Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391700 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1680 skrivet: 11 apr-11 kl 21:53 »
Ikväll lyste jag äggen som Evelina ligger på, i 3 av 4 var det liv  ;D

Förhoppningsvis blir det kycklingar i kläckaren några dagar innan hennes kläcks så jag tänkte försöka mig på att putta in dem under henne när hennes egna kläcks också. Får se om hon accepterar det...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

karsan

• Södermanland
« Svar #1681 skrivet: 12 apr-11 kl 00:30 »
Laura har börjat lägga ägg igen, skönt att hon är OK.
Bekymret började för ett par veckor sedan, när jag släppte ut hönorna var hon inte sig själv, utan en mycket slöare höna.  Följde med de andra men stod mest stilla medans de andra krafsade och pickade, såg uppsvälld ut, särskilt framtill.  Kan det vara stopp i krävan tänkte jag, och det ska ju vara allvarligt och kräva omständig behandling, om det ens lyckas.

Kvällen innan hade vi haft maskfest - första tinade remsan vid husväggen där det finns massa mask. Jag grävde, hönsen festade, jag förundrades över deras förmåga att äta, äta, äta - man tycker ju de borde verka mindre vrålhungriga efter ett tag, men icke.

Jag funderade över alternativen medans jag betrakade hönsen. Ingen är så tam att man bara kan ta och hålla i henne - jag ville känna på Lauras kräva men då kutade hon undan. Inga problem att röra sig, men slö. Fånga henne med våld? Lura in henne i ett avstängt utrymme så att hon inte kunde äta mer och göra krävstoppet värre? Om det nu var det?  Alla åtgärdsalternativ verkade som det skulle stressa henne - behöver en höna som mår dåligt en massa stress?

Så jag beslöt att vänta till nästa dag. Om sämre - åtminstone kolla hur krävan kändes. Om bättre - lättnandets suck. Men nästa dag var hon likadan. Konstig grej på bajsbräden - såg ut som uppkräkt grönt och jord i småbitar (kan höns kräkas?) Samma sak på bajsbrädan nästa dag men piggare Laura. Blev allt piggare sen, efter en vecka sitt gamla energiska själv.

Ett par ägg kom när hon var dålig, säkert påbörjade innan. Sedan ingenting på över en vecka. Men idag ett finfint ägg! Nu är hon bra igen, hurra!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1682 skrivet: 12 apr-11 kl 06:12 »
Laura har börjat lägga ägg igen, skönt att hon är OK.
Bekymret började för ett par veckor sedan, när jag släppte ut hönorna var hon inte sig själv, utan en mycket slöare höna.  Följde med de andra men stod mest stilla medans de andra krafsade och pickade, såg uppsvälld ut, särskilt framtill.  Kan det vara stopp i krävan tänkte jag, och det ska ju vara allvarligt och kräva omständig behandling, om det ens lyckas.

Kvällen innan hade vi haft maskfest - första tinade remsan vid husväggen där det finns massa mask. Jag grävde, hönsen festade, jag förundrades över deras förmåga att äta, äta, äta - man tycker ju de borde verka mindre vrålhungriga efter ett tag, men icke.

Jag funderade över alternativen medans jag betrakade hönsen. Ingen är så tam att man bara kan ta och hålla i henne - jag ville känna på Lauras kräva men då kutade hon undan. Inga problem att röra sig, men slö. Fånga henne med våld? Lura in henne i ett avstängt utrymme så att hon inte kunde äta mer och göra krävstoppet värre? Om det nu var det?  Alla åtgärdsalternativ verkade som det skulle stressa henne - behöver en höna som mår dåligt en massa stress?

Så jag beslöt att vänta till nästa dag. Om sämre - åtminstone kolla hur krävan kändes. Om bättre - lättnandets suck. Men nästa dag var hon likadan. Konstig grej på bajsbräden - såg ut som uppkräkt grönt och jord i småbitar (kan höns kräkas?) Samma sak på bajsbrädan nästa dag men piggare Laura. Blev allt piggare sen, efter en vecka sitt gamla energiska själv.

Ett par ägg kom när hon var dålig, säkert påbörjade innan. Sedan ingenting på över en vecka. Men idag ett finfint ägg! Nu är hon bra igen, hurra!

Härligt att höra! Tänk att man nästan alltid ska gå runt och behöva vara orolig för de små kräken  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #1683 skrivet: 12 apr-11 kl 08:47 »
Lite ruskväder idag tyvärr,men när jag kom ut i hönshuset idag så sitter min brakelkyckling med utfällda vingar och värmer 7 blomekycklingar och 2 små vaktelkycklingar,såg så mysigt ut,brakeln är tre veckor äldre än dom andra och lyckades få in allihop under sina utfällda vingar.sånt räcker för att förgylla dagen :D
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #1684 skrivet: 12 apr-11 kl 19:19 »
Lite glädjande nyheter från Santorini. Efter 3 hundattacker så e det bara tuppen som e från vår orginal flock. Nu har han 7 hönor och tre småttingar som han tar hand om och efter mycke kärlek, goa överraskningar och många timmar sittandes med dem så gav en höna mig ett ägg idag!!!! Att ett litet ägg kunde glädja oss så mycke e helt otroligt!!! Nu ser vi bara framåt!!! Har 27 småttingar som växer sakta men säkert och sen mina 22 smugglade ägg i maskinen. :)
Vi ska ha tillbaka det vi en gång hade!!! Och inga fler tårar!! :) bara glädjetårar!! Hehe... Som igår när jag satt med dem så kom tuppen och satte sig brevid mig och solade. Så himla coolt att han blivit så tam plötsligt. Och dom tre små musketörerna som borde vara nu 1½ månad gamla blir mer och mer säkra på sig själva och springer runt på äventyr. Så gulligt när dom inte riktigt har kontroll på sina ben!! :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1685 skrivet: 12 apr-11 kl 19:20 »
Nu kläcks det kycklingar!!  ;D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

pytte

• -
« Svar #1686 skrivet: 12 apr-11 kl 20:16 »
Har hålslag i några av mina ägg! Imorgon är det dag 21.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1687 skrivet: 12 apr-11 kl 20:55 »
min vackra tupp från johanna s
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1688 skrivet: 13 apr-11 kl 10:38 »
JAAAAA, äntligen har jag fått tag på en som har hönsrasen Breda!!!! Ska få köpa ägg av henne också! :)
Jippie :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #1689 skrivet: 13 apr-11 kl 16:35 »
min vackra tupp från johanna s
Oj vad vacker han blivit!  :-* Hans kam är tom högre än far hans!!!

Idag är jag extra glad för imorse hämtades sista lilltuppen! Nu ska han få förföra svarhönorna på Ingelstads lantbruksgymnasium!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #1690 skrivet: 13 apr-11 kl 19:48 »
  ;D ;D ;D ;D
HÖNSEN FÅR GÅ UT IGEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har suttit ute med två filtar och en kopp kaffe - svinkallt ute - och njutit av mina höns sprättande på gården igen.
Nu får det gärna bli pysslingar ::)

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1691 skrivet: 13 apr-11 kl 22:15 »
...och jag ska äntligen få sälja avelsägg!
Blandis ägg med Tvärrandig Plymouth Rock tupp och bla. Araucana mammor ;D ;D
Det kommer att bli skit cola grönvärpare! he he
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1692 skrivet: 14 apr-11 kl 14:58 »
Newcastlerestriktionerna där jag bor är hävda!!!! Sååå skönt! Ganska typiskt att det händer ett par dagar innan min planerade Hönsbytardag, men får se om det är någon som hinner upptäcka det. Så glad!!
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1693 skrivet: 14 apr-11 kl 17:00 »
Nu är jag sådär gladig igen! Det blev ju ett långt strömavbrott (över 30 timmar) hos oss och efter att generatorn pajjade så fick vi köra iväg med kläckare och ägg till ställe med ström. Var så himla orolig för äggen men efter att jag lös en del så verkar det som om majoriteten överlevt och TITTA vad som ploppade ut (ja, ni ser rätt, det är... KYCKLINGAR ;D) i förrgår + igår (tyvärr så dog resten som skulle kläckas samtidigt vilket handlade om ca 6 ägg :( )!! ;D Resten av äggen ska kläckas den 22:a så hoppas att de klarar sig också... Har inte lyst allihopa men av de jag kollat så har 1 varit dött av ca 10 ägg (och det är ca 40st ägg totalt) vilket känns ju lovande. Vill inte störa de andra utan låter de få vara ifred och "vila" ordentligt efter den hårda behandlingen av strömlöst i ett par timmar plus skumpande biltur. ::)

Som sagt är jag väldigt glad för att det är såpass många som klarat sig! Trodde att det var kört ett tag.
« Senast ändrad: 14 apr-11 kl 17:04 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #1694 skrivet: 14 apr-11 kl 17:04 »
Gu vad gulligt att dom sitter i en äggkartong!!! :)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #1695 skrivet: 14 apr-11 kl 18:49 »
Jag fick just meddelande från en tjej som köpt ägg från mina dvärgkochin. 25 av 30 skickade ägg hade kläckts, så himla roligt! Dom andra äggen låg kvar, så det kanske blir nån mer också ;D
Så underbart att höra om så bra resultat :D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

pytte

• -
« Svar #1696 skrivet: 14 apr-11 kl 19:17 »
4 st kycklingar har tittat ut!
Men de andra händer det inget med :-\ har dag 22 i dag.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

trallallaa

• Gäst
« Svar #1697 skrivet: 15 apr-11 kl 13:45 »
När jag skrev en annons här på Alternativ, om att jag sålde ägg från mina Ko Shamo, så skämtade jag och skrev att de ibland tappar ett ägg ur baken .
Idag då jag skulle ge dem mat, så flög den ljusa Ko Shamohönan upp på pinnen och TAPPADE ett ägg ur baken, i luften!!!
Guuuud vad jag skrattade, det såg ju så löjligt ut  ;D :-*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1698 skrivet: 17 apr-11 kl 15:33 »
Jag är överlycklig just nu!!! ;D ;D ;D Gått och väntat på att en araucanahöna ska börja värpa. Så låg det en annan liten höna i redet idag som också snart ska börja värpa. Gick fram och kände under henne och kände ett stort ägg under henne och plockade fram det.... JAAAAAAAAAAAA!!! DET ÄR JU ETT ARAUCANAÄGG!!! Så glad, så glad, så glad! Nu kan jag äntligen börja ta fram pärlgrå rumplösa araucanor! ;D ;D ;D Som jag väntat och längtat efter detta (2 år har det tagit)! Och äggfärgen är jag helnöjd med också, helt underbar! ;D

Foto på ägg och foto på mamma med ägg! ;D
« Senast ändrad: 17 apr-11 kl 15:35 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

flax

• Halland
« Svar #1699 skrivet: 17 apr-11 kl 19:31 »
Igår kom en av mina "borttappade" dvärg kochin hönor tillbaka med en liten kyckling i släptåg. Har slutat med att oroa mig när de inte dyker upp på kvällen. De brukar komma hem med några små efter tre veckor! ;D

Denna var dock ensam, men årets första så h*n fick heta Primus!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser