Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391659 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1600 skrivet: 20 mar-11 kl 15:40 »
Idag skottade jag bort is/snö/slasket framför mammas hönsgårds dörr och tog ut en av dv kochingrupperna och mina mignonankor i den. Dv kochina har suttit och bara solat heeeela dagen och kvackisarna har slaskat och badat i vattenpölar i den. :D

De såg verkligen ut att njuta av att få komma ut efter 6 månaders inomhusboende.... Eller, ankorna ville först fly tillbaka och försöka hitta in till huset igen (de drog när jag stod och knöt upp dörren till gården så jag fick springa efter då de var påväg ut mot vägen!!!  :-X), men sedan kom de på när jag stängt in dem i gården att det var ju ganska kul ändå. ;D

Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas att newcastlesjukan inte kommer hit också så man blir tvungen att stänga in dem igen. :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Micki o Molly

• -
« Svar #1601 skrivet: 20 mar-11 kl 16:07 »

Kompisarna är såå snälla mot varandra, då blir man glad !
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1602 skrivet: 20 mar-11 kl 16:29 »

Nu har man jobbat i 6 timmar till med avelsburanrna och nu är de klara.
Och hönsen går i dem och är glada.

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1603 skrivet: 20 mar-11 kl 17:46 »
Kompisarna är såå snälla mot varandra, då blir man glad !

Nämen, är det där "mina" tuppar!? :D Vad stora och fina de har blivit! :D :D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1604 skrivet: 20 mar-11 kl 21:42 »
Hurra jag har en pladuska som ligger på ägg. Kunde både städa ur hönshuset o slänga stallosan och fota henne o hon ligger kvar. Till ock med petade på henne för att testa.

Vilken blick jag fick.  :o Å hon högg direkt. Här skulle inte petas minsan.  ;D

( Bäst att passa på att få kycklingar med den takten som tupparna har att tuppa av. Hoppas den sista slipper hönsförlamning, om inte så får vi kanske kycklingar som är resistenta. Om tupparna har gjort sin plikt vill säga.)

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1605 skrivet: 20 mar-11 kl 21:57 »
Jag har en linten Giant Jersy kyckling på gång  ;D ;D ett litet hål i ägget -hoppas att den är ute imorgon!
Hoppas att alla 3 är ute imorgon!! oj vad jag har väntat på dessa kycklingar!!

Hoppas bara det inte blir en uppföljare i "lessen"tråden imorgon..

Kan nästan inte vänta!  :P :P
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Idalun

• Småland
« Svar #1606 skrivet: 21 mar-11 kl 10:06 »
Wiiiiii... Idag ska jag byta ut redäggen under min Brahmadam (Rutan) mot riktiga ägg. Hon har legat platt i 5 dagar så nu tänkte jag prova låta henne ruva fram några kycklingar. Som jag har väntat & längtat efter att få följa hela ledet från ägg till kycklingar. Vet ju inte om det blir några kycklingar än men det är ju en del av resan, som det ska bli så spännande att följa med på. Hoppas, hoppas, hoppas...  :D :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1607 skrivet: 21 mar-11 kl 10:15 »
Wiiiiii... Idag ska jag byta ut redäggen under min Brahmadam (Rutan) mot riktiga ägg. Hon har legat platt i 5 dagar så nu tänkte jag prova låta henne ruva fram några kycklingar. Som jag har väntat & längtat efter att få följa hela ledet från ägg till kycklingar. Vet ju inte om det blir några kycklingar än men det är ju en del av resan, som det ska bli så spännande att följa med på. Hoppas, hoppas, hoppas...  :D :D

Håller tummarna!!! =)

Jag väntar också på att nån av mina hönor ska lägga sig, har både dv kochin och brahma, så nån borde lägga sig tycker jag. Å andra sidan har vi fortfarande gott om snö och is häruppe, men de har i alla fall kommit igång med äggläggandet - 18 ägg på 20 höns igår, hyfsat resultat  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Idalun

• Småland
« Svar #1608 skrivet: 21 mar-11 kl 10:40 »
Håller tummarna!!! =)

Jag väntar också på att nån av mina hönor ska lägga sig, har både dv kochin och brahma, så nån borde lägga sig tycker jag. Å andra sidan har vi fortfarande gott om snö och is häruppe, men de har i alla fall kommit igång med äggläggandet - 18 ägg på 20 höns igår, hyfsat resultat  ;D

TACK!  :D
Det är så roligt att få dela med sig av sin glädje här! Har inga höns-vänner på nära håll och pratar man med andra så fattar de ju inte vilket glädjeämne hönsen är. Sa senast till sambon vid frukostbordet att jag är så glad över hönsen. Ångrar inte en minut att jag skaffade dem i höstas. Visst, det var inte jätteroligt när det var kallt och vattnet frös så fort man vände ryggen till, men det finns så mycket att glädjas åt att jag ändå inte tröttnade. Det känns ju så lyxigt att hämta in alldeles färska ägg. Tror att jag skulle kunna äta hur många ägg som helst för de är så goda.
Nu hoppas jag att vi ska kunna bygga ut så att jag kan skaffa fler... det kliar i fingrarna efter att skaffa fler raser! ::)

Snart sätter vårvinterns solstrålar fart på dina damers hormoner och då börjar de också längta efter småttingar!  ;)

/Ida  :)

The Game

• Gäst
« Svar #1609 skrivet: 21 mar-11 kl 12:02 »
Våren kommer,Kycklingarna börjar bli stora,vårkänslorna frodas i hönshuset,tupparna är kära,
Härligt..
/majsan

Just_me

• Småland
« Svar #1610 skrivet: 21 mar-11 kl 13:40 »
Våren kommer,Kycklingarna börjar bli stora,vårkänslorna frodas i hönshuset,tupparna är kära,
Härligt..
/majsan

Vår tup  ær lite væl k'ær i stackars blondie  ::)
Blev en fleece sadel till henne! Och hon ær nøjd, tror hon inte kom ut næstan nått på hønsgården før att hon frøs før nu ær hon sig sjælv igen!

karsan

• Södermanland
« Svar #1611 skrivet: 21 mar-11 kl 20:49 »
Lycka är att se en lycklig höna som krafsar i den nytinade jorden och lyckas dra upp en mask. (Maskens lycka sätter vi inom parentes)

Just_me

• Småland
« Svar #1612 skrivet: 23 mar-11 kl 10:34 »
Vår tup  ær lite væl k'ær i stackars blondie  ::)
Blev en fleece sadel till henne! Och hon ær nøjd, tror hon inte kom ut næstan nått på hønsgården før att hon frøs før nu ær hon sig sjælv igen!

Shit va snabbt hønsfjædrar væxer ut igen! :O

fauve

• Gäst
« Svar #1613 skrivet: 23 mar-11 kl 10:37 »
I går fick jag ett ljusblått ägg  ;D

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #1614 skrivet: 23 mar-11 kl 11:16 »
I går fick jag ett ljusblått ägg  ;D
ååhhhh vad var det för höna???
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

fauve

• Gäst
« Svar #1615 skrivet: 23 mar-11 kl 11:51 »
Även i dag kom ett ljusblått ägg  ;D

Vet dock inte vilken av hönorna som lägger dessa blåa ägg. Lär nog lista ut det så småningom dock och de äggen sparar jag för att kläcka pycklisar från i sommar  :)

Är mer blekblått irl än vad det ser ut på kortet dock.
« Senast ändrad: 23 mar-11 kl 12:35 av fauve »

pytte

• -
« Svar #1616 skrivet: 23 mar-11 kl 20:01 »
Är så glad, har lagt jättefina ägg i kläckaren!
Tack Aklejan!
Första gången jag ska kläcka fram kycklingar. Nu väntar jag med spänning!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1617 skrivet: 23 mar-11 kl 20:59 »
Äggen vi kokade till middagen idag! ;D Lite blandat och roligt. ;D De små beige är från en dvärghöna som misslyckades lite i början efter ruggningen. ::) De ska vara dubbelt så stora egentligen. ;D

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1618 skrivet: 23 mar-11 kl 21:19 »
Jag har en linten Giant Jersy kyckling på gång  ;D ;D ett litet hål i ägget -hoppas att den är ute imorgon!
Hoppas att alla 3 är ute imorgon!! oj vad jag har väntat på dessa kycklingar!!

Hoppas bara det inte blir en uppföljare i "lessen"tråden imorgon..

Kan nästan inte vänta!  :P :P

Nja det gick inte jätte bra för en kom inte ut och en blev platt under mamman...

MEN Jag är glad ändå för min lila Giant Jersy kyckling  :) :) och tupp eller höna spelar ingen roll -båda e lika bra i det här fallet  ;D
pip pip pip!
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1619 skrivet: 23 mar-11 kl 23:00 »
Pratat med Azolina i telefon i går.  :D  Massor av bra råd. Tack  :-*

Så nu har en handikappad tanta som inte kan ligga på knä och en hysterisk gubbe som är rädd för skrockor varit ute å räknat ägg, satt en blyertsring på dem och fotograferat dem.

Ja jag fick hålla en hel predikan för gubben innan han vågade knäa för skrockan. Han stod buttert med händerna i lomorna och såg ut som han skulle till stupstocken.  ;D

Han förstod inte alls att det behövdes. Vi kunde väl plocka in å äta äggen ändå om alla la i samma ruvhönas bo. Fick fråga om han ville ha frukostägg med kyckling i.  ;) ;D

Vilken cirkus.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser