 apr-11 kl 16:02 »
Utanför Uppsala :D

Hon ska till hönsbytardagen i Ramstalund 8/6 men hon skickar även ägg.
Kan pm:a tel.nr om du är intresserad.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1739 skrivet: 29 apr-11 kl 16:33 »
Jag kanske kan transportera ned ägg till Byledagen åt dig Helena... Om jag lyckas möta upp denna dam någon dag ir två innan i Uppsala. =) Så slipper de skickas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser