Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391650 gånger)

Pernilla Lava

• Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1520 skrivet: 24 feb-11 kl 20:44 »
Skulle misstänka som brev. Om man skickar t.ex. kl. 15:00 på em innan posten tömmer. Så kommer posten dagen efter kl. 10:00. Då har det gått 19h sedan äggen postades.

;D Japp så var det! Fantastiskt tycker jag :P
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #1521 skrivet: 24 feb-11 kl 20:53 »
Varför får du veta och inte vi andra ;) ;D
Blev riktigt nyfiken här :) :-[
tror att det är att hon har fått engelska araucanaägg att kläckas i sin kläckare :-). Enligt hennes blogg på sidan.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1522 skrivet: 24 feb-11 kl 21:01 »
tror att det är att hon har fått engelska araucanaägg att kläckas i sin kläckare :-). Enligt hennes blogg på sidan.

Nej, det är det inte, för det har jag ju redan skrivit här i tråden (finns ju bilder på dem och allt). Det jag inte skriver här skriver jag inte eller i bloggen.
« Senast ändrad: 24 feb-11 kl 21:03 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #1523 skrivet: 24 feb-11 kl 21:05 »
Nej, det är det inte, för det har jag ju redan skrivit här i tråden (finns ju bilder på dem och allt). Det jag inte skriver här skriver jag inte eller i bloggen.
skit med.... hmm... vi fortsätter klura!  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Turnit

• Västergötland
« Svar #1524 skrivet: 27 feb-11 kl 05:01 »
Godmorgon....så glad nu när mina små kycklingar börjar kika ut ur äggen i kläckaren....
Har 24 faverolle ägg. Nu är två ute och det är hål på fem till...än så länge....det är ju en lång process......

Är de könsvisande från början, eller tar det ett par dagar innan fläckarna kommer om det är tuppar?? De ska bli laxfärgade.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1525 skrivet: 27 feb-11 kl 09:58 »
Man brukar kunna se ganska tydligt efter 1 vecka vad det är. Tupparnas fjädrar på vingarna är mörka/svarta medan hönornas vingar blir ljusa/rosa. Du kan titta på dagsgamla också på färgen på "fjäderpiggarna" som har växt ut vid vingarna. Hönornas brukar vara ljusa och tupparnas mörka, men ibland kan de luras också, så det är säkrast att vänta i några dagar-en vecka för att vara på den säkra sidan.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1526 skrivet: 27 feb-11 kl 11:16 »
Full pott av mina fem stora hönor idag. :D Får se om de tre vit dk vill värpa senare under dagen kanske.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Turnit

• Västergötland
« Svar #1527 skrivet: 27 feb-11 kl 17:02 »
Linkoso....tack för svar....då avvaktar jag en vecka.....Just nu har sex stycken kikat ut.....en till är på g.....sen får vi se vad som händer...tänker låta dem ligga kvar i kläckaren några dagar till. Lyste dem på dag 7 och då var det aktivitet i dem alla.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1528 skrivet: 28 feb-11 kl 08:53 »
Den första kycklingen kläcktes i natt, en liten Isbar. Har hålslag i minst 5 andra ägg så snart börjar det poppa. :D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1529 skrivet: 28 feb-11 kl 09:27 »
Den första kycklingen kläcktes i natt, en liten Isbar. Har hålslag i minst 5 andra ägg så snart börjar det poppa. :D

Åååh va mysigt!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1530 skrivet: 01 mar-11 kl 18:56 »
Vilken glädje det är med hönsen. Tupparna bröstade sig i dag och gjorde luft dueller och kutade omkring på hela gården.

Elaka hönan har slutat hacka sönder rumpan på tuppen efter mycket antihacksprayande. Hoppas det fortsätter så.

Nina W

• Värmland
« Svar #1531 skrivet: 01 mar-11 kl 22:03 »
Förra veckan så slaktade jag äntligen de tre Isbar-ungtupparna, och kvar blev deras tre systrar + en äldre höna, gammeltuppen och en liten dvärgtupp som inte ens vågar visa att han är tupp... Det var i torsdags jag slaktade dom och redan så värper de tre systrarna ett ägg om dagen var! Innan så blev det bara ett då och då. Jag tror dom blev så stressade av att ungtupparna ville hoppa på dom att dom mest bara satt på pinnarna. Dom åt och drack så lite som möjligt för att slippa bli våldtagna, stackarna! Och då blir det ju inte överskott till att producera en massa ägg... Gammeltuppen Mats 5 år är en riktig gentleman som ber om lov.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #1532 skrivet: 01 mar-11 kl 22:42 »
Jag är så glad att det piper i kläckaren. Hittills har det kommit 2 Islandskycklingar och det är 7 kvar. Jag har alltid haft otur med dem då kläckaren strulat, eller jag tabbat mig. Men nu blir det förhoppningsvis i alla fall 6 stycken!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #1533 skrivet: 01 mar-11 kl 22:56 »
Jag är både nöjd och o-nöjd med kläckresultatet. Nöjd att det kläcktes fler än två men o-nöjd med att det bara blev 18 av de 30 som legat hela tiden ut.

fauve

• Gäst
« Svar #1534 skrivet: 02 mar-11 kl 13:03 »
Trots att jag var helt säker på att jag köpt indiska stridshöns, men det kom hem MES:ar så är jag nöjd med köpet för de är himla fina och verkar vara lugna och trivsamma filurer  :)

Tuppen och iaf en höna är väl blå guldhalsade, men höna nr 2 är ju mer brunaktig med guldhals.. Vad kallas den färgen?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1535 skrivet: 02 mar-11 kl 13:53 »
den bruna kallas kort och gott "guldhalsad"
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1536 skrivet: 02 mar-11 kl 16:15 »
En hybrid Pärlhöna/ Isbar kläcktes i går .
En ljusgul araucana kläcktes i dag o en till på väg nu  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #1537 skrivet: 03 mar-11 kl 21:08 »
Vårkänslor eller? I vilket fall så är nu första kläckarn igång med över 150 ägg   ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1538 skrivet: 04 mar-11 kl 17:14 »
Här har det kläckts lite över 60 kycklingar idag  ;D  Bla årets första O Shamo.  Jag har också kläckt en massa Chabo i hopp om att få någon silkesbefjädrad till och det är faktiskt 4 som är mistänkta redan nu när dom kom ur kläckaren. Vi får se säkert om några dagar  :D
Därutöver finns det KOchin, Maran, Dorking, Grönvärpare, JJ  och Dv Silke.

Kycklinglådan är full ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #1539 skrivet: 04 mar-11 kl 20:15 »
Här har det kläckts lite över 60 kycklingar idag  ;D  Bla årets första O Shamo.  Jag har också kläckt en massa Chabo i hopp om att få någon silkesbefjädrad till och det är faktiskt 4 som är mistänkta redan nu när dom kom ur kläckaren. Vi får se säkert om några dagar  :D
Därutöver finns det KOchin, Maran, Dorking, Grönvärpare, JJ  och Dv Silke.

Kycklinglådan är full ::)
kan inte du ta kort på JJ kycklingar  : )  Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser