Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391666 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1700 skrivet: 18 apr-11 kl 22:11 »
I dag tog jag fram ett gäng ägg från kylen och tänkte att skrockan som legat så länge skulle få nya ägg + stödmatning. Trodde att hon aldrig skulle ge sig utan att det kom kycklingar.

Men Hurra hon hade vett att gå av äggen i dag. Hon satt ensam på en pinne när jag kom ut efter att de andra travat ut tidigare på dan. När hon såg mig hoppade hon ner och följde med ut. Jösses va lycklig hon såg ut när hon kom ut i solen.  :D

Astra

• Uppland
« Svar #1701 skrivet: 19 apr-11 kl 11:01 »
Gissa vad jag gör...  ::) sitter med stetoskopet mot äggkläckaren och lyssnar på pip och pickljud! ;D  :-[
Hålslag på 2ägg, en Fransk nakenhals och en Orpsex. Det är dag 20 i eftermiddag. Det är sååå spännande!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1702 skrivet: 19 apr-11 kl 21:25 »
fått massa isbar/blomme och isbar/blomme/brahma kycklingar i kläckaren..de flesta kolsvarta :D
Fjäderfän och kaniner

Aklejan

• -
« Svar #1703 skrivet: 20 apr-11 kl 00:06 »
Gissa vad jag gör...  ::) sitter med stetoskopet mot äggkläckaren och lyssnar på pip och pickljud! ;D  :-[
Hålslag på 2ägg, en Fransk nakenhals och en Orpsex. Det är dag 20 i eftermiddag. Det är sååå spännande!

Hönsnörd  ;D *Fattar precis*

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1704 skrivet: 20 apr-11 kl 00:39 »
Å, varför har inte jag nått stetoskop? *avis* ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Astra

• Uppland
« Svar #1705 skrivet: 20 apr-11 kl 09:39 »
 ;D nördigt... nähääerå  ::) fullt normalt! (Tur att man är mammaledig för människobebisen så man hinner titta till fjunbollarna.)
En Isbar, 2 näckisar och 4 Orpsex är ute nu å fler på gång
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1706 skrivet: 20 apr-11 kl 13:06 »
Hmm, lammungarna har besök... vilket resulterade i bild nr2  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #1707 skrivet: 21 apr-11 kl 15:06 »
Såhär ser det ut när Frances och ett par kinda-hönor är med i radio  (Foto Sarah James Larsson)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1708 skrivet: 21 apr-11 kl 15:58 »
Det piper i mina rir-ägg och det syns två hålslag! Hoppas bara att de 4 wyandotte-äggen under hönan kläcks också fast mamma lämnade dem en lite för lång stund i morse. Hönan är i alla fall skitsur! Jag fick verkligen inte titta på hennes ägg för en stund sen, jägarns vad hon nöp till mig. ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ivy

• Gotland
« Svar #1709 skrivet: 21 apr-11 kl 17:12 »
De här inlägget får bli en Tuppglädje inlägg, idag på skärtorsdagen fick en av mina fina "överskotts" tuppar flytta till ett eget gäng hönor. Hans lycka måste vara total från att bo med 4grabbar till att få en hel egen hönsflock ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1710 skrivet: 21 apr-11 kl 17:36 »
Min lilla blommehöna Linnea, tre år i år, har lagt sig för att ruva och i går fick hon elva riktiga ägg och hon ligger snällt kvar. Det är min andra blommehöna som ruvar!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1711 skrivet: 21 apr-11 kl 18:23 »
Har packat ner 3 tuppar som ska till Linkoso inför Byledagen, skönt att slippa nacka dem själv.. Nu är det bara 8 kvar som ska bort på ett eller annat sätt.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1712 skrivet: 22 apr-11 kl 07:11 »
8 av 12 kycklingar har kläckts! :D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #1713 skrivet: 22 apr-11 kl 08:47 »
Såhär ser det ut när Frances och ett par kinda-hönor är med i radio  (Foto Sarah James Larsson)

Radiorävar har man hört talas om. (eller är jag bara väldigt trött i huvet och hittar på ett ord?)
Men radiohönor?  :D

Idalun

• Småland
« Svar #1714 skrivet: 22 apr-11 kl 10:05 »
Jag och sambon fick oss ett gott skratt...  ;D

Hönsen sprätte runt på gårdsplanen och vår 7 månaders labradortik nosade runt för sig...
Efter ett tag stöter hunden på en av faverolledamerna som går främst i gruppen. Hunden jagar inte hönsen men är vääääldigt nyfiken på dem och hönsskit smakar ju smaskens! :-X Hon vill i alla fall gärna vara nära och gärna nosa & hälsa. Hönan är ganska tuff eftersom hon har flocken bakom sig så hon blåser upp sig och tar några kliv mot hunden som lydigt backar. Detta upprepas några gånger och hunden backar varje gång. Hönan är som sagt kaxig och nu även stolt eftersom hon får stora hunden att backa så hon vänder sig om mot flocken (som för att säga: kolla vilken fjant den där hunden är). 8) Men då upptäcker hon att flocken har hittat något bättre sprättställe längre bort och inte alls backar upp henne...  :o
Jösses så snabbt hon vände helt om och lämnade en nyfiken och snopen hund bakom sig.
Det var visst inte lika lätt att vara kaxig utan uppbackningen från gänget!  ;D ;D ;D

Underbara djur! :-*

fauve

• Gäst
« Svar #1715 skrivet: 22 apr-11 kl 18:54 »
 ;D

I dag har mina dv.kochiner fått flytta ut till sommarbostad nr 1, som de får husera i några veckor  8)

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1716 skrivet: 24 apr-11 kl 11:05 »
Idag när jag gick in i hönsgården flög ena hönan upp och satte sig på min arm och började äta ur skålen. Första gången som någon tagit kontakt självmant :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #1717 skrivet: 24 apr-11 kl 11:48 »
Blev lite orolig när jag såg ena hönan ligga inkilad mellan två väggar och en timmerstock, så jag gick in och lyfte upp henne för att kolla. Inte nog med att hon inte sprang undan när jag kom in, under henne låg ett ljusgrönt ägg!!!
Så nu när de är 5,5 månad har 2/6 av hönorna börjat värpa :d
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1718 skrivet: 24 apr-11 kl 13:59 »
Kl'äckresultatet blir 11 av 12 rir i kläckarna och 3 av 4 wyandotte under hönan! Å det är så underbart att se hönan när hon visar bäbisarna vad de kan äta!!! :-*

vispan81

• -
« Svar #1719 skrivet: 25 apr-11 kl 11:59 »
2 dagara till beräknad kläckning av rir och det är så spännande :)
Måste dela med mig av en väldigt rolig och lite söt sak, för några dagar sen hade jag 3 coola män i huset och jag skulle lysa äggen.
Frågade om dessa karlar var intresserade av att följa med och titta och jo visst, plötsligt stod alla 3 och lät "åhhhhhhh va häftigt", "ahhhhhh va spännande" mm mm :)
Bevisat ännu en gång att vi alla är likadana mjukisar när det väl kommer till krita hi hiii :)

ha en trevlig dag alla :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser