Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391673 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1540 skrivet: 04 mar-11 kl 21:15 »
Fick tänka en stund... vad 17 är JJ. Kom på´t sen.  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1541 skrivet: 04 mar-11 kl 21:19 »
Mina 5 kycklingar bor här på vardagsrumsbordet  ::) och växer så otroligt fort. Man kan nästan se timme för timme hur vingpennorna blir större. När man har dem så här nära så blir man så fäst vid de små liven.
« Senast ändrad: 05 mar-11 kl 17:32 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #1542 skrivet: 04 mar-11 kl 22:29 »
Med risk att upprepa något någon annan redan sagt:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=106276

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #1543 skrivet: 04 mar-11 kl 22:45 »
Jag är så glad för att våra Jersey jättar har börjat värpa ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

PetraL

• Västergötland
« Svar #1544 skrivet: 05 mar-11 kl 08:51 »
Ja är så glad för att jag precis lagt i ägg i min nya hembyggda kläckare! Den är förmodligen väldigt opraktisk men har inte tänkt att kläcka så mycket i den, bara någon gång då och då! Det blev ekologiska ägg från en lokal hönsfarmare, jag tror dem går med tupp  :-[ Eftersom jag inte får några egna ägg nu så tänkte jag att jag kan bara för att testa den, lägga i köpeägg. Så nu blir det till att vänta och se om några utvecklas (om några är befruktade öht).

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1545 skrivet: 05 mar-11 kl 18:22 »
Jag har nu tre jätte söta höns/pärlhöns hybrider under värmelampan  ;D o alla är olika färg  :D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #1546 skrivet: 06 mar-11 kl 08:33 »
Årets första kycklingar tittade fram under mamma dvärgcoccin igår,En svart och en svart o gul +en gul ;D

Hårhäxan

• Västerbotten
« Svar #1547 skrivet: 06 mar-11 kl 12:45 »
Min allra första kyckling kläcktes i dag! Den bor i köket på köksbordet och kökslampan har fått en värmelampa i sej och fler kycklingar är påväg!!! 'har inga höns sen tidagare utan detta är min första!  Så jag är en riktig hönsmamma just nu hihi ;)

fauve

• Gäst
« Svar #1548 skrivet: 07 mar-11 kl 12:22 »
Äntligen verkar damerna ha kommit igång att värpa igen efter monsterkylan som fick dem att ta ett andra uppehåll när de precis kommit igång med värpningen igen  :(

Hämtade in första ägget från den gruppen på många veckor idag och hoppas det kommer flera ;D

Wildvittra

• -
« Svar #1549 skrivet: 08 mar-11 kl 09:07 »
Vår fina dvärgkochin Idun har börjat ruva!  ;D ;D
Hon ligger på sina egna + brahmaägg!  :)
Det är vår första ruvhöna, så himla spännande!
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1550 skrivet: 08 mar-11 kl 12:20 »
Jag är jätteglad eftersom jag ska köra och hämta mina nya höns i eftermiddag. En tupp och tre hönor blir det av sussexras.  Jag hade en himla tur och hittade hönor färdiga att börja med värpningen till ett bra pris. De ska bo med grannens 7 hönor i hans jättestora hönshus med enorm rastgård. ( Där det skulle kunna bo en trettio stycken utan minsta problem...så de får gott om plats och ett härligt hönsliv)

Det faller sig så lyckligt att hans tupp dog för ca en vecka sedan så där finns plats för en ny tupp.

Och de kycklingar jag bokat ( eftersom jag trodde att det skulle bli svårt att hitta vuxna exemplar av sussexhönor) kan få bo hos en kompis som lustigt nog också i dagarna planerar för höns. Så jag har gott om tid att prospektera och ev bygga min egen hönsgård i sommar/höst. Fast jag får ha hos grannen så länge de bor kvar, de funderar så smått på att sälja, men det blir nog inte i år.

Tänk- ibland klaffar allting hyfsat bra!
« Senast ändrad: 08 mar-11 kl 12:31 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

fauve

• Gäst
« Svar #1551 skrivet: 08 mar-11 kl 12:24 »
 ;D

Ska i em åka och hämta 10 st bruna lohmandamer som är ca 6 månader. Dessa får gå med en egen isbartupp separat ett tag för att inte riskera att blanda ihop deras (obefruktade) ägg med de lohmandamer som redan finns här.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1552 skrivet: 08 mar-11 kl 17:18 »
Är av med en trio gula Orpington nu!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #1553 skrivet: 08 mar-11 kl 17:34 »
Har just införskaffat en trio gula orpingtons!

Någon som kan gissa vem som är säljaren?  ;D
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

SaraD

• Västergötland
« Svar #1554 skrivet: 08 mar-11 kl 19:21 »
Här kläcks det underbara blandiskycklingar. Har fått åtta hittills. Flera olika färger och en hel del med fjädrar på benen. Underbart  ;D
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

The Game

• Gäst
« Svar #1555 skrivet: 09 mar-11 kl 13:41 »
Jag har fått en liten Bosse imorse..
=)
/majsan

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1556 skrivet: 10 mar-11 kl 11:44 »
Ska starta upp ett "litet" avelprojekt.  ;D

fauve

• Gäst
« Svar #1557 skrivet: 10 mar-11 kl 11:54 »
Äntligen har damerna kommit igång med värpandet igen efter den andra "pausen" som blev när monsterkylan slog till   ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1558 skrivet: 10 mar-11 kl 15:03 »
Ska starta upp ett "litet" avelprojekt.  ;D

Va? Ska du skaffa tupp? ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1559 skrivet: 10 mar-11 kl 15:07 »
Det lär nog bli tuppar så småning om men de får inhysas någon annanstans. Hönorna får bo här hade jag tänkt.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser